Koncert

Eksztázisig

King Gizzard & The Lizard Wizard

  • Soós Tamás
  • 2018. szeptember 23.

Zene

Ritkán adatik meg, hogy az ember két nap alatt kétszer, ráadásul egy fesztivál- és egy klubbulin is láthassa aktuális kedvencét. A pazar névhez pazar zenét játszó King Gizzard & The Lizard Wizard vasárnap a Szigeten, másnap pedig az Akvárium Klubban adott telt házas koncertet, de nem is értük volna be ennél kevesebbel.

A három gitárossal és két dobossal színpadra álló King Gizzard ugyanis ritka nagy sztahanovista ahhoz képest, hogy bebélyegzett pszichedelikus zenét játszik: tavaly például három turnét nyomtak le és öt (!) stúdió­lemezt hoztak ki, az utóbbiak közül három ráadásul az év legjobbjai között is joggal kér helyet. A King Gizzard a Tame Impala vezette ausztrál rockforradalom legizgalmasabb formációja: a Can szellemi örököseként nemcsak arrébb tolta a free jazz, a pasztorális pop és a mikrotonális hangzás felé az acid rock határait, de meg is újította a hetvenes évek német kraut-, illetve brit progrockjában gyökerező stílusát. A transzba ejtő ének, a változatosan repetitív riffek plusz az egymásba fonódó dalok motorikus lüktetése olyan pulzálást kölcsönöz a King Gizzard zenéjének, hogy arra még az EDM-partikon edződött fiatalok is vidáman verethetnek. Talán ezért is telt zsúfolásig az Akvárium és az A38 sátor (ennyit arról, hogy nincs igény rockzenére a Szigeten), és üvöltötték a rajongók teli torokból az egy-két szavas, mantraszerűen ismételt refréneket (Rattlesnake, Gamma Knife). A King Gizzard mindkét koncertet úgy kezdte, mintha szügyig gázolnánk a ráadás katarzisában, és környezetféltő fantasylemezük, a Murder of the Universe duettjével (Digital Black, Vomit Coffin) kapásból elriffelték a közönséget az eksztázisig. Amúgy pedig a papírformát érvényesítették: a tompán szóló fesztiválkoncertre kikezdhetetlen besztoffal készültek, aminek minden perce alaposan áttornáztatott, a brutálisan megdörrenő klubbulin viszont már a húszperces, lebegős jamekre (Head On/Pill) is maradt kedv meg idő. Ráadásul a zenekar titkos fegyvere, a zseniális torkú szájharmonikás-billentyűs is nagyobb teret és több éneklehetőséget kapott a klubban, ahol a rockbulik kötelező kellékei (foggal tépett gitárhúrok, intenzív crowdsurfök) is előkerültek, miközben a precízen, mégis irigylendő lazasággal játszó hetes fogat iskolapéldáját nyújtotta, hogyan lehet a rockzene élőben minden szempontból jobb, átütőbb, energikusabb. Ha lennének még legendás koncertek a rock and rollban, a King Gizzard itteni bemutatkozása kétségkívül és villámgyorsan azzá válna.

Sziget, Mastercard A38 színpad, augusztus 12.; Akvárium, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?