dvd - MASSENET: MANON

  • - káté -
  • 2008. október 30.

Zene

Kis túlzással majdnem mindegy, mi történik a berlini Staatsoper Unter den Linden színpadán 2007 áprilisában és májusában (a felvételt három előadásból állították össze) azon kívül, hogy Anna Netrebko és Rolando Villazón énekli Manont és Des Grieux-t. Nekik nemcsak a hírük, a hangjuk, a küllemük és a színpadi jelenlétük elsőrangú - ők olyan személyiségek, ami önmagában elég az operai varázslathoz.
Kis túlzással majdnem mindegy, mi történik a berlini Staatsoper Unter den Linden színpadán 2007 áprilisában és májusában (a felvételt három elõadásból állították össze) azon kívül, hogy Anna Netrebko és Rolando Villazón énekli Manont és Des Grieux-t. Nekik nemcsak a hírük, a hangjuk, a küllemük és a színpadi jelenlétük elsõrangú - õk olyan személyiségek, ami önmagában elég az operai varázslathoz. (Pár hete egy külföldi tenorista Pesten lekicsinylõen Netrebko-jelenségnek nevezte a csinos operaénekesek kultuszát, aztán - hélas! - a Fidelio-premieren nem bírta kiénekelni az elõírt hangokat.)

Az elõadás kulminációs pontjai a kettõsök: az ismerkedésbõl föllobbanó gyors szenvedély a restiben, az elválás "szövegalattija" a kultikus asztalka mellett, a második egymásra találás héjanásza a St. Sulpice rácsozatának két oldalán és a nihilbe enyészõ záróduett. Ritka alkalom, amikor az operai abszurd minden részletében hiteles, és csak a legmegátalkodottabbak kérdezhetik meg, hogy miért énekelnek ezek, amikor prózában is elmondhatnák.

Vincent Paterson (eredetileg a Los Angeles-i Operában bemutatott) rendezése nem sok vizet zavar, az 1950-es évekbe helyezte a cselekményt - az egyik jelenetben Netrebkót Marilyn Monroe-nak öltözteti -, és ügyelt rá, hogy a tömegjelenetek karaktere ne mondjon ellent a fõszereplõk kortársi imázsának.

A karmester Daniel Barenboim a partitúrába mélyed, ahányszor csak látjuk az elõadás során, de a zenekari kolorit nem szenved hiányt. Néznivalónak mindenesetre izgalmasabb, amikor a neglizsés Netrebko intim pontjára helyezett levelet Villazón szisztematikusan alulról fölfelé (de nem a sorok között) haladva énekli végig.

Deutsche Grammophon/Universal, 2 DVD, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.