DVD: A kor szelleme (André Hunebelle Fantomas trilógiája)

  • - ts -
  • 2005. január 6.

Zene

1964-ben járunk, a kalandfilm mûfaja fénykorát éli, Párizs utcáin fantasztikus, ma már elképzelhetetlen formai megoldásokkal tüntetõ Citro‘n DS-ek, Simcák, Renault 8-asok tülekednek, Jean Marais legszebb férfikorába lépett, a fantasztikus, ma már elképzelhetetlen formai sajátosságokkal tüntetõ Myléne Demongeot a legszebb nõ, ha akarom, megszületett a francia válasz a James Bondra (Dr. No - 1962).

1964-ben járunk, a kalandfilm mûfaja fénykorát éli, Párizs utcáin fantasztikus, ma már elképzelhetetlen formai megoldásokkal tüntetõ Citro‘n DS-ek, Simcák, Renault 8-asok tülekednek, Jean Marais legszebb férfikorába lépett, a fantasztikus, ma már elképzelhetetlen formai sajátosságokkal tüntetõ Myléne Demongeot a legszebb nõ, ha akarom, megszületett a francia válasz a James Bondra (Dr. No - 1962). Ha akarom, a franciák megint elõszedték valamelyik kedves õshõsüket, hogy a fejlõdõ cinematográfia legkorszerûbb köntösében mutassák be újra. Ha akarom, burleszk, Louis de Funés találkozik most épp a párizsi háztetõk rémével. Alaphõsök alapszituációkban, háromfelvonásnyi kergetõzés, mindgyakori hasra esések közt földön, vízen (hovatovább alatta) és levegõben (Fantomas - 1964; Fantomas visszatér - 1965; Fantomas a Scottland Yard ellen - 1967: egy büszke ország útja a '68-as diáklázadásokig).

Mindazonáltal Marcel Allain és Pierre Souvestre híres regényalakja jó kézbe került. André Hunebelle-t nevezhetjük tapasztalt szórakoztatóiparosnak megengedõn, mégis a hétpróbás jelzõ tûnik plasztikusabbnak. A kék fejû fenevadat és legfõbb (más értelmezések szerint második legfõbb) üldözõjét egy személyben adó Marais pedig szolgált már alatta testõrként, akkor D'Artagnannak hívták (Charles - ti. a keresztneve). A majsztró aztán nem feledkezett meg Monte Christo grófjáról sem: anélkül, hogy Hunebelle rendezõi kalandozását óhajtanánk feltérképezni, utalunk rá, hogy a francia konzummozi minden idõben merészen nyúlkál záros létszámú, annál nehezebben körülírható bonvivánkészletébe. A körülírhatóság nehézsége e hõsiség eredete körül kereshetõ, a menetrend szerint nyakunkba szakadó Vidocqok, Arséne Lupinek, Valjeanok között a moziban aligha eligazító erejû az ún. irodalmi érték, hisz Balzacot csak az adott kontextusban emlegethetjük Allainnal egy napon. Ugyanakkor az már ekkor is kétségtelen, hogy a film minden ilyen alkalomkor magához is nyúl: nincs az a Három testõr, aminek ne lenne mozgóképes elõképe, így Fantomas is egyidõs szinte a Lumiére családdal, jobb helyeken a század eleji néma verziót illik felhozni, megtettük, na és. A leiratunk apropójául szolgáló DVD-kiadás sem lökdös éppenséggel ebbe az irányba, viszont a magyar szinkronkészítés egy klasszikusával örvendeztet meg inkább (ha belegondolok, Pongó is szinkronizálhatta volna Funés-t). Bár errõl semmi el nem igazít, a magyar hang a televízió számára készülhetett, feltételezésem szerint a nyolcvanas években, s ha összehasonlítjuk az eredetivel, büszkék lehetünk. Haumann Péter oly természetes keresettséggel tölti meg többlettartalmakkal Funés jól ismert gesztusait, hogy már-már gyanakodni támad kedvünk, nem olyan-e ez, mint mikor a fordító helyenként feljavítja az eredetit. Mindazonáltal a magyar szöveg maga is nagyon ott van, Geszti Péter és Speier Dávid mûvészettörténeti kontextusát teremtve meg ezáltal (fel se tûnt, hogy ez eddig nem hiányzott nekem annyira).

Summa summarum, a középsõ rész vitte el a pálmát. A Fantomas visszatér gátlástalan, frenetikus és penetráns paródia, ami túl a kötelezõ mûfaji kûrökön önfeledten röhög saját elõzményén, sõt mindenkori önmagán is. Ám torkaszakadtából kikelve, térdét csapkodva sem felejti el egy pillanatra sem kalandfilmes mivoltát, fordulatos és lendületes, nem utolsósorban van benne kiért szorítani. Ha pedig James Bond egyszer azt a szárnyát bontogató Citro‘nt a végin meglátja, azonmód kirúgja összes technikusát, fõmérnökét. Persze feleslegesen, ilyet még Jean Todt se bírna csinálni neki.

- ts -

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.