DVD: A kor szelleme (André Hunebelle Fantomas trilógiája)

  • - ts -
  • 2005. január 6.

Zene

1964-ben járunk, a kalandfilm mûfaja fénykorát éli, Párizs utcáin fantasztikus, ma már elképzelhetetlen formai megoldásokkal tüntetõ Citro‘n DS-ek, Simcák, Renault 8-asok tülekednek, Jean Marais legszebb férfikorába lépett, a fantasztikus, ma már elképzelhetetlen formai sajátosságokkal tüntetõ Myléne Demongeot a legszebb nõ, ha akarom, megszületett a francia válasz a James Bondra (Dr. No - 1962).

1964-ben járunk, a kalandfilm mûfaja fénykorát éli, Párizs utcáin fantasztikus, ma már elképzelhetetlen formai megoldásokkal tüntetõ Citro‘n DS-ek, Simcák, Renault 8-asok tülekednek, Jean Marais legszebb férfikorába lépett, a fantasztikus, ma már elképzelhetetlen formai sajátosságokkal tüntetõ Myléne Demongeot a legszebb nõ, ha akarom, megszületett a francia válasz a James Bondra (Dr. No - 1962). Ha akarom, a franciák megint elõszedték valamelyik kedves õshõsüket, hogy a fejlõdõ cinematográfia legkorszerûbb köntösében mutassák be újra. Ha akarom, burleszk, Louis de Funés találkozik most épp a párizsi háztetõk rémével. Alaphõsök alapszituációkban, háromfelvonásnyi kergetõzés, mindgyakori hasra esések közt földön, vízen (hovatovább alatta) és levegõben (Fantomas - 1964; Fantomas visszatér - 1965; Fantomas a Scottland Yard ellen - 1967: egy büszke ország útja a '68-as diáklázadásokig).

Mindazonáltal Marcel Allain és Pierre Souvestre híres regényalakja jó kézbe került. André Hunebelle-t nevezhetjük tapasztalt szórakoztatóiparosnak megengedõn, mégis a hétpróbás jelzõ tûnik plasztikusabbnak. A kék fejû fenevadat és legfõbb (más értelmezések szerint második legfõbb) üldözõjét egy személyben adó Marais pedig szolgált már alatta testõrként, akkor D'Artagnannak hívták (Charles - ti. a keresztneve). A majsztró aztán nem feledkezett meg Monte Christo grófjáról sem: anélkül, hogy Hunebelle rendezõi kalandozását óhajtanánk feltérképezni, utalunk rá, hogy a francia konzummozi minden idõben merészen nyúlkál záros létszámú, annál nehezebben körülírható bonvivánkészletébe. A körülírhatóság nehézsége e hõsiség eredete körül kereshetõ, a menetrend szerint nyakunkba szakadó Vidocqok, Arséne Lupinek, Valjeanok között a moziban aligha eligazító erejû az ún. irodalmi érték, hisz Balzacot csak az adott kontextusban emlegethetjük Allainnal egy napon. Ugyanakkor az már ekkor is kétségtelen, hogy a film minden ilyen alkalomkor magához is nyúl: nincs az a Három testõr, aminek ne lenne mozgóképes elõképe, így Fantomas is egyidõs szinte a Lumiére családdal, jobb helyeken a század eleji néma verziót illik felhozni, megtettük, na és. A leiratunk apropójául szolgáló DVD-kiadás sem lökdös éppenséggel ebbe az irányba, viszont a magyar szinkronkészítés egy klasszikusával örvendeztet meg inkább (ha belegondolok, Pongó is szinkronizálhatta volna Funés-t). Bár errõl semmi el nem igazít, a magyar hang a televízió számára készülhetett, feltételezésem szerint a nyolcvanas években, s ha összehasonlítjuk az eredetivel, büszkék lehetünk. Haumann Péter oly természetes keresettséggel tölti meg többlettartalmakkal Funés jól ismert gesztusait, hogy már-már gyanakodni támad kedvünk, nem olyan-e ez, mint mikor a fordító helyenként feljavítja az eredetit. Mindazonáltal a magyar szöveg maga is nagyon ott van, Geszti Péter és Speier Dávid mûvészettörténeti kontextusát teremtve meg ezáltal (fel se tûnt, hogy ez eddig nem hiányzott nekem annyira).

Summa summarum, a középsõ rész vitte el a pálmát. A Fantomas visszatér gátlástalan, frenetikus és penetráns paródia, ami túl a kötelezõ mûfaji kûrökön önfeledten röhög saját elõzményén, sõt mindenkori önmagán is. Ám torkaszakadtából kikelve, térdét csapkodva sem felejti el egy pillanatra sem kalandfilmes mivoltát, fordulatos és lendületes, nem utolsósorban van benne kiért szorítani. Ha pedig James Bond egyszer azt a szárnyát bontogató Citro‘nt a végin meglátja, azonmód kirúgja összes technikusát, fõmérnökét. Persze feleslegesen, ilyet még Jean Todt se bírna csinálni neki.

- ts -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.