SZIGET MELLÉKLET

Egyedül a trónon

PJ Harvey

  • - minek -
  • 2017. szeptember 3.

Zene

25 éve futott be első albumával, s azóta sem adja alább. Idén a Szigeten lép fel először Magyarországon.

Vannak előadók, akiknek a belépője olyan erős, hogy már-már kijelöli azt a csillagászati pályát, amit befutniuk rendeltetett. Polly Jean Harvey is így bukkant elő szinte a teljes ismeretlenségből 1992 tavaszán a bitang erős Dry című albummal. Ámbár aki kicsit figyelt, 1991 végén hallhatta-láthatta az elkészült anyagból kimásolt Dress Maria Mochnacz által rendezett minimalista bar­kács­klipjét a Music Tv 120 Minutes című kultikus műsorában. És a lényeg már ebből lejött: feszes megszólalás, hatalmas riffek, punkos energia, bluesból vett dallamok, s mindehhez az akkor 22 éves Polly Jean Harvey keserűen szellemes, kellően harsány és provokatív szövegei és jellegzetes vokálja. Némi módosulásokkal mindez visszaköszönt későbbi albumai, dalai hangzásában is.

A háttér sem érdektelen, ahonnan PJ Harvey érkezett. Anglia egzotikus délnyugati részén, Dorsetben, egy kis faluban nőtt fel, majdnem autodidakta módon tanult meg zenélni, bár a legendárium szerint ehhez azért hozzájárult az is, hogy a Stones-alapító „örökös hatodik tag” Ian Stewart billentyűs a család barátja volt.

A legerősebb zenei hatások az otthoni lemezgyűjteményből „érkeztek”. A szülők legszívesebben a klasszikus blues előadóit (John Lee Hooker, Howlin’ Wolf, Robert Johnson) és a rock nagy újítóit (Bob Dylan, Jimi Hendrix, Cap­tain Beefheart) hallgatták, e panteon mellett Harvey-ra a kora nyolcvanas évek new wave/szintipop sztárjai (Soft Cell, Duran Duran), majd a Pixies frissnek számító gitárhangzása hatott leginkább. E „nyersanyagokból” villámgyorsan kikeverte saját nyerő receptjét, és mire 1991-ben első zenekarát, az Automatic Dlaminit elhagyta, birtokában volt teljes előadói-szerzői arzenáljának. A zenekarból csatlakozott hozzá Rob Ellis dobos és Steve Vaughan basszusgitáros, s ebben a felállásban a bluesban pácolt garázspunkos nyersesség és Harvey-nak az érzelmek széles skáláján játszó énekhangja remekül ötvöződött, s a trió második lemezén, a ’93-as Rid Of Me-n ehhez Steve Albini producer is hozzátette a maga (kissé ellentmondásos megítélésű) hangvarázslatait. De a tisztes közönségsikert hozó To Bring You My Love-ot, rajta a Down By The Waterrel (amit azok is ismernek, akik más lemezeiről egy taktust sem) 1995-ben már a triója nélkül, egymagában, pontosabban John Parish, Mick Harvey és a producer Flood társaságában rakta össze.

PJ Harvey hosszú pályafutásában az a csodálatos, ahogy folyton megújulva meg tudta őrizni mondanivalója és zenei textúráinak frissességét, miközben konzekvensen tartotta magát ahhoz az „esszenciához”, amit kezdetben kevert ki. De a bő negyedszázados karrier esetében nem utolsó szempont az sem, hogy az életmű darabjai szépen „öregedtek”, legtöbb lemezét ma is nyugodtan elővehetjük. Az 1998-as finoman, de nem tolakodóan elektronikus beütésű Is This Desire? nemcsak a maga korában talált telibe, hanem most is, ahogy a 2000-es Stories From The Cities, Stories From The Sea üdítően friss, néha glambe hajló pop/rock-ja is olyan, mintha egy hete rögzítették volna. Ezen albumon hallható a This Mess We’re In című duettje Thom Yorke-kal (Radiohead), két évvel korábban viszont ő vendégszerepelt a Nick Cave and The Bad Seeds Murder Ballads lemezén két dalban is, a Henry Lee-ben illetve a Love Is Not The End című Dylan-feldolgozásban.

Harvey-nak a kétezres évek első évtizedében kiadott két albuma is rendben van a maga furcsaságával együtt, az Uh Huh Her (2004) nyersen melankolikus és bluesba fojtott keserűsége épp­oly átélhető, mint a White Chalk (2007) zongorás balladái, ami azért is érdekes, mert ezen a lemezen játszott először kedvenc új hangszerén, az autoharpon. A mostani évtized viszont egyértelműen egy komótosan, de határozottan kibontakozó második aranykor Harvey pályáján. A Let England Shake (2011) érzelemmel teli világháborús, szinte folkos balladái éppen olyan kerek egészet alkotnak, mint a tavalyi album, az „utcán” talált ötletekből kibontakozó The Hope Six Demolition Project, ami kollázsszerűsége ellenére is tökéletesen együtt rezonáló kerek egész.

PJ Harvey 25 év alatt nem forradalmasította úgy a popzenét, mint például David Bowie, ugyanakkor lemezről lemezre újította meg saját stílusát, küllemét a mindig aktuális színpadi kosztümökig, de ami a legfontosabb: talán mindenkinél kíméletlenebbül, meg nem alkudva formálta saját pályáját. (Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 11., 19.30)

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)