DVD: Felhívás keringõre (Újévi koncertek Bécsben, 1963-1992)

  • - té. pé -
  • 2004. december 16.

Zene

E hangversenyek a keleti blokk hangulatjavító eseményeként kaptak helyet életünkben. Bizton számíthattunk rá minden évben, akár a Mikulás elõtti napokban a boltokba kerülõ narancsra és földimogyoróra. Január elsején menetrendszerû pontossággal meg is jelent az állami televízió egyetlen csatornájának mûsorán. S a hatásmechanizmus is hasonló volt, mint az évente egyszer felbukkanó déligyümölcsöké. Bizonyította, hogy a Duna szürkébbik szakaszán is lehet napfényrõl, derûrõl, zaccmentes habos kávéról álmodni.

E hangversenyek a keleti blokk hangulatjavító eseményeként kaptak helyet életünkben. Bizton számíthattunk rá minden évben, akár a Mikulás elõtti napokban a boltokba kerülõ narancsra és földimogyoróra. Január elsején menetrendszerû pontossággal meg is jelent az állami televízió egyetlen csatornájának mûsorán. S a hatásmechanizmus is hasonló volt, mint az évente egyszer felbukkanó déligyümölcsöké. Bizonyította, hogy a Duna szürkébbik szakaszán is lehet napfényrõl, derûrõl, zaccmentes habos kávéról álmodni.

Tizenöt év alatt sokat fordult a világ. A mulatós mûsorok és valóságshow-k régen lenyomták a magas kultúrát, és a nyugat-európai (ár)színvonalú pezsgõktõl kába tévénézõ már azon sem csodálkozik, ha egy-egy fehérnép is feltûnik a zenekar majd százötven évig csak férfiakból álló sorai közt. Az újévi koncert már régen elvesztette másodlagos jelentését, s megmaradt annak, ami eredetileg is volt: a világ egyik legjobb zenekarának legnézettebb matinémûsora. A nyilván nem véletlenül karácsonyra kiadott két DVD a Clemens Krauss által 1939 decemberében elindított hagyomány (talán) legkiemelkedõbb két karnagyának felvételeit tartalmazza. Tudnunk kell, hogy maga a mûfaj a bécsi kávéházakból került a legrangosabb hangversenytermek pódiumára. A 19. századi tánc- és szórakoztató zene kialakításában id. Johann Strauss alaposan kivette a részét. Utódai - köztük a leghíresebb: ifj. Johann Strauss - egészen 1969-ig tartották kézben a Strauss Zenekar irányítását, így is megõrizve azt a hagyományt, amit utánozni ugyan lehet, de nem nagyon érdemes.

Willi Boskovsky

Az elsõ (dupla) DVD-n Willi Boskovsky viszi a prímet, aki éppen Eduard Leopold Marie Strauss kezébõl vette át egykoron a pálcát. A neve ellenére tõsgyökeres osztrák pályája hegedûmûvészként indult, s nem is rosszul. Alig 17 évesen már az igen rangos Fritz Kreisler hegedûverseny gyõztesének mondhatta magát. Kapcsolata a Bécsi Filharmonikusokkal is a zenekari árok utolsó tuttista székébõl indult 1932-ben, hogy elõbb szólamvezetõ, késõbb koncertmester, majd az újévi hangversenyek állandó karmestere váljék belõle. Kereken 25 alkalommal prezentálta az ünnepi eseményt a Musikverein virágba borított aranytermében. Az elsõ lemez az 1974-es hangverseny anyagát tartalmazza. A hetvenéves Boskov-sky hegedûvel a kezében (Stehgeiger) irányítja a zenekart. Karmester és zenekara hihetetlen módon ismerik egymást. A hangulat gemütlich, a megszólalás mégis precíz, a végtelenségig kidolgozott. A Bécsi Filharmonikusok egész egyszerûen zenélnek. Mert jólesik nekik. S ettõl persze jólesik a nézõnek/hallgatónak is. A (kötelezõ) ráadásokkal együtt kiválogatott 13, illetve a második lemezen az archívumokból összeszedett 19 szám inkább a rövidebb polkákat részesíti elõnyben, mint a kissé hosszadalmas keringõfüzéreket. Igaz, ezekben a rövid remekmûvekben több lehetõség is van a humor vizuális megjelenítésére, mint a báli hangulatot árasztó és persze balettel bõven megspékelt valcerekben. Nekem kicsit sok is az egy hangversenyre (DVD-re) jutó jópofizás, az ütõsök "szellemeskedése". Van fütyülés, robbantás, banditák és élõ kismalac, ez utóbbi a Cigánybáró megszólalásakor. A kiadványt - komolyzenei DVD-knél szokatlan módon - a legendás karmester életérõl szóló rövid bónusz track is kiegészíti. Bár a mûsor részben azonos, mégis teljesen más élményt nyújt az 1992-es újévi koncert felvétele. A huszadik század karmestertörténetének minden bizonnyal legextravagánsabb alakja,

Carlos Kleiber

összesen kétszer vállalta el a nagy esemény dirigálását. Minimális mozgása ellenére kisugárzása a karosszékig ér. Pálcát tartó jobb kezét alig-alig emeli fel. S ha mégis, többnyire csak tempóváltásokat ad meg hihetetlen egyszerûséggel, az eredményt hallgatva tökéletesen hatásosan. Aztán csak áll, és hallgatja a zenekart. "Hát igen, így kell ezt játszani!" - sugallja a tekintete, és esze ágában sincs önmagát, a sztárkarmestert elõtérbe tolni. Ahogy a Windsori víg nõk nyitányban a bal tenyerével szó szerint "életre simogatja" a zenét, vagy ahogyan a Cigánybáróban új lendületet vesz, azt tanítani sem érdemes. Utánozha-tatlan. Ebben a kiadványban több energiát fordítottak a technikai részletekre. A hangélményt tovább fokozták az 5.1-es surrounddal, így aki megteheti, akár a hangverseny helyszínére is képzelheti magát. A képi megvalósítás szempontjából is két különbözõ világot láthatunk. Boskovsky felvételén a közvetítõk a hangversenyhangulat megteremtésére helyezték a hangsúlyt, míg a másikon - kihasználva, hogy Kleibert nem takarja a kottatartó - inkább a karmesterre koncentráltak.

- té. pé -

Universal/Deutsche Grammo-phon, 2004

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”