DVD - EDEN LAKE - GYILKOS KILÁTÁSOK

  • Ruprech Dániel
  • 2011. február 3.

Zene

A mozi számtalan figyelmeztetése ellenére a megcsömörlött városlakó újból és újból próbálja az otthonától messze keresni hétvégi nyugalmát. E tapasztalatokat a brit horror újhullámának eredményei is igazolják, a Vadonba száműzött fiatalkorú bűnözők, A barlangban lánycsapat küzd; most egy édeni tó homokos fövenyén piknikező szerelmespárért kell aggódni, hiszen a magyar alcím időben óva int: a romantikus pancsikolás hamar vérfürdőbe torkollik.
A mozi számtalan figyelmeztetése ellenére a megcsömörlött városlakó újból és újból próbálja az otthonától messze keresni hétvégi nyugalmát. E tapasztalatokat a brit horror újhullámának eredményei is igazolják, a Vadonba száműzött fiatalkorú bűnözők, A barlangban lánycsapat küzd; most egy édeni tó homokos fövenyén piknikező szerelmespárért kell aggódni, hiszen a magyar alcím időben óva int: a romantikus pancsikolás hamar vérfürdőbe torkollik. A kezdet mindig egyforma: nyugtalanító neszek, tulajdonos nélküli szubjektív kamera, furcsa helyiek, szemtelen kamaszok és némi állatkínzás jelzi a közelgő veszélyt. Ám az olcsóbb eszközöket gyorsan felváltja a nyílt, brutális erőszak. Az idegenek és az őket hergelő kamaszok között elmérgesedik a viszony, s kezdődik a vérfürdő a túlélésért. Az őslakosok és a betolakodó városiak konfliktusa legalább John Boorman Gyilkos túra című remeke óta jó alap az öldökléshez, valamint az áldozatok félelemtől torzuló jellemének vagy igazi énjük feltárulkozásának vizsgálatához. Az Eden Lake-ben az eddig főként arctalan gonosz maszkja mögé is bepillanthatunk, és az igazán hátborzongató az, amit ott találunk. Ott ugyanis nincs semmi különös. Semmi olyan, amivel ne találkozhatnánk bármikor. Ráadásul a folyamat is dermesztően valószerű, majdhogynem természetes: az elképzelhetetlen egyszer csak realitás lesz, aztán pedig elkerülhetetlen. A szituációk és figurák hiteles ábrázolásával szemben pedig hatástalanná válik az "ez csak egy film" tudatosításának védekező mechanizmusa.

Forgalmazza a Budapest Film

****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."