DVD - EDEN LAKE - GYILKOS KILÁTÁSOK

  • Ruprech Dániel
  • 2011. február 3.

Zene

A mozi számtalan figyelmeztetése ellenére a megcsömörlött városlakó újból és újból próbálja az otthonától messze keresni hétvégi nyugalmát. E tapasztalatokat a brit horror újhullámának eredményei is igazolják, a Vadonba száműzött fiatalkorú bűnözők, A barlangban lánycsapat küzd; most egy édeni tó homokos fövenyén piknikező szerelmespárért kell aggódni, hiszen a magyar alcím időben óva int: a romantikus pancsikolás hamar vérfürdőbe torkollik.
A mozi számtalan figyelmeztetése ellenére a megcsömörlött városlakó újból és újból próbálja az otthonától messze keresni hétvégi nyugalmát. E tapasztalatokat a brit horror újhullámának eredményei is igazolják, a Vadonba száműzött fiatalkorú bűnözők, A barlangban lánycsapat küzd; most egy édeni tó homokos fövenyén piknikező szerelmespárért kell aggódni, hiszen a magyar alcím időben óva int: a romantikus pancsikolás hamar vérfürdőbe torkollik. A kezdet mindig egyforma: nyugtalanító neszek, tulajdonos nélküli szubjektív kamera, furcsa helyiek, szemtelen kamaszok és némi állatkínzás jelzi a közelgő veszélyt. Ám az olcsóbb eszközöket gyorsan felváltja a nyílt, brutális erőszak. Az idegenek és az őket hergelő kamaszok között elmérgesedik a viszony, s kezdődik a vérfürdő a túlélésért. Az őslakosok és a betolakodó városiak konfliktusa legalább John Boorman Gyilkos túra című remeke óta jó alap az öldökléshez, valamint az áldozatok félelemtől torzuló jellemének vagy igazi énjük feltárulkozásának vizsgálatához. Az Eden Lake-ben az eddig főként arctalan gonosz maszkja mögé is bepillanthatunk, és az igazán hátborzongató az, amit ott találunk. Ott ugyanis nincs semmi különös. Semmi olyan, amivel ne találkozhatnánk bármikor. Ráadásul a folyamat is dermesztően valószerű, majdhogynem természetes: az elképzelhetetlen egyszer csak realitás lesz, aztán pedig elkerülhetetlen. A szituációk és figurák hiteles ábrázolásával szemben pedig hatástalanná válik az "ez csak egy film" tudatosításának védekező mechanizmusa.

Forgalmazza a Budapest Film

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.