Koncert

Keresd a nőt!

La Femme

  • - minek -
  • 2018. szeptember 23.

Zene

Általában a nagyobb európai fesztiválokon is nyomasztó az angolszász zenekarok fölénye – ritka alkalom, amikor a Szigeten, hétfő este leginkább egy francia csapat felléptét várja a (speciális igényű) koncertlátogató.

Márpedig a La Femme-ot megelőzte a híre, a környéken – például a trencséni Pohoda fesztiválon is – nagy sikerrel szerepeltek, ezért jogosnak tűnt a velük kapcsolatos várakozás, de még ehhez képest is frenetikus produkcióval álltak ki. Már abban is volt valami látszólag tolakodóan agresszív, hogy a felütésben (a Sphynx című keleties szintiwave számban) négy szintit állítottak a színpadra; négy ember nyomkodta a billentyűket a háttérben egy dobos és egy gitáros kíséretében. Ám esetükben ennek is megvan a megfelelő helye: nemcsak a zenekar sajátos esztétikáját illusztrálja, de megidézi az ihlető múltat is. A La Femme-ot szokás afféle szörf punk/krautrock zenekarként illetni, de ez csak részlegesen írja le a hatvanas évektől mostanáig feltárható számtalan előképet, amelyek között a korai francia beatzenekarok éppúgy megtalálhatók, mint a Velvet Underground, a Kraftwerk, a brit posztpunk, no meg a nyolcvanas évek gazdag francia new wave felhozatala. A legszebb az, hogy a recept és a nemes összetevőkből összerázott és kikevert mixtúra tökéletesen élt a színpadon, és ugyan kissé léhának tűnő prezentációban, iróniával kezelt nosztalgiával megidéztetett a múlt, de a fiatal franciák keze alatt valami új is született belőle. A szintetizátorok megannyi tónust varázsoltak elő, ehhez jöttek a (poszt)punkos gitártémák meg a kíméletlen precizitással adagolt dobalap – mindezek pedig a La Femme furcsa, de létező, retrofuturisztikus slágereit öntötték méltó formába. A dalok nem léteznének méltó vokalisták nélkül, a zenekart a legtöbben a billentyűs-énekesnő Clémence Quélennec hangján ismerték meg, de a lemezeken, és itt a koncerten is akadtak támogatói: egy másik vokalista hölgy mellett leginkább a szerző-billentyűs-showman Marlon Magnée, akinek az énekhangja talán nem olyan karakteres, de a karikatúraszerűen franciás stílus megteremtésében (félig telt vörösboros pohár a szinti tetején!) verhetetlen. A jórészt francia nyelvű dalok sodrása, az előadásmódba betolt energia, Magnée visszatérő utazásai a tömeg kinyújtott tenyerén, Quélennec bőr alá türemkedő énekhangja, a sivító szintik és a vágtató gitárok együttesen tökéletesen beszippantották a nézőt – a vizuálisan is méltó módon illusztrált hangok révén ez lehetett a Sziget egyik legérzékibb, sőt legerotikusabb produkciója. A fináléban a szinte luddita dühvel előadott Antitaxi című elektropunkszám alatt már mindenki tombolt a nézőtéren, míg Quélennec a szintije tetején vonaglott eksztázisban. Legnagyobb sajnálatunkra egyszer ennek is véget kellett érnie, de az biztos: ha menni kell, akkor így kell távozni a színpadról.

Sziget, Mastercard A38 sátor, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.