mi a kotta?

Édes jó Lajosom

  • mi a kotta
  • 2019. május 18.

Zene

„A kis színjáték, amelynek színészeiben úgy gyönyörködtem esténkint, mint a megvigasztalódásban elmúlt szomorúságokért és keserűségekért: a színjáték nem azzal a szándékkal készült öt esztendővel ezelőtt, hogy valamikor a színpadi teherpróbát is kibírja. Volt egy nagyon szép és finom folyóirat Pesten, Századok Legendái volt a címe és már a háború előtt jelent meg, amikor a mai szemnek csodálatos papirosokon, bámulatos illusztrációkkal, elandalító finomsággal nyomtatták a jó könyveket s folyóiratokat. Egy középkori számot szerkesztett Vértes úr, a szerkesztő, és ebben a palástos, aranyhímes s zordon levegőben jelent meg a kis színjáték, mint kiegészítője a középkori hangulatnak. Egy kis síp volt ő a messzi századok kottáiból való muzsikában; egy sujtás a kabáton; egy hang, amely a történelmi múlt hangjait utánozza. Talán ezért nem bukott meg a kis színjáték, mert nem annak született. Én magam csodálkozom rajta leginkább, hogy elszökött a fiókomból s felcsapott színésznek. Valamikor kitagadtam volna a szökevényt; ma ellenben meghatottan, szinte álmélkodva hallgatom a világgá ment gyermekem szavát. Hát ezt is tudod? Tudsz bús és öreg lenni? Tudsz a szívekkel játszani, te papírmaséból való kalandor? A bősz apa megbocsát elzüllött gyermeké-nek s büszkén a keblére öleli.”

1918 októberében Krúdy Gyula (csoportképünkön az ablakban) csodálkozott rá ekképpen egyfelvonásosa, Az arany meg az asszony színpadi sikerére, s alighanem még nagyobb lett volna a meglepetése, ha megéri, hogy színdarabjából 1943-ban tetszetős opera is válik. Kenessey Jenő műve most visszatér a repertoárra, méghozzá egy eredendően ugyancsak nem zenés színpadra szánt alkotás, a Tóték operaváltozatának ősbemutatójával párban. Az utóbbi alkotás zeneszerzője Tóth Péter, a két dalmű rendezője Káel Csaba lesz, a négy darabba vágandó Őrnagy szerepét pedig László Boldizsár készül megformálni (Bánffy terem, április 26., nyolc óra).

Ám előbb még a záruló BTF is ígér egy operát: Csajkovszkij utolsó zenés színpadi remekét, a Jolántát (Nemzeti Hangversenyterem, április 20., fél nyolc). A mesés darab Szentpétervár felől érkezik közibénk, hiszen a karmester a nagy Valerij Gergijev lesz, aki a Mariinszkij Színház Zenekarát fogja vezényelni, a vak királykisasszony szólama pedig a társulat regnáló primadonnáját, Irina Csurilovát illeti. Gergijev még további két fellépést teljesít Budapesten: mindkétszer a Mariinszkij balett-társulatának Hamupipőke-előadásait igazítja majd, ami igen áldozatos, sőt komoly alázatról tanúskodó vállalás egy sztárdirigens részéről (Erkel Színház, április 22., három óra, illetve nyolc óra).

Végezetül lóhalálában említsünk meg még két koncertet – és hallgassuk meg két alkalommal Dvořák h-moll csellóversenyét! A koncertrendezés szeszélye ugyanis úgy hozza, hogy jövő csütörtökön és pénteken egyaránt ez a túláradó szépségű versenymű kerül egy-egy program középpontjába. Így előbb a Concerto Budapest estjén Perényi Miklós szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, április 25., fél nyolc), másnap azután a Pannon Filharmonikusok és az orosz Alekszandr Buzlov előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, április 26., fél nyolc) hangzik majd fel ez a szláv csoda.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.