„Egész évben karácsonyozok” – Rutkai Bori képzőművész, énekes

Zene

A Sárkányjárgány és a Pizsamátor után a Rutkai Bori Banda újabb komplex világot alkotott. Az Űrdöngölők a közeli lég és a tenger hullámai után a végtelenbe repít. Rutkai Bori festményillusztrációi és bábjai életre kelnek a zenei album mellett megjelenő képeskönyvben és klipekben, valamint ezt az univerzumot teljessé tévő élő koncerteken is.

Magyar Narancs: Ha a felnőtteknek szóló meséidet nem számítjuk, akkor az első lépé­sed a gyerekműfajok felé a Vacka Rádió, ez a gyerekeknek a Kossuthon szóló rádiósorozat volt. Nekem úgy tűnik, majdnem olyan hosszú volt, mint A Szabó család. Miért kellett eljönnöd a rádióból?

Rutkai Bori: Egy évad volt az egész, csak azóta százszor ismételték. Egyszeri projektre szólt a felkérés. A mesét és a szöveget nem mi írtuk akkor még, csak a zenéket, de tény, hogy fontos kezdő állomás volt számunkra a Vacka, mert ezzel az anyaggal kezdtünk el az akkor még nagyon aktív Specko Jedno mellett gyerekkoncerteket is adni. Most már fényévekre vagyunk attól a zenei világtól. Nem tagadom meg azt a korszakot, de azóta sokkal energikusabb, vagányabb, kiműveltebb zenéket csinálunk. Az első Vacka-koncertre úgy készültem, mint az érettségimre. Az esemény előtti estén előadtam a szobámnak a repertoárt saját készítésű bábjaimmal, koreográfiákkal, összekötő konferanszokkal. A koncerten kerekké vált a világ. Otthon éreztem magam, megérintett, hogy ebben a dologban minden ágacskámat fel tudom virágoztatni, hogy kölcsönhatásba kerülnek a műfajaim, hogy nemcsak egy önjelölt énekesnőcske vagyok, aki csupán ugrabugrál a színpadon, hanem tudok játszani a gyerekekkel, hasznosíthatom a horgolási mániámat a bábok elkészítésénél, csinálhatom a meseklipek videóit, mert eredetileg mozgóképkészítést tanultam.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: A felnőttekhez is ugyanezzel a játékos és határtalan szabadsággal szóltál. Hol a különbség?

RB: Most egy furcsa partizánjáték történik velünk. Gyerekzenét csinálunk, de sokkal több felnőtthöz jut el a zenénk, mint korábban a Specko Jednóval. Olyan dalokat készítünk, amelyekbe mindenki bevonódik: szülők és gyerekek egyaránt. Együtt bulizunk, éneklik a szövegeket a csillogó szemű nagymamák, anyukák, apukák is. Egyszerre válnak ők is gyerekké, vagy legalább elvarázsolt felnőttekké. Már többen kértek is minket, hogy csináljuk esti koncertet, ahol csak a szülők bulizhatnának az úgynevezett gyerekdalainkra. Elég izgalmas lesz, ha ez bekövetkezik.

MN: Azért, ahogy emlékszem, a Specko Jedno-koncerteken is történt egy-két vad dolog.

RB: Voltak performatikus pillanatok, bájosan brutális jelenetek. Amikor Coca-Colával telt lavórban gumicsizmával tapicskolva énekeltem egy kínai témájú dalt, vagy ketchuppal rajzolt szíveket sörrel mosogattam le tányérokról, bemutatva, hogy az alkohol hogyan oldja a szívbéli fájdalmakat. Füstölt karajjal a számban fekvőtámaszoztam, illetve ugyanezzel a lüktető húsdarabbal dekódoltam érzelmi jeleket. A gyerekeknél másfajta, finomabb előadói nyelvezetet használok. Lehet, hogy még egy kicsit visszafogott is vagyok. Mikor a gyerekekkel beszélgetek, megtapasztalom, hogyan árad belőlük a végtelen szürreál, hogyan keveredik a fantázia a hülyéskedéssel, bölcsességgel, spontaneitással, és hogy még mindig lehetne nekik „elszálltabb” dolgokról írni. Nagyon magasan van a léc, lehet, hogy nincs is léc, csak a képzelet végtelen áramlása. Ilyenkor születnek az Űrheringhez hasonló dalszereplők. Van, amikor elszabadul a mennyország: beindul egyfajta társalgás a koncerteken, amikor élőszóban frissen reagálnak egy-egy dalra, vagy csak elkezdik mesélni az életüket. Inspirál ez a fajta felszabadultság. Ami gát van még, az bennem magamban van, csak magamat fékezgetem. Mintha lenne a fejemben egy konzervatív kiadó vagy egy szerkesztő, aki megpróbál disztingváltan rendezkedni az őrült ötletek tárházában. Próbálok sokfajta elképzelt elvárásnak megfelelni, lehet, hogy lehetnék kicsit lazább… Bár eddig bejött az az alkotói recept, hogy őszinte dolgokat csinálok, de gondoskodó tudatosságba bugyolálva.

MN: Hová lehet fejlődni szerinted? Halász Judit és a Kaláka például ugyanolyan negyven éve. Ti eddig kétévente adtatok ki új albumot, amiken azért vannak apró elmozdulások.

RB: Az Űrdöngölőket majdnem egy éven át készítettük. Rengeteg időt szántunk a keverésre, az utómunkára. A szülők, akik attól féltek, hogy a Pizsamátor után nem tudunk jobb lemezt csinálni, most agyba-főbe dicsérnek bennünket. Hangzásban is sokat fejlődtünk az első lemez óta, a dalszövegek is egyre rafináltabbak, gazdagabbak. Vannak már terveim, hogy ebből a magasröptű állapotból hova tudunk majd kanyarodni, ha az új lemezre való anyagot kezdem el gyűjtögetni.

MN: A zenészek frontján sincs sok változás, az alapnégyesetek állandó. Most sok vendégetek is volt. Mészáros Ádám gitáros például egészen új színeket vitt a dalokba, és Németh Imre, a hangmérnökötök meglepően sok elektronikát tett az anyagba, így születhetett meg DJ Bácsi is. De hogy került a csapatba Hajdú B. István?

RB: Egy sportoló ismerősünkön keresztül szereztük meg István elérhetőségét. Én egyébként elfogult rajongója vagyok. Imádom a hangját, a humorát, a lendületét. Kisgyermekes apukaként ismert már minket, és nagyon örülök, hogy be merte vállalni ezt a feladatot. A Funky Town című dalba hívtam meg közreműködőnek, ahol focimeccset kellett közvetítenie. Kezdetben csak a játékosok nevét adtam meg (Iszkiri Oszkár, Sánta Jeromos és Spuri Gerzson), a többi szövegrészt István imp­rovizálta. Néha aztán mi magunk is meccselgettünk a szavakon, például a stadion szót valamiért nem szerettem volna hallani, beértem egy falusi focipályával is, ahol gitározó futballisták vezetik a slágerlistát.

MN: Sena is nagyon odatette magát…

RB: Tudtam róla, hogy kislányával együtt „rácuppantak” a zenénkre, és gondoltam, klassz lenne együtt csinálni valamit. A Gyere, szeptember! című afrós számunkat eleve úgy írtam, hogy Senát képzeltem el mint ragyogó nevető, táncoló napot. Szuper volt együtt dolgozni vele, a koncertünket is beragyogta a jelenléte.

MN: A sok téli dal viszont kicsit fura nekem…

RB: Minden albumunkon vannak téli dalok, általában végiggurulunk az éven. Januári születésű vagyok, ráadásul hóember volt a jelem az oviban. Néha olyan, mintha ömlene belőlem a hó, vagy legalábbis a havas dalok. Télen csináltunk is egy Hóváró című válogatáslemezt, és most már újból támadnak a téli témák, hogy írjak belőlük új dalokat. Egész évben karácsonyozok. Minden este felvillannak a kerti fenyőfán a napelemes izzósor apró fényei.

MN: Ha lefejted a szöveget, ezek akár felnőttdalok is lehetnének, nem a tipikus cukiskodásról van szó. Sok a műfaji szám is…

RB: Inkább úgy gondolom, hogy a műfajokkal zsonglőrködünk, kevergetjük őket: űrbrazil vagy pszichedelikus tornaóra, falusi focifunky vagy mesekuplé. Lehet azt mondani, hogy dögös gyerekzenét csinálunk, ahol Szerető Dani basszusgitározása a legjobb ízű, kreatív diszkóalapokat idézi, Darvas Kristóf bármilyen műfajt képest kopogtatni a zongorán, Dudás Zsombor pedig megbízható lendülettel varrja össze dobverőkkel a grúvokat. A táncoltatás alapvető létszükségletem, és erre muszáj olyan korábbi zenei példákból merítenünk, amiken mi is felnőttünk.

MN: Például a diszkóból?

RB: Ó, igen, lenyűgöz a Soul Train, a hetvenes évek szikrázóan színes diszkóvilága. Így lett fontos szereplő, motívum a klipekben és a műsorokban a diszkógömb, ez a gyönyörű mágikus forma. A gyerekeket is vonzza és megbűvöli, ahogy csillog, ahogy kicsiben látod benne magad. És noha zeneileg száguldó, pörgő, lüktető diszkót produkálunk, közben a szöveg meghitt, gazdag álomszövet. Olyan, mint egy kincses szigeten nyíló mesebolt.

MN: Ahogy a Specko esetében is, a koncert itt is valami különleges, valami más.

RB: Van egy végtelen mély bőröndöm, többkosárnyi bábom és jelmezem. Ne teljes szerelésre gondolj, inkább színes, horgolt sapkákra vagy állatfejdíszekre, turbánokra és kalapokra, amik könnyen felvehetők. Minden számhoz horgolok bábokat. A Citrom Cirkuszban a gyerekek jönnek fel a színpadra, beöltöznek társulati tagoknak, példádul Foszforeszkáló Kecskének vagy az Umcaca Maca nevű zenebohócnak. A Rizibizi Diszkó című számban egy anyukát és egy apukát szoktam megkérni, hogy bábozzanak helyettem Rizibizi néniként és Rizibizi bácsiként. Elképesztő táncprodukciókat szoktak nyomni a szülők a színpadon. Azt sem bánom, ha jobban táncolnak, mint én. Sőt! Jó nézni, ahogy ellazultan kavarognak.

MN: Minden album mellé elkészül a rendkívül színes képeskönyv is. A képi világ is hozza kissé a felnőttfestményeid atmoszféráját, csak persze konkrétabbak, és nincs bennük erotika.

RB: Azért az elefántos képbe, ami a Bandzsáró című számhoz készült, egy pici érzékiséget belecsempésztem. Vannak titkos gránátalmák és más finom utalások a szerelemre. Az első két könyv illusztrációi még nagyon tapadtak a dalokhoz, az új album képei önálló festményként is működnek. Vetítős koncerteken, felnagyítva láthatók a legszebbek mögöttünk, a vásznon. Kaptunk már olyan fotót is, hogy úgy aludt egy kisfiú a könyvvel, mint egy plüssel, szorosan átölve. Ez a legszebb referenciánk.

MN: Mi lepett meg legutóbb?

RB: Hogy a kamaszokat, akikre nem is mertem gondolni, bevonzotta ez a furcsa világ.
A legutóbbi Budapest Bár-koncert után tizenhét év körüli aranyos fiúk kérték, hogy szelfizhessenek velem, és egyikük elmondta, hogy a Rizibizi Diszkóra szoktak bulizni. Elfelejtettem megkérdezni, hogyan jutott el hozzájuk ez a dal. Lehet, hogy egy kistestvér révén, de az is lehet, hogy simán csak rászörföltek a neten a klipre. Aztán ez a fiú kétszer is elmondta: „Vigyázz magadra, Bori!” Lehet, hogy belelátott a lelkembe, jólesett, hogy valamiért fontos vagyok neki. Ez egy virtuális, lelki stage diving.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.