mi a kotta?

Édes jó Lajosom

  • mi a kotta
  • 2019. május 18.

Zene

„A kis színjáték, amelynek színészeiben úgy gyönyörködtem esténkint, mint a megvigasztalódásban elmúlt szomorúságokért és keserűségekért: a színjáték nem azzal a szándékkal készült öt esztendővel ezelőtt, hogy valamikor a színpadi teherpróbát is kibírja. Volt egy nagyon szép és finom folyóirat Pesten, Századok Legendái volt a címe és már a háború előtt jelent meg, amikor a mai szemnek csodálatos papirosokon, bámulatos illusztrációkkal, elandalító finomsággal nyomtatták a jó könyveket s folyóiratokat. Egy középkori számot szerkesztett Vértes úr, a szerkesztő, és ebben a palástos, aranyhímes s zordon levegőben jelent meg a kis színjáték, mint kiegészítője a középkori hangulatnak. Egy kis síp volt ő a messzi századok kottáiból való muzsikában; egy sujtás a kabáton; egy hang, amely a történelmi múlt hangjait utánozza. Talán ezért nem bukott meg a kis színjáték, mert nem annak született. Én magam csodálkozom rajta leginkább, hogy elszökött a fiókomból s felcsapott színésznek. Valamikor kitagadtam volna a szökevényt; ma ellenben meghatottan, szinte álmélkodva hallgatom a világgá ment gyermekem szavát. Hát ezt is tudod? Tudsz bús és öreg lenni? Tudsz a szívekkel játszani, te papírmaséból való kalandor? A bősz apa megbocsát elzüllött gyermeké-nek s büszkén a keblére öleli.”

1918 októberében Krúdy Gyula (csoportképünkön az ablakban) csodálkozott rá ekképpen egyfelvonásosa, Az arany meg az asszony színpadi sikerére, s alighanem még nagyobb lett volna a meglepetése, ha megéri, hogy színdarabjából 1943-ban tetszetős opera is válik. Kenessey Jenő műve most visszatér a repertoárra, méghozzá egy eredendően ugyancsak nem zenés színpadra szánt alkotás, a Tóték operaváltozatának ősbemutatójával párban. Az utóbbi alkotás zeneszerzője Tóth Péter, a két dalmű rendezője Káel Csaba lesz, a négy darabba vágandó Őrnagy szerepét pedig László Boldizsár készül megformálni (Bánffy terem, április 26., nyolc óra).

Ám előbb még a záruló BTF is ígér egy operát: Csajkovszkij utolsó zenés színpadi remekét, a Jolántát (Nemzeti Hangversenyterem, április 20., fél nyolc). A mesés darab Szentpétervár felől érkezik közibénk, hiszen a karmester a nagy Valerij Gergijev lesz, aki a Mariinszkij Színház Zenekarát fogja vezényelni, a vak királykisasszony szólama pedig a társulat regnáló primadonnáját, Irina Csurilovát illeti. Gergijev még további két fellépést teljesít Budapesten: mindkétszer a Mariinszkij balett-társulatának Hamupipőke-előadásait igazítja majd, ami igen áldozatos, sőt komoly alázatról tanúskodó vállalás egy sztárdirigens részéről (Erkel Színház, április 22., három óra, illetve nyolc óra).

Végezetül lóhalálában említsünk meg még két koncertet – és hallgassuk meg két alkalommal Dvořák h-moll csellóversenyét! A koncertrendezés szeszélye ugyanis úgy hozza, hogy jövő csütörtökön és pénteken egyaránt ez a túláradó szépségű versenymű kerül egy-egy program középpontjába. Így előbb a Concerto Budapest estjén Perényi Miklós szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, április 25., fél nyolc), másnap azután a Pannon Filharmonikusok és az orosz Alekszandr Buzlov előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, április 26., fél nyolc) hangzik majd fel ez a szláv csoda.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.