DVD - EDEN LAKE - GYILKOS KILÁTÁSOK

  • Ruprech Dániel
  • 2011. február 3.

Zene

A mozi számtalan figyelmeztetése ellenére a megcsömörlött városlakó újból és újból próbálja az otthonától messze keresni hétvégi nyugalmát. E tapasztalatokat a brit horror újhullámának eredményei is igazolják, a Vadonba száműzött fiatalkorú bűnözők, A barlangban lánycsapat küzd; most egy édeni tó homokos fövenyén piknikező szerelmespárért kell aggódni, hiszen a magyar alcím időben óva int: a romantikus pancsikolás hamar vérfürdőbe torkollik.
A mozi számtalan figyelmeztetése ellenére a megcsömörlött városlakó újból és újból próbálja az otthonától messze keresni hétvégi nyugalmát. E tapasztalatokat a brit horror újhullámának eredményei is igazolják, a Vadonba száműzött fiatalkorú bűnözők, A barlangban lánycsapat küzd; most egy édeni tó homokos fövenyén piknikező szerelmespárért kell aggódni, hiszen a magyar alcím időben óva int: a romantikus pancsikolás hamar vérfürdőbe torkollik. A kezdet mindig egyforma: nyugtalanító neszek, tulajdonos nélküli szubjektív kamera, furcsa helyiek, szemtelen kamaszok és némi állatkínzás jelzi a közelgő veszélyt. Ám az olcsóbb eszközöket gyorsan felváltja a nyílt, brutális erőszak. Az idegenek és az őket hergelő kamaszok között elmérgesedik a viszony, s kezdődik a vérfürdő a túlélésért. Az őslakosok és a betolakodó városiak konfliktusa legalább John Boorman Gyilkos túra című remeke óta jó alap az öldökléshez, valamint az áldozatok félelemtől torzuló jellemének vagy igazi énjük feltárulkozásának vizsgálatához. Az Eden Lake-ben az eddig főként arctalan gonosz maszkja mögé is bepillanthatunk, és az igazán hátborzongató az, amit ott találunk. Ott ugyanis nincs semmi különös. Semmi olyan, amivel ne találkozhatnánk bármikor. Ráadásul a folyamat is dermesztően valószerű, majdhogynem természetes: az elképzelhetetlen egyszer csak realitás lesz, aztán pedig elkerülhetetlen. A szituációk és figurák hiteles ábrázolásával szemben pedig hatástalanná válik az "ez csak egy film" tudatosításának védekező mechanizmusa.

Forgalmazza a Budapest Film

****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.