mi a kotta?

Képmásod a szél

  • mi a kotta
  • 2018. szeptember 23.

Zene

„Az emberi lélek / tükre a víz: / Mennyből jön alá, / mennyekbe megy föl, / s lekényszerül / megint a földre, / örök utas. // Ha bérc magasából / meredeken / siklik a tiszta sugár, / fellegpuhán / porzik alá / a sima kőre, / és mint szivesen fogadott / jövevény / fátyolteregetve / csobog lefelé. // De ha szirt mered / zuhanása elé, / haragos zubogással / ugrálva fokonkint / habzik le a mélybe. / A sík mederben / halkan fut a völgyi réten át / s a sima tóban / a csillagos ég / gyönyörködik. // Szél a hullám / jó szeretője; / szél kavar a mélyből / habzó hegyeket. // Emberi lélek, / képmásod a hullám! / Emberi sors, / képmásod a szél!” Szabó Lőrinc fordításában így hangzik Johann Wolfgang Goethe 1779-es nevezetes költeménye, A szellemek éneke a vizek felett. A harmincéves irodalmár akkortájt éppen Svájcban barangolt, és ott megcsodálta a majdnem háromszáz méter magas Staubbach-vízesést (képünkön), amely lám, rögtön az emberlét nagy és végső kérdéseit idézte Goethe elé. A vers ezen a hétvégén az ugyancsak közel háromszáz méter magas Szent Márton-hegyen szól majd hozzánk, méghozzá Franz Schubert megzenésítésében, a Purcell Kórus és a Concerto Budapest előadásában (Pannonhalmi bazilika, augusztus 26., három óra).

A pannonhalmi Arcus Temporum fesztivál idei utolsó koncertjén, a weimari költőfejedelem iránt viszonzatlanul rajongó Schubert kompozíciójának nyomában a legszebb francia Requiem is felhangzik majd Vashegyi György avatott irányításával. Gabriel Fauré volt e mű szerzője a XIX. század végén, és ha mégannyira gyászmiséről van is szó, maga Fauré ilyen kacéran nyilatkozott talán legnépszerűbb alkotásának motivációjáról: „A Requiemem megkomponálására nem volt semmi okom... pusztán a magam öröme, már ha szabad így fogalmaznom.” Ennek a gyönyörű darabnak, a „halál altatódalának” két részlete amúgy a templomokon és koncerttermeken kívül a mozikban és a tévé előtt ücsörögve is gyakran hallható, hiszen a Pie Jesu meg az In paradisum tétel számtalan jobb-rosszabb film és tévésorozat stábját kisegítette már az évek során.

Augusztus legutolsó napjaiban rendszerint a Zsidó Kulturális Fesztivál enyhít valamelyest az ilyenkor már emésztő mértékű budapesti koncertínségen. Ez idén sem lesz másként, még ha ezúttal mindössze csupán két eseményt tudunk is lelkesen meghirdetni e hasábokon. Csordás Klára dalestje az egyik, ahol is a Párizsban élő kiváló mezzoszoprán, Harazdy Miklós zongorakísérete mellett, Felix Mendelssohntól és Jacques Offenbachtól egészen Kurt Weillig és Leonard Bernsteinig ívelő programot ígér az egybegyűltek számára – németül, angolul, franciául, magyarul és jiddisül is énekelve (Goldmark Terem, augusztus 30., hat óra). A másik figyelemre méltó koncert fellépője egy jeles spanyol historikus formáció, a madridi illetőségű Musica Ficta lesz szefárd zsidó dalokat megszólaltatva, a cím szerint „nők, zene, szenvedély” hármasságát játékba hozva (Hegedűs Gyula utcai zsinagóga, augusztus 26., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?