Opera

Szerelem első hallásra

Csajkovszkij: Jolánta

Zene

Orosz operával indult, s majdnem azzal is zárult az idei tavaszi fesztivál, hiszen múlt szombaton Valerij Gergijev szentpétervári társulata – a Nemzeti Énekkarral kiegészülve – Csajkovszkij Jolántáját adta elő.

Az egyfelvonásost, amely egypár évvel ezelőtti MET-közvetítésen A kékszakállú herceg vára párdarabja volt, ám Budapesten, testközelből talán csak a moszkvai Bolsoj 1987-es vendégjátékán láthatta a közönség. Ha igaz, Csajkovszkij legutolsó operája akkor mindössze szolid unalmat váltott ki, dacára több keleti operasztár, így például Nyesztyerenko és Mazurok közreműködésének. A szombati élmény birtokában ezt igencsak nehéz elhinni, mivel a Mariinszkij Színház művészeinek forma szerint koncertszerű produkciója minden volt, éppen csak unalmas nem. Teljes értékű opera-előadás, tökéletes összhangot érzékeltető társulati csapatjáték, egy önmagában hiánytalan egészet alkotó, nagy nemzeti kultúra hangzó bizonysága, Gergijev prosperói varázslatának újabb bámulatos mutatványa – s mindenekelőtt: rácsodálkoztatás egy remekműre.

A vak provence-i királylány története, akinek látását Gottfried lovag szerelme, a holisztikus orvosi kezelés és az atyai sokkterápia együttesen adja vissza, mély értelmű, de korántsem tolakodóan szimbolikus mese. Mese a megváltásról, amelyben a megismerésnek és a pozitív akaratnak legalább akkora szerepe van, mint a romantikus szerelemnek. Értelmező szándékú kis tódítással: egy intim, orosz ellen-Parsifal, a túlcsordulásig tele nagy Csajkovszkij-melódiákkal.

A felettébb bizarr, azonban minden jel szerint roppant hatékony ütéstechnikájú Gergijev 100 percnyi tömény operaélményt hívott életre, s teljesítményét talán annak jelzésével dicsérhetjük a legméltóbban, hogy az este mindjárt a kezdet kezdetén elveszítette sztárfellépés jellegét. Egy pompás operakarmester saját nevelésű zenekarával és énekeseivel, a maga örömére és a mi gyönyörködtetésünkre Csajkovszkijt játszott – a személyes ügy, a művészi elkötelezettség mindenkit magával ragadó, meggyőző erejével. S a zseni körül ott sereglett a számunkra talán még nálánál is nagyobb csoda: a hagyományait tökéletesen ismerő, de sohasem ásatag előadói kultúra, a kikezdhetetlenül profi és magukat örömmel, sőt boldogan produkáló operaénekesek gárdája. Mint amilyen a nagy orosz baritonok sorát gyarapító Alekszej Markov, aki rokonszenvesen link burgundi hercegként olyan büszke és önfeledt derűvel csillogtatta tenorokat megszégyenítő felső kvartját, hogy annak valósággal képtelenség lett volna ellenállni. Vagy mint a féltő apa, René király szólamát éneklő basszista, a komoly lírájú Sztanyiszlav Trofimov, no és éppen nem utolsósorban a címszereplő, Irina Csurilova, aki feddhetetlen, oroszosan telt szopránja és bájosan tartózkodó gesztusai révén a koncertszerű körülmények között is körüljárható operai alakot teremtett: az üvegházi fájvirág-léttől a világ félelmes és mégis vágyott felfedezéséig és önmaga megismeréséig eljutva.

Csakis annak juthatunk boldog birtokába, aminek a létezéséről már tudomással bírunk, aminek a hiányát előbb fájón felismerjük – egyebek közt ezt tanítja a Jolántát meggyógyító mór orvos, Ibn-Hakia. Nos, ezen a szombat estén többé-kevésbé felismerhettük, hogy mi is hiányzik legtöbbször a budapesti operaközönség életéből. A fájdalmas hiányérzet most már adott, bárcsak a boldog birtoklás állapotához is közelebb juthatnánk!

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.