DVD - Lankadó lőinger - Oxide Pang Chun, Danny Pang: Veszélyes Bangkok

  • - ts -
  • 2009. május 7.

Zene

A rendőrnél csak egy kellemetlenebb figura van, különösen főszerepben. A bérgyilkos. Mert az nem nyughat. Ha tartaná a pofáját, nem izegne-mozogna, mint a sajtkukac, csak úgy bérgyilkolna, bánná a fene. De a bérgyilkosnak mindig kell valami kunsztot tudnia, mindig van neki egy stiklije.

A rendőrnél csak egy kellemetlenebb figura van, különösen főszerepben. A bérgyilkos. Mert az nem nyughat. Ha tartaná a pofáját, nem izegne-mozogna, mint a sajtkukac, csak úgy bérgyilkolna, bánná a fene. De a bérgyilkosnak mindig kell valami kunsztot tudnia, mindig van neki egy stiklije. Legtöbbjüknek sajnálatos módon ugyanaz, a hajlam a filozofálgatásra, lebírhatatlan önreflexiós kényszerekkel párban. Jön Nicolas, előbb Prágába, ami érthető, hisz a sör neve ugyanaz, mint Amerikában, aztán meg megy Bangkokba, a fene tudja, miért; dolgozni. Jöttében-mentében felmondja - felhős mélabúval a hanglejtésében - a bérgyilkosok kiskátéját, mintha valami szakmai vizsgára készülne. S mert a vizsgabiztos elég ilyen filmet látott, átengedi egy hármassal, jobb a békesség. De mi várja Bangkokban a kiégett szakembert? A gyakorlati vizsga, egyszersmind a nagy kihívás. Rendszerint rosszemberekhez hívják ki, jót - ugyancsak saját bevallása szerint - nem is (nagyon) vállalna. Nicholas az eminens tanulók pontosságával kezd neki minden tétel megoldásának a sötétbe borult Bangkokban, de aztán szintén menetrendszerűen kiesik a szerepéből, s mintha a tétel cáfolata lenne a feladata, beleviszi azokat a nagy bömbent érzelmeit, löttyös indulatait a melóba - pedig az érzelmeket a melóval már egy óvodás sem keveri össze Bangkokban és máshol. Csakhogy e - kétségkívül deviáns - magaviselet valamire mégis jó, arra jelesül, hogy alkalmat adjon a nagy színésznek arra, hogy fésűjére tekert selyempapírján eljátsszon egy fejlődésregényt. Minek, mikor neki határozottan egy fejlövésregényt kellett volna? Így aztán nem is csoda, hogy nem sikerül egyik sem.

Mármost, ha mindez Nicolas Cage művészi tényfeltáró önvallomása, részünkről a szerencse. Minden egyéb esetben szívás.

De nem kell a szívünkre venni, Magyarország thaiföldi nagykövete szerint a tragikus esemény miatt egy magyar turista sem szakította meg a vakációját.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.