Kiállítás - Fájdalomcsillapítás - Próbálj tenni valamit, még ha csekélység is!

  • Kürti Emese
  • 2009. május 7.

Zene

A Trafó legújabb kiállítása olyan rendes, józan és mérsékelt, hogy ott kellett volna tolongania a radikalizmustól irtózó, individuális boldogságra vágyó tömegnek, ha tájékoztatva volna arról, hogy itt most az ő nyelvén beszélnek. A Try to make a simple gesture, no matter how small szelídebb magyar címváltozata még mindig szenvedélyesebben szól a kiállítás tényleges tartalmánál: a boldogság egyéni és mikroközösségi szintje támogatandó és reális cél, a nagyobb dolgokat pedig úgyis elvitte az ördög. Ilyen helyzetben a művész aktivizmusa arra korlátozódik, hogy fölkutatja a jó ügyeket, és láthatóvá teszi őket, mediátorként lép föl, és többhavi munkával kirángatja a falusiakat a konformizmusból, amelybe másnap visszasüllyednek, vagy saját példájával radikalizálja a Nyugat adományozási szisztémáját. A kurátornak valószínűleg igaza van, amikor olyan művészi példákat keres, amelyek csak lépésnyire vannak a köznapi élettől, amit érdemes jobbá farigcsálni egy kicsit. De akkor mégis honnan ez a melankólia?

A Trafó legújabb kiállítása olyan rendes, józan és mérsékelt, hogy ott kellett volna tolongania a radikalizmustól irtózó, individuális boldogságra vágyó tömegnek, ha tájékoztatva volna arról, hogy itt most az ő nyelvén beszélnek. A Try to make a simple gesture, no matter how small szelídebb magyar címváltozata még mindig szenvedélyesebben szól a kiállítás tényleges tartalmánál: a boldogság egyéni és mikroközösségi szintje támogatandó és reális cél, a nagyobb dolgokat pedig úgyis elvitte az ördög. Ilyen helyzetben a művész aktivizmusa arra korlátozódik, hogy fölkutatja a jó ügyeket, és láthatóvá teszi őket, mediátorként lép föl, és többhavi munkával kirángatja a falusiakat a konformizmusból, amelybe másnap visszasüllyednek, vagy saját példájával radikalizálja a Nyugat adományozási szisztémáját. A kurátornak valószínűleg igaza van, amikor olyan művészi példákat keres, amelyek csak lépésnyire vannak a köznapi élettől, amit érdemes jobbá farigcsálni egy kicsit. De akkor mégis honnan ez a melankólia?

A kiállítás Ciprian Muresüan konceptuális művével indul, amely elég erőteljes ahhoz, hogy zárójelként fogja egybe az egész bemutatott műcsoportot. A falra applikált fekete betűs szöveg így hangzik: Communism never happened (A kommunizmus nem történt meg, 2006). A betűket a 80-as évek Romániájának propaganda-hanglemezeiből vágta ki, tehát a rendszer hangja volt az alapanyag a Ceausüescu-korszak megtagadásához (mágikus felejtés), a lidérc távoltartásához. A román művészek a rendszerváltás óta szüntelenül küzdenek a felejtés-emlékezés-dekonstrukció hármas feladatával, függetlenül attól, hogy a korábbi ellenzékiekről vagy a fiatalabb generáció tagjairól van-e szó. Ciprian Muresüan munkája azonban túlmutat a diktatúra terápiás interpretációján, mert jövőbeli következményekkel számol. Hiszen ha a kommunizmus nem történt meg, akkor az, ami megtörtént, értelmezésre vár, és az, amit a kommunizmus jelent, még bármikor (az elmélet szintjén, persze) megtörténhet. Így nézve a dolgot Muresüan ideológiai radikalizmusa, amely komolyabb elméleti hátteret feltételez, nem is igen illik bele a kiállításba.

Kevesebb fejtöréssel és több hagyományos esztétikai impulzussal jár Johanna Billing filmje az éneklő zágrábi gyerekekről. A videó egyszerű struktúrája nyíltan számol a néző érzelmi manipulációjával és a külvárosi képsorok látványának hatásával, nincs is szüksége többre. A nyolcvanas években épült művelődési házban a zeneiskolások 68-as dalt gyakorolnak (Sidney Barnes: Magical world), nehezen felejthető módon. Arthur Kleinjan Skipping (Ugrálás, 2004) című videomunkáját hasonló mechanizmus működteti, csak derűsebb oldalról: az ugráló kislánnyal egyszerre szökdellő apa képe egyszerű nyelven beszél bizalomról, szolidaritásról.

Katerina Sedá egy kis cseh falu lakóinak az aktivizálásával teszi láthatóvá a rutint, amely a mechanikus ismétlődésnek ugyanazzal a banális rendszerével irányítja az összes család életét, de csak tömegszerűen válik értelmezhető szervező erővé. Sedá kemény munkával elnyerte a falusiak bizalmát, és kitöltetett velük egy kérdőívet, amelyből kiderült, hogy szombatonként alapvetően mind ugyanúgy élnek, így fölállítható egy általános napirend, amelyet senkinek sem esik majd nehezére betartani, viszont a kollektív jellege miatt mindenképp szokatlan lesz. Ezzel lényegében olyan (televízió előtti) közösségi helyzeteket rekonstruált, amelyek archaikus formájukban természetesen szervezték a falvak életét, de a tradíciók eltűnését nem pótolta semmi. Az emberek fölismerték a monotóniát megszakító események jelentőségét, és hálásak voltak érte.

Mécs Miklós a ruháit adja oda a feltételes drezdai rászorulóknak (Egy közép-kelet-európai Kelet-Közép-Európában, 2005), amivel átveszi az automatikussá vált nyugati segélyezési gyakorlatot, amely civilizációs rutinként működik a ruhagyűjtő konténerek formájában. A kérdés az, hogy elegendő-e a társadalmi szolidaritásnak ez a primitív foka, vagy az egész csak civilizációs képmutatás, és akkor sem több, ha az ember mindenét odaadja. Mi az az értelmes cél tehát, amely elviselhetőbbé teszi az emberek életét: ha a látszólag túlfinomult rendszert próbáljuk meg átalakítani, vagy ha azonnali, kétes értékű jótéteményben részesítjük őket.

A kurátor eléggé el nem ítélhető módon és humanista magyar értelmiségiként a fájdalomcsillapítás híve. A szkepszisben pácolódott társadalom általános posztkádárista állapotából nem is következhet más, mint a radikalizmustól való rettegés, az irracionális távlatoktól való félelem és a kultúrában keresett enyhülés passzivitása. Ennek a specifikusan lokális állapotnak az előidézéséért nagy részben a Kádár-korszak a felelős, de felelős érte a műkereskedelem is, amelynek nem célja és nem érdeke a művészet és társadalom ok-okozati viszonyának a retrospektív föltárása, nem beszélve a művészekről és művészettörténészekről, akik évtizedekig halogatták a rendszerváltás belső struktúraváltását, míg végül majdnem úgy maradtak. A kurátor pedig abból dolgozik, ami a rendelkezésére áll. Most éppen az araszolás jutott, ami több a semminél, de kevesebb annál, mint amire vágyunk.

(Vannak művészek, akik a készenléti állapotukat meg akarják osztani a közönséggel. Daniel Knorr ébredés után és lefekvés előtt sms-ben aktiválja a kiállítótérben lévő LED lámpát, amely vörösen világít az aktivitás időszakában. A "kiállítótérben szinte észrevétlenül megbúvó" lámpa teljesen észrevétlenül bújt meg, mert nem vettem észre. Így múlik el a világ dicsősége.)

Trafó Galéria, megtekinthető május 24-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.