mi a kotta?

Édes jó Lajosom

  • mi a kotta
  • 2019. május 18.

Zene

„A kis színjáték, amelynek színészeiben úgy gyönyörködtem esténkint, mint a megvigasztalódásban elmúlt szomorúságokért és keserűségekért: a színjáték nem azzal a szándékkal készült öt esztendővel ezelőtt, hogy valamikor a színpadi teherpróbát is kibírja. Volt egy nagyon szép és finom folyóirat Pesten, Századok Legendái volt a címe és már a háború előtt jelent meg, amikor a mai szemnek csodálatos papirosokon, bámulatos illusztrációkkal, elandalító finomsággal nyomtatták a jó könyveket s folyóiratokat. Egy középkori számot szerkesztett Vértes úr, a szerkesztő, és ebben a palástos, aranyhímes s zordon levegőben jelent meg a kis színjáték, mint kiegészítője a középkori hangulatnak. Egy kis síp volt ő a messzi századok kottáiból való muzsikában; egy sujtás a kabáton; egy hang, amely a történelmi múlt hangjait utánozza. Talán ezért nem bukott meg a kis színjáték, mert nem annak született. Én magam csodálkozom rajta leginkább, hogy elszökött a fiókomból s felcsapott színésznek. Valamikor kitagadtam volna a szökevényt; ma ellenben meghatottan, szinte álmélkodva hallgatom a világgá ment gyermekem szavát. Hát ezt is tudod? Tudsz bús és öreg lenni? Tudsz a szívekkel játszani, te papírmaséból való kalandor? A bősz apa megbocsát elzüllött gyermeké-nek s büszkén a keblére öleli.”

1918 októberében Krúdy Gyula (csoportképünkön az ablakban) csodálkozott rá ekképpen egyfelvonásosa, Az arany meg az asszony színpadi sikerére, s alighanem még nagyobb lett volna a meglepetése, ha megéri, hogy színdarabjából 1943-ban tetszetős opera is válik. Kenessey Jenő műve most visszatér a repertoárra, méghozzá egy eredendően ugyancsak nem zenés színpadra szánt alkotás, a Tóték operaváltozatának ősbemutatójával párban. Az utóbbi alkotás zeneszerzője Tóth Péter, a két dalmű rendezője Káel Csaba lesz, a négy darabba vágandó Őrnagy szerepét pedig László Boldizsár készül megformálni (Bánffy terem, április 26., nyolc óra).

Ám előbb még a záruló BTF is ígér egy operát: Csajkovszkij utolsó zenés színpadi remekét, a Jolántát (Nemzeti Hangversenyterem, április 20., fél nyolc). A mesés darab Szentpétervár felől érkezik közibénk, hiszen a karmester a nagy Valerij Gergijev lesz, aki a Mariinszkij Színház Zenekarát fogja vezényelni, a vak királykisasszony szólama pedig a társulat regnáló primadonnáját, Irina Csurilovát illeti. Gergijev még további két fellépést teljesít Budapesten: mindkétszer a Mariinszkij balett-társulatának Hamupipőke-előadásait igazítja majd, ami igen áldozatos, sőt komoly alázatról tanúskodó vállalás egy sztárdirigens részéről (Erkel Színház, április 22., három óra, illetve nyolc óra).

Végezetül lóhalálában említsünk meg még két koncertet – és hallgassuk meg két alkalommal Dvořák h-moll csellóversenyét! A koncertrendezés szeszélye ugyanis úgy hozza, hogy jövő csütörtökön és pénteken egyaránt ez a túláradó szépségű versenymű kerül egy-egy program középpontjába. Így előbb a Concerto Budapest estjén Perényi Miklós szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, április 25., fél nyolc), másnap azután a Pannon Filharmonikusok és az orosz Alekszandr Buzlov előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, április 26., fél nyolc) hangzik majd fel ez a szláv csoda.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.