mi a kotta?

Édes jó Lajosom

  • mi a kotta
  • 2019. május 18.

Zene

„A kis színjáték, amelynek színészeiben úgy gyönyörködtem esténkint, mint a megvigasztalódásban elmúlt szomorúságokért és keserűségekért: a színjáték nem azzal a szándékkal készült öt esztendővel ezelőtt, hogy valamikor a színpadi teherpróbát is kibírja. Volt egy nagyon szép és finom folyóirat Pesten, Századok Legendái volt a címe és már a háború előtt jelent meg, amikor a mai szemnek csodálatos papirosokon, bámulatos illusztrációkkal, elandalító finomsággal nyomtatták a jó könyveket s folyóiratokat. Egy középkori számot szerkesztett Vértes úr, a szerkesztő, és ebben a palástos, aranyhímes s zordon levegőben jelent meg a kis színjáték, mint kiegészítője a középkori hangulatnak. Egy kis síp volt ő a messzi századok kottáiból való muzsikában; egy sujtás a kabáton; egy hang, amely a történelmi múlt hangjait utánozza. Talán ezért nem bukott meg a kis színjáték, mert nem annak született. Én magam csodálkozom rajta leginkább, hogy elszökött a fiókomból s felcsapott színésznek. Valamikor kitagadtam volna a szökevényt; ma ellenben meghatottan, szinte álmélkodva hallgatom a világgá ment gyermekem szavát. Hát ezt is tudod? Tudsz bús és öreg lenni? Tudsz a szívekkel játszani, te papírmaséból való kalandor? A bősz apa megbocsát elzüllött gyermeké-nek s büszkén a keblére öleli.”

1918 októberében Krúdy Gyula (csoportképünkön az ablakban) csodálkozott rá ekképpen egyfelvonásosa, Az arany meg az asszony színpadi sikerére, s alighanem még nagyobb lett volna a meglepetése, ha megéri, hogy színdarabjából 1943-ban tetszetős opera is válik. Kenessey Jenő műve most visszatér a repertoárra, méghozzá egy eredendően ugyancsak nem zenés színpadra szánt alkotás, a Tóték operaváltozatának ősbemutatójával párban. Az utóbbi alkotás zeneszerzője Tóth Péter, a két dalmű rendezője Káel Csaba lesz, a négy darabba vágandó Őrnagy szerepét pedig László Boldizsár készül megformálni (Bánffy terem, április 26., nyolc óra).

Ám előbb még a záruló BTF is ígér egy operát: Csajkovszkij utolsó zenés színpadi remekét, a Jolántát (Nemzeti Hangversenyterem, április 20., fél nyolc). A mesés darab Szentpétervár felől érkezik közibénk, hiszen a karmester a nagy Valerij Gergijev lesz, aki a Mariinszkij Színház Zenekarát fogja vezényelni, a vak királykisasszony szólama pedig a társulat regnáló primadonnáját, Irina Csurilovát illeti. Gergijev még további két fellépést teljesít Budapesten: mindkétszer a Mariinszkij balett-társulatának Hamupipőke-előadásait igazítja majd, ami igen áldozatos, sőt komoly alázatról tanúskodó vállalás egy sztárdirigens részéről (Erkel Színház, április 22., három óra, illetve nyolc óra).

Végezetül lóhalálában említsünk meg még két koncertet – és hallgassuk meg két alkalommal Dvořák h-moll csellóversenyét! A koncertrendezés szeszélye ugyanis úgy hozza, hogy jövő csütörtökön és pénteken egyaránt ez a túláradó szépségű versenymű kerül egy-egy program középpontjába. Így előbb a Concerto Budapest estjén Perényi Miklós szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, április 25., fél nyolc), másnap azután a Pannon Filharmonikusok és az orosz Alekszandr Buzlov előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, április 26., fél nyolc) hangzik majd fel ez a szláv csoda.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?