Egy komoly játékos - Herbert Grönemeyer: 12 (lemez)

Zene

A könnyűzenében a jószerével minden egyebet leárnyékoló angolszászok miatt könnyű elsiklani a nem angol nyelven megszólaló értékek felett. A germán popvilág figyelmes vizsgálata ennek a lapnak sem szokása, de most helyzet van: a német újhullám Bob Geldofja, Herbert Grönemeyer öt év után új albummal jelentkezett.
A könnyűzenében a jószerével minden egyebet leárnyékoló angolszászok miatt könnyű elsiklani a nem angol nyelven megszólaló értékek felett. A germán popvilág figyelmes vizsgálata ennek a lapnak sem szokása, de most helyzet van: a német újhullám Bob Geldofja, Herbert Grönemeyer öt év után új albummal jelentkezett.

A miheztartás végett is rögzítsük: a német foci-vb-re írt himnuszát több tízezres stadionban elénekelni számára nem bizonyítási kényszert vagy kiugrási lehetőséget jelentett, hanem jutalomjátékot. Herbert Grönemeyer ezt a bónuszt azzal is simán kiérdemelte volna, hogy 1984-ben, amikor a világ Michael Jackson Thrillerje előtt hevert, Németország neki és a 4630 Bochum című lemezének hódolt. A négyszeres platinalemez 79 hétig maradt a legjobb németországi nagylemezek listáján - és Grönemeyer akkor még épp csak kezdett belendülni. Az idén 51 éves popikon jelen idejű sztárságának legitimációjához pedig legyen elég annyi, hogy az MTV Unplugged az angolszász zenei világon kívülről 1995-ben őt hívta meg először a műsorba, Anton Corbijn pedig 2002-ben lement kutyába, csak hogy ő rendezhesse a Mensch címadó dalának klipjét.

A Göttingenben született, de néhány hónapos korától Bochumban felcseperedő zenész-szövegíró kisgyerekkora óta komolyan vette a zongorázást, így érthető, hogy zenésznek készült (meg jogásznak is, ez viszont érthetetlen), ugyanakkor a színészkedés is érdekelte, noha egy interjúban azt állította, hogy sosem akart vagy tudott volna nagy színész lenni, ezért inkább azokat a figurákat kedvelte, akikre a Shakespeare-darabokban is a leghülyébb szerepét osztják. 1977-ben a tévében is debütált, ez azonban inkább azért maradt meghatározó momentum, mert itt ismerte meg későbbi feleségét, Anna Henkelt. A 80-as években filmezett Nastassja Kinskivel és Burt Lancesterrel is, azonban kétségtelenül Wolfgang Petersen Das Boot-jának Werner hadnagyaként alakította a legnagyobbat. Akkoriban azonban már inkább zenésznek érezte magát, s bár ebbéli véleményét kevesen osztották, ő csak azért sem adta fel. Első lemezének (Grönemeyer, 1979) annyi volt a visszhangja, hogy a legrondább borító kategóriájában Aranycitrom Díjat kapott. A második (Zwo, 1981) és a harmadik (Gemischte Gefühle, 1983) albuma is olyan nyilvánvaló bukás volt, hogy kiadója felmondta szerződését. Sikertelensége ellenére az EMI mégis látott benne valamit, mert akkor is kitartott mellette, amikor az új lemezhez összetrombitálni kívánt bandából senki sem akarta névvel vállalni a munkát. A Bochumot Grönemeyer így végül egyedül készítette el. Ez az album, illetve a rajta lévő Männer című szám hozta meg számára az árvízszerű áttörést. Azóta hat önálló stúdiólemezt készített, mindegyik volt a német nagylemezlista vezetője; többségük az osztráké és a svájcié is - az 1988-as Ö és a Luxus 91-es, angol nyelvű változata pedig Kanadában került a listákra.

Friss, nehezen kategorizálható zenéjének népszerűsége a személyes, társadalmi és szociálpolitikai témákat szervesen és szenvedélyesen ötvöző szövegeknek is köszönhető. Életrajzaiból máig kihagyhatatlan annak felemlegetése, hogy 1986-ban egy fesztiválon 100 ezer néző előtt ekézte a CDU-FPD működését és Kohl kancellárt. Fontosabbnak tartja azonban, hogy 1985 óta gyámkodik a "Band für Africa" felett (a Band Aidhez hasonlóan ez különböző művészek közösségi projektje afrikai adományok gyűjtésére), és hogy a Bob Geldof-féle "Make Poverty History" német verzióját is harcosan támogatja. Szerinte nem kérdés, hogy a legszegényebb országok adósságát el kell engedniük a hitelezőknek, s be kell hajtani az unió vezetőinek azt az ígéretét, miszerint 2015-ig a felére mérséklik a világ legkoldusabb régióinak szegénységét.

A Chaos és a Bleibt alles anders menetrendszerű sikerét követően 1998-ban két nap alatt elvesztette a bátyját és a feleségét; két gyermekével Londonba költözött, az év nagy részét máig ott tölti. A trauma mentális feldolgozásáról és a talpra állásról szólt 2002-ben a Mensch, ami annyira megérintette a németeket, hogy már a megjelenése előtt, szimplán az előjegyzésekből platinalemez lett. Meg sem állt a tízszeres szorzóig, a rá épített turnénak pedig csak az első részét másfél millióan nézték meg (a Mensch turnéja végül többszöri hoszszabbítás után csak 2005-ben ért véget Düsseldorfban, egy három és fél órás monstre koncerttel).

Stílusát, súlyát, a német könnyűzenére gyakorolt hatását a magyar viszonyok közé teleportálva: Grönemeyer akárha egy személyben képviselné Zorán, Cseh Tamás és Kovács Ákos líráját és zenei világát. Erős nyomokat hagyott rajta a 70-es évek elejének kiforrott beatje és ősrockja éppúgy, mint a német újhullám samplerek és szintetizátorok által behatárolt világa. Új lemezén, a 12-n német kritikusai szerint elkerülte az ismétlést, nem öregedett, éretten, komolyan, mégis játékosan, zeneileg pedig konvenciómentesen dolgozott. Mi sem állíthatunk mást: Grönemeyer megint képes volt egy karámon belülre terelni a fülbemászó zongoraballadát (Du Bist Die), az elektródákkal fűtött új hullámot (Kopf Hoch Tanzen) és az őszintén személyes szerelmi búcsúdalt (Ohne dich). És miért lenne meglepő, hogy az új generációnak írt dalában (Zeit Deinen Weg) az áll, "kövesd az utat, és ússz szembe az árral"? Õ maga is ezt teszi immár közel harminc éve.

EMI/Grönland, 2007

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.