dvd - MASSENET: MANON

  • - káté -
  • 2008. október 30.

Zene

Kis túlzással majdnem mindegy, mi történik a berlini Staatsoper Unter den Linden színpadán 2007 áprilisában és májusában (a felvételt három előadásból állították össze) azon kívül, hogy Anna Netrebko és Rolando Villazón énekli Manont és Des Grieux-t. Nekik nemcsak a hírük, a hangjuk, a küllemük és a színpadi jelenlétük elsőrangú - ők olyan személyiségek, ami önmagában elég az operai varázslathoz.
Kis túlzással majdnem mindegy, mi történik a berlini Staatsoper Unter den Linden színpadán 2007 áprilisában és májusában (a felvételt három elõadásból állították össze) azon kívül, hogy Anna Netrebko és Rolando Villazón énekli Manont és Des Grieux-t. Nekik nemcsak a hírük, a hangjuk, a küllemük és a színpadi jelenlétük elsõrangú - õk olyan személyiségek, ami önmagában elég az operai varázslathoz. (Pár hete egy külföldi tenorista Pesten lekicsinylõen Netrebko-jelenségnek nevezte a csinos operaénekesek kultuszát, aztán - hélas! - a Fidelio-premieren nem bírta kiénekelni az elõírt hangokat.)

Az elõadás kulminációs pontjai a kettõsök: az ismerkedésbõl föllobbanó gyors szenvedély a restiben, az elválás "szövegalattija" a kultikus asztalka mellett, a második egymásra találás héjanásza a St. Sulpice rácsozatának két oldalán és a nihilbe enyészõ záróduett. Ritka alkalom, amikor az operai abszurd minden részletében hiteles, és csak a legmegátalkodottabbak kérdezhetik meg, hogy miért énekelnek ezek, amikor prózában is elmondhatnák.

Vincent Paterson (eredetileg a Los Angeles-i Operában bemutatott) rendezése nem sok vizet zavar, az 1950-es évekbe helyezte a cselekményt - az egyik jelenetben Netrebkót Marilyn Monroe-nak öltözteti -, és ügyelt rá, hogy a tömegjelenetek karaktere ne mondjon ellent a fõszereplõk kortársi imázsának.

A karmester Daniel Barenboim a partitúrába mélyed, ahányszor csak látjuk az elõadás során, de a zenekari kolorit nem szenved hiányt. Néznivalónak mindenesetre izgalmasabb, amikor a neglizsés Netrebko intim pontjára helyezett levelet Villazón szisztematikusan alulról fölfelé (de nem a sorok között) haladva énekli végig.

Deutsche Grammophon/Universal, 2 DVD, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.