Koncert

Keresd a nőt!

La Femme

  • - minek -
  • 2018. szeptember 23.

Zene

Általában a nagyobb európai fesztiválokon is nyomasztó az angolszász zenekarok fölénye – ritka alkalom, amikor a Szigeten, hétfő este leginkább egy francia csapat felléptét várja a (speciális igényű) koncertlátogató.

Márpedig a La Femme-ot megelőzte a híre, a környéken – például a trencséni Pohoda fesztiválon is – nagy sikerrel szerepeltek, ezért jogosnak tűnt a velük kapcsolatos várakozás, de még ehhez képest is frenetikus produkcióval álltak ki. Már abban is volt valami látszólag tolakodóan agresszív, hogy a felütésben (a Sphynx című keleties szintiwave számban) négy szintit állítottak a színpadra; négy ember nyomkodta a billentyűket a háttérben egy dobos és egy gitáros kíséretében. Ám esetükben ennek is megvan a megfelelő helye: nemcsak a zenekar sajátos esztétikáját illusztrálja, de megidézi az ihlető múltat is. A La Femme-ot szokás afféle szörf punk/krautrock zenekarként illetni, de ez csak részlegesen írja le a hatvanas évektől mostanáig feltárható számtalan előképet, amelyek között a korai francia beatzenekarok éppúgy megtalálhatók, mint a Velvet Underground, a Kraftwerk, a brit posztpunk, no meg a nyolcvanas évek gazdag francia new wave felhozatala. A legszebb az, hogy a recept és a nemes összetevőkből összerázott és kikevert mixtúra tökéletesen élt a színpadon, és ugyan kissé léhának tűnő prezentációban, iróniával kezelt nosztalgiával megidéztetett a múlt, de a fiatal franciák keze alatt valami új is született belőle. A szintetizátorok megannyi tónust varázsoltak elő, ehhez jöttek a (poszt)punkos gitártémák meg a kíméletlen precizitással adagolt dobalap – mindezek pedig a La Femme furcsa, de létező, retrofuturisztikus slágereit öntötték méltó formába. A dalok nem léteznének méltó vokalisták nélkül, a zenekart a legtöbben a billentyűs-énekesnő Clémence Quélennec hangján ismerték meg, de a lemezeken, és itt a koncerten is akadtak támogatói: egy másik vokalista hölgy mellett leginkább a szerző-billentyűs-showman Marlon Magnée, akinek az énekhangja talán nem olyan karakteres, de a karikatúraszerűen franciás stílus megteremtésében (félig telt vörösboros pohár a szinti tetején!) verhetetlen. A jórészt francia nyelvű dalok sodrása, az előadásmódba betolt energia, Magnée visszatérő utazásai a tömeg kinyújtott tenyerén, Quélennec bőr alá türemkedő énekhangja, a sivító szintik és a vágtató gitárok együttesen tökéletesen beszippantották a nézőt – a vizuálisan is méltó módon illusztrált hangok révén ez lehetett a Sziget egyik legérzékibb, sőt legerotikusabb produkciója. A fináléban a szinte luddita dühvel előadott Antitaxi című elektropunkszám alatt már mindenki tombolt a nézőtéren, míg Quélennec a szintije tetején vonaglott eksztázisban. Legnagyobb sajnálatunkra egyszer ennek is véget kellett érnie, de az biztos: ha menni kell, akkor így kell távozni a színpadról.

Sziget, Mastercard A38 sátor, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.