DVD: Felhívás keringõre (Újévi koncertek Bécsben, 1963-1992)

  • - té. pé -
  • 2004. december 16.

Zene

E hangversenyek a keleti blokk hangulatjavító eseményeként kaptak helyet életünkben. Bizton számíthattunk rá minden évben, akár a Mikulás elõtti napokban a boltokba kerülõ narancsra és földimogyoróra. Január elsején menetrendszerû pontossággal meg is jelent az állami televízió egyetlen csatornájának mûsorán. S a hatásmechanizmus is hasonló volt, mint az évente egyszer felbukkanó déligyümölcsöké. Bizonyította, hogy a Duna szürkébbik szakaszán is lehet napfényrõl, derûrõl, zaccmentes habos kávéról álmodni.

E hangversenyek a keleti blokk hangulatjavító eseményeként kaptak helyet életünkben. Bizton számíthattunk rá minden évben, akár a Mikulás elõtti napokban a boltokba kerülõ narancsra és földimogyoróra. Január elsején menetrendszerû pontossággal meg is jelent az állami televízió egyetlen csatornájának mûsorán. S a hatásmechanizmus is hasonló volt, mint az évente egyszer felbukkanó déligyümölcsöké. Bizonyította, hogy a Duna szürkébbik szakaszán is lehet napfényrõl, derûrõl, zaccmentes habos kávéról álmodni.

Tizenöt év alatt sokat fordult a világ. A mulatós mûsorok és valóságshow-k régen lenyomták a magas kultúrát, és a nyugat-európai (ár)színvonalú pezsgõktõl kába tévénézõ már azon sem csodálkozik, ha egy-egy fehérnép is feltûnik a zenekar majd százötven évig csak férfiakból álló sorai közt. Az újévi koncert már régen elvesztette másodlagos jelentését, s megmaradt annak, ami eredetileg is volt: a világ egyik legjobb zenekarának legnézettebb matinémûsora. A nyilván nem véletlenül karácsonyra kiadott két DVD a Clemens Krauss által 1939 decemberében elindított hagyomány (talán) legkiemelkedõbb két karnagyának felvételeit tartalmazza. Tudnunk kell, hogy maga a mûfaj a bécsi kávéházakból került a legrangosabb hangversenytermek pódiumára. A 19. századi tánc- és szórakoztató zene kialakításában id. Johann Strauss alaposan kivette a részét. Utódai - köztük a leghíresebb: ifj. Johann Strauss - egészen 1969-ig tartották kézben a Strauss Zenekar irányítását, így is megõrizve azt a hagyományt, amit utánozni ugyan lehet, de nem nagyon érdemes.

Willi Boskovsky

Az elsõ (dupla) DVD-n Willi Boskovsky viszi a prímet, aki éppen Eduard Leopold Marie Strauss kezébõl vette át egykoron a pálcát. A neve ellenére tõsgyökeres osztrák pályája hegedûmûvészként indult, s nem is rosszul. Alig 17 évesen már az igen rangos Fritz Kreisler hegedûverseny gyõztesének mondhatta magát. Kapcsolata a Bécsi Filharmonikusokkal is a zenekari árok utolsó tuttista székébõl indult 1932-ben, hogy elõbb szólamvezetõ, késõbb koncertmester, majd az újévi hangversenyek állandó karmestere váljék belõle. Kereken 25 alkalommal prezentálta az ünnepi eseményt a Musikverein virágba borított aranytermében. Az elsõ lemez az 1974-es hangverseny anyagát tartalmazza. A hetvenéves Boskov-sky hegedûvel a kezében (Stehgeiger) irányítja a zenekart. Karmester és zenekara hihetetlen módon ismerik egymást. A hangulat gemütlich, a megszólalás mégis precíz, a végtelenségig kidolgozott. A Bécsi Filharmonikusok egész egyszerûen zenélnek. Mert jólesik nekik. S ettõl persze jólesik a nézõnek/hallgatónak is. A (kötelezõ) ráadásokkal együtt kiválogatott 13, illetve a második lemezen az archívumokból összeszedett 19 szám inkább a rövidebb polkákat részesíti elõnyben, mint a kissé hosszadalmas keringõfüzéreket. Igaz, ezekben a rövid remekmûvekben több lehetõség is van a humor vizuális megjelenítésére, mint a báli hangulatot árasztó és persze balettel bõven megspékelt valcerekben. Nekem kicsit sok is az egy hangversenyre (DVD-re) jutó jópofizás, az ütõsök "szellemeskedése". Van fütyülés, robbantás, banditák és élõ kismalac, ez utóbbi a Cigánybáró megszólalásakor. A kiadványt - komolyzenei DVD-knél szokatlan módon - a legendás karmester életérõl szóló rövid bónusz track is kiegészíti. Bár a mûsor részben azonos, mégis teljesen más élményt nyújt az 1992-es újévi koncert felvétele. A huszadik század karmestertörténetének minden bizonnyal legextravagánsabb alakja,

Carlos Kleiber

összesen kétszer vállalta el a nagy esemény dirigálását. Minimális mozgása ellenére kisugárzása a karosszékig ér. Pálcát tartó jobb kezét alig-alig emeli fel. S ha mégis, többnyire csak tempóváltásokat ad meg hihetetlen egyszerûséggel, az eredményt hallgatva tökéletesen hatásosan. Aztán csak áll, és hallgatja a zenekart. "Hát igen, így kell ezt játszani!" - sugallja a tekintete, és esze ágában sincs önmagát, a sztárkarmestert elõtérbe tolni. Ahogy a Windsori víg nõk nyitányban a bal tenyerével szó szerint "életre simogatja" a zenét, vagy ahogyan a Cigánybáróban új lendületet vesz, azt tanítani sem érdemes. Utánozha-tatlan. Ebben a kiadványban több energiát fordítottak a technikai részletekre. A hangélményt tovább fokozták az 5.1-es surrounddal, így aki megteheti, akár a hangverseny helyszínére is képzelheti magát. A képi megvalósítás szempontjából is két különbözõ világot láthatunk. Boskovsky felvételén a közvetítõk a hangversenyhangulat megteremtésére helyezték a hangsúlyt, míg a másikon - kihasználva, hogy Kleibert nem takarja a kottatartó - inkább a karmesterre koncentráltak.

- té. pé -

Universal/Deutsche Grammo-phon, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.