dvd - WAGNER: TANNHAUSER

  • - káté -
  • 2008. október 9.

Zene

8 kis kritika

A bayreuthi Ünnepi Játékok elsõ, teljes terjedelmében filmre vett elõadása ez az 1978-ban készült felvétel. A produkció bemutatója 1972-ben volt, a hat évvel késõbbi felújításon csak a karmester és a címszereplõ más. A pulpituson Sir Colin Davis váltotta fel Erich Leinsdorfot, aki már az elsõ szériából korán távozott, mert összetûzött a rendezõ Götz Friedrichhel. Mulatságos errõl olvasni, akár az akkori botrányos fogadtatásról, mert az elõadás mai szemmel klasszikusan konzervatív, de kétségtelenül tehetséges. Õriz valamit Wieland Wagner Új-Bayreuthjának stilizált egyszerûségébõl, és energiával tölti föl az énekeseket. Talán a dalnokverseny merev, poroszos (NDK-s?) katonai háttere kavarta fel a kedélyeket, vagy a váratlan befejezés, amelyben nem kegyes menet vonul be áhítatosan, kivirágzott pásztorbottal, hanem fényváltással a semmibõl elõállt rigid csoport kegyetlen megváltó falanxa álldigál. Spas Wenkoff mint Tannhauser nem különleges fényû, de strapabíró tenor; kevés gesztussal, cinikus keserûséggel hozza az éterikus és az erotikus nõ között hányódó, mûvészként is kielégítetlen férfit. Nagy esélye az elõadásnak, hogy Erzsébetet és Vénuszt egyaránt Gwyneth Jones alakítja - a nõ két arca -, de nem jön be, mert mindkettõbõl hiányzik a természetes sugárzás. A mûvésznõ csak a harmadik felvonásban excellál, amikor a földön kúszva haldokló szûzrõl fest megrendítõ portrét. Hans Sotin rendkívül elõnyös mint határozottan parancsuralmi Hermann õrgróf, Bernd Weikl (Wolfram) pedig lenyûgözõen énekel.

Deutsche Grammophon/Universal, 2008, 2 DVD

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.