Koncert

Eksztázisig

King Gizzard & The Lizard Wizard

  • Soós Tamás
  • 2018. szeptember 23.

Zene

Ritkán adatik meg, hogy az ember két nap alatt kétszer, ráadásul egy fesztivál- és egy klubbulin is láthassa aktuális kedvencét. A pazar névhez pazar zenét játszó King Gizzard & The Lizard Wizard vasárnap a Szigeten, másnap pedig az Akvárium Klubban adott telt házas koncertet, de nem is értük volna be ennél kevesebbel.

A három gitárossal és két dobossal színpadra álló King Gizzard ugyanis ritka nagy sztahanovista ahhoz képest, hogy bebélyegzett pszichedelikus zenét játszik: tavaly például három turnét nyomtak le és öt (!) stúdió­lemezt hoztak ki, az utóbbiak közül három ráadásul az év legjobbjai között is joggal kér helyet. A King Gizzard a Tame Impala vezette ausztrál rockforradalom legizgalmasabb formációja: a Can szellemi örököseként nemcsak arrébb tolta a free jazz, a pasztorális pop és a mikrotonális hangzás felé az acid rock határait, de meg is újította a hetvenes évek német kraut-, illetve brit progrockjában gyökerező stílusát. A transzba ejtő ének, a változatosan repetitív riffek plusz az egymásba fonódó dalok motorikus lüktetése olyan pulzálást kölcsönöz a King Gizzard zenéjének, hogy arra még az EDM-partikon edződött fiatalok is vidáman verethetnek. Talán ezért is telt zsúfolásig az Akvárium és az A38 sátor (ennyit arról, hogy nincs igény rockzenére a Szigeten), és üvöltötték a rajongók teli torokból az egy-két szavas, mantraszerűen ismételt refréneket (Rattlesnake, Gamma Knife). A King Gizzard mindkét koncertet úgy kezdte, mintha szügyig gázolnánk a ráadás katarzisában, és környezetféltő fantasylemezük, a Murder of the Universe duettjével (Digital Black, Vomit Coffin) kapásból elriffelték a közönséget az eksztázisig. Amúgy pedig a papírformát érvényesítették: a tompán szóló fesztiválkoncertre kikezdhetetlen besztoffal készültek, aminek minden perce alaposan áttornáztatott, a brutálisan megdörrenő klubbulin viszont már a húszperces, lebegős jamekre (Head On/Pill) is maradt kedv meg idő. Ráadásul a zenekar titkos fegyvere, a zseniális torkú szájharmonikás-billentyűs is nagyobb teret és több éneklehetőséget kapott a klubban, ahol a rockbulik kötelező kellékei (foggal tépett gitárhúrok, intenzív crowdsurfök) is előkerültek, miközben a precízen, mégis irigylendő lazasággal játszó hetes fogat iskolapéldáját nyújtotta, hogyan lehet a rockzene élőben minden szempontból jobb, átütőbb, energikusabb. Ha lennének még legendás koncertek a rock and rollban, a King Gizzard itteni bemutatkozása kétségkívül és villámgyorsan azzá válna.

Sziget, Mastercard A38 színpad, augusztus 12.; Akvárium, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.