mi a kotta?

Elbájoló lovarnő

  • mi a kotta
  • 2019. május 25.

Zene

„Koppenhágából távírják tegnapi kelettel, hogy tegnapelőtt a Fuenen szigeten a swendborgi erdőben egy dragonyos hadnagy és egy fiatal szép leány holttestére bukkantak, melyek már erősen oszlásnak indultak. A tisztben Sparre gróf svéd dragonyos hadnagyot ismerték fel, kinek feje a száján keresztül át volt lőve. A fiatal hölgyben Madigan Elvira cirkuszi lovarnőre ismertek, kinek az egyik szemén keresztül ment be a golyó. Sparre gróf egy ősrégi svéd nemesi családból származott s 35 éves volt. Egy Adler Krancz nevű grófnő volt a felesége és két gyermeknek volt atyja. Nemrégiben a regényes hajlamú gróf egy kötet költeményt adott ki, melyet nagy tetszéssel fogadtak. Madigan Elvira 24 éves, elbájoló szépség volt. Származását homály födi. Évekkel ezelőtt a szép cirkuszi lovarnő anyja Berlinben lakott és egy magas állású személlyel volt viszonya. De Elvira leánya születése előtt fél évvel, a berlini előkelő körök kívánságára hirtelen el kellett hagynia Berlint. Gróf Sparre már régebb idő óta viszonyt folytatott Madigan Elvirával és e viszonynak kölcsönös egyet­értéssel halál lett a vége. (…) Az idegenek holttestüknek feltalálása előtt négy nappal távoztak lakásukról, egy arany női órát hagyva hátra, melynek hátlapján grófi korona díszlett.”

1889 júliusában így számolt be a Pesti Hírlap arról az észak-európai szerelmi tragédiáról, amely Skandináviában éppoly emlékezetessé vált, akárcsak mifelénk Rudolf főherceg – a nép nyelvén Rezső királyfi – és Vetsera Mária mayerlingi végzete. 1967-ben például a svéd Bo Widerberg leforgatott az esetről egy filmet, amelyben kitüntetett szerep jutott a híres-szép lassú tételnek Mozart C-dúr zongoraversenyéből. Az összekapcsolás olyan jól sikerült, hogy a mondott versenyművet azóta is világszerte az Elvira Madigan ragadványnévvel szokás emlegetni. A Budapesti Fesztiválzenekar soros koncertjeinek középpontjában is így szerepel majd e kompozíció: a norvég Leif Ove Andsnes szólójával és az osztrák Manfred Honeck vezényletével (Zeneakadémia, április 27. és 29., háromnegyed nyolc; 28., fél négy).

Az elkövetkező napokat egyebekben is a zongoraszó uralja majd, több világhírű vendégnek hála. Mindenekelőtt jövő hétfőn újra Pesten ad koncertet a kiismerhetetlen Grigorij Szokolov, s Beethoven- és Brahms-darabokból összeállított estjére bízvást a Müpába sereglünk majd (Nemzeti Hangversenyterem, április 29., fél nyolc). Azután a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a zongora Schwarzeneggerét, Tzimon Bartót (képünkön) fogja vendégelni, aki Gershwin F-dúr zongoraversenyének magánszólamát készül előadni (Nemzeti Hangversenyterem, május 2., fél nyolc). No és a jövő héten újra itt lesz köztünk Gyenyisz Macujev, aki ezúttal Julian Rachlin társaságában kamarázik majd, Sosztakovicsot és Brahmsot játszva (Nemzeti Hangversenyterem, május 3., fél nyolc).

Mindazonáltal a külföldi zongoristák mellett a nagy magyar hegedűsök is kitesznek majd magukért, méghozzá egyesült erővel, vállat a vállnak vetve. Baráti Kristóf és Kelemen Barnabás ugyanis közös koncerttel készül a munka ünnepére, 19. és 20. századi kéthegedűs művek egész sorát fölvonultatva (Zeneakadémia, május 1., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.