dvd - WAGNER: TANNHAUSER

  • - káté -
  • 2008. október 9.

Zene

8 kis kritika

A bayreuthi Ünnepi Játékok elsõ, teljes terjedelmében filmre vett elõadása ez az 1978-ban készült felvétel. A produkció bemutatója 1972-ben volt, a hat évvel késõbbi felújításon csak a karmester és a címszereplõ más. A pulpituson Sir Colin Davis váltotta fel Erich Leinsdorfot, aki már az elsõ szériából korán távozott, mert összetûzött a rendezõ Götz Friedrichhel. Mulatságos errõl olvasni, akár az akkori botrányos fogadtatásról, mert az elõadás mai szemmel klasszikusan konzervatív, de kétségtelenül tehetséges. Õriz valamit Wieland Wagner Új-Bayreuthjának stilizált egyszerûségébõl, és energiával tölti föl az énekeseket. Talán a dalnokverseny merev, poroszos (NDK-s?) katonai háttere kavarta fel a kedélyeket, vagy a váratlan befejezés, amelyben nem kegyes menet vonul be áhítatosan, kivirágzott pásztorbottal, hanem fényváltással a semmibõl elõállt rigid csoport kegyetlen megváltó falanxa álldigál. Spas Wenkoff mint Tannhauser nem különleges fényû, de strapabíró tenor; kevés gesztussal, cinikus keserûséggel hozza az éterikus és az erotikus nõ között hányódó, mûvészként is kielégítetlen férfit. Nagy esélye az elõadásnak, hogy Erzsébetet és Vénuszt egyaránt Gwyneth Jones alakítja - a nõ két arca -, de nem jön be, mert mindkettõbõl hiányzik a természetes sugárzás. A mûvésznõ csak a harmadik felvonásban excellál, amikor a földön kúszva haldokló szûzrõl fest megrendítõ portrét. Hans Sotin rendkívül elõnyös mint határozottan parancsuralmi Hermann õrgróf, Bernd Weikl (Wolfram) pedig lenyûgözõen énekel.

Deutsche Grammophon/Universal, 2008, 2 DVD

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.