Koncert

Keresd a nőt!

La Femme

  • - minek -
  • 2018. szeptember 23.

Zene

Általában a nagyobb európai fesztiválokon is nyomasztó az angolszász zenekarok fölénye – ritka alkalom, amikor a Szigeten, hétfő este leginkább egy francia csapat felléptét várja a (speciális igényű) koncertlátogató.

Márpedig a La Femme-ot megelőzte a híre, a környéken – például a trencséni Pohoda fesztiválon is – nagy sikerrel szerepeltek, ezért jogosnak tűnt a velük kapcsolatos várakozás, de még ehhez képest is frenetikus produkcióval álltak ki. Már abban is volt valami látszólag tolakodóan agresszív, hogy a felütésben (a Sphynx című keleties szintiwave számban) négy szintit állítottak a színpadra; négy ember nyomkodta a billentyűket a háttérben egy dobos és egy gitáros kíséretében. Ám esetükben ennek is megvan a megfelelő helye: nemcsak a zenekar sajátos esztétikáját illusztrálja, de megidézi az ihlető múltat is. A La Femme-ot szokás afféle szörf punk/krautrock zenekarként illetni, de ez csak részlegesen írja le a hatvanas évektől mostanáig feltárható számtalan előképet, amelyek között a korai francia beatzenekarok éppúgy megtalálhatók, mint a Velvet Underground, a Kraftwerk, a brit posztpunk, no meg a nyolcvanas évek gazdag francia new wave felhozatala. A legszebb az, hogy a recept és a nemes összetevőkből összerázott és kikevert mixtúra tökéletesen élt a színpadon, és ugyan kissé léhának tűnő prezentációban, iróniával kezelt nosztalgiával megidéztetett a múlt, de a fiatal franciák keze alatt valami új is született belőle. A szintetizátorok megannyi tónust varázsoltak elő, ehhez jöttek a (poszt)punkos gitártémák meg a kíméletlen precizitással adagolt dobalap – mindezek pedig a La Femme furcsa, de létező, retrofuturisztikus slágereit öntötték méltó formába. A dalok nem léteznének méltó vokalisták nélkül, a zenekart a legtöbben a billentyűs-énekesnő Clémence Quélennec hangján ismerték meg, de a lemezeken, és itt a koncerten is akadtak támogatói: egy másik vokalista hölgy mellett leginkább a szerző-billentyűs-showman Marlon Magnée, akinek az énekhangja talán nem olyan karakteres, de a karikatúraszerűen franciás stílus megteremtésében (félig telt vörösboros pohár a szinti tetején!) verhetetlen. A jórészt francia nyelvű dalok sodrása, az előadásmódba betolt energia, Magnée visszatérő utazásai a tömeg kinyújtott tenyerén, Quélennec bőr alá türemkedő énekhangja, a sivító szintik és a vágtató gitárok együttesen tökéletesen beszippantották a nézőt – a vizuálisan is méltó módon illusztrált hangok révén ez lehetett a Sziget egyik legérzékibb, sőt legerotikusabb produkciója. A fináléban a szinte luddita dühvel előadott Antitaxi című elektropunkszám alatt már mindenki tombolt a nézőtéren, míg Quélennec a szintije tetején vonaglott eksztázisban. Legnagyobb sajnálatunkra egyszer ennek is véget kellett érnie, de az biztos: ha menni kell, akkor így kell távozni a színpadról.

Sziget, Mastercard A38 sátor, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?