mi a kotta?

Elbájoló lovarnő

  • mi a kotta
  • 2019. május 25.

Zene

„Koppenhágából távírják tegnapi kelettel, hogy tegnapelőtt a Fuenen szigeten a swendborgi erdőben egy dragonyos hadnagy és egy fiatal szép leány holttestére bukkantak, melyek már erősen oszlásnak indultak. A tisztben Sparre gróf svéd dragonyos hadnagyot ismerték fel, kinek feje a száján keresztül át volt lőve. A fiatal hölgyben Madigan Elvira cirkuszi lovarnőre ismertek, kinek az egyik szemén keresztül ment be a golyó. Sparre gróf egy ősrégi svéd nemesi családból származott s 35 éves volt. Egy Adler Krancz nevű grófnő volt a felesége és két gyermeknek volt atyja. Nemrégiben a regényes hajlamú gróf egy kötet költeményt adott ki, melyet nagy tetszéssel fogadtak. Madigan Elvira 24 éves, elbájoló szépség volt. Származását homály födi. Évekkel ezelőtt a szép cirkuszi lovarnő anyja Berlinben lakott és egy magas állású személlyel volt viszonya. De Elvira leánya születése előtt fél évvel, a berlini előkelő körök kívánságára hirtelen el kellett hagynia Berlint. Gróf Sparre már régebb idő óta viszonyt folytatott Madigan Elvirával és e viszonynak kölcsönös egyet­értéssel halál lett a vége. (…) Az idegenek holttestüknek feltalálása előtt négy nappal távoztak lakásukról, egy arany női órát hagyva hátra, melynek hátlapján grófi korona díszlett.”

1889 júliusában így számolt be a Pesti Hírlap arról az észak-európai szerelmi tragédiáról, amely Skandináviában éppoly emlékezetessé vált, akárcsak mifelénk Rudolf főherceg – a nép nyelvén Rezső királyfi – és Vetsera Mária mayerlingi végzete. 1967-ben például a svéd Bo Widerberg leforgatott az esetről egy filmet, amelyben kitüntetett szerep jutott a híres-szép lassú tételnek Mozart C-dúr zongoraversenyéből. Az összekapcsolás olyan jól sikerült, hogy a mondott versenyművet azóta is világszerte az Elvira Madigan ragadványnévvel szokás emlegetni. A Budapesti Fesztiválzenekar soros koncertjeinek középpontjában is így szerepel majd e kompozíció: a norvég Leif Ove Andsnes szólójával és az osztrák Manfred Honeck vezényletével (Zeneakadémia, április 27. és 29., háromnegyed nyolc; 28., fél négy).

Az elkövetkező napokat egyebekben is a zongoraszó uralja majd, több világhírű vendégnek hála. Mindenekelőtt jövő hétfőn újra Pesten ad koncertet a kiismerhetetlen Grigorij Szokolov, s Beethoven- és Brahms-darabokból összeállított estjére bízvást a Müpába sereglünk majd (Nemzeti Hangversenyterem, április 29., fél nyolc). Azután a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a zongora Schwarzeneggerét, Tzimon Bartót (képünkön) fogja vendégelni, aki Gershwin F-dúr zongoraversenyének magánszólamát készül előadni (Nemzeti Hangversenyterem, május 2., fél nyolc). No és a jövő héten újra itt lesz köztünk Gyenyisz Macujev, aki ezúttal Julian Rachlin társaságában kamarázik majd, Sosztakovicsot és Brahmsot játszva (Nemzeti Hangversenyterem, május 3., fél nyolc).

Mindazonáltal a külföldi zongoristák mellett a nagy magyar hegedűsök is kitesznek majd magukért, méghozzá egyesült erővel, vállat a vállnak vetve. Baráti Kristóf és Kelemen Barnabás ugyanis közös koncerttel készül a munka ünnepére, 19. és 20. századi kéthegedűs művek egész sorát fölvonultatva (Zeneakadémia, május 1., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."