Lemez

Elbow: Little Fictions

Zene

Három évvel ezelőtt alkalmam volt elcsípni az Elbow-t Bécsben, és két dolog ragadt meg bennem különösen: rettentően jó volt a koncert, Guy Garvey pedig olyan fazonnak tűnt, aki legszívesebben az ezer néző mindegyikével leülne egy pofa sörre. A mackós frontember ránézésre is az a típus, aki nem veti meg a földi javakat – szeret enni, inni, cigizni, ráadásul most kifejezetten jó passzban is van, ugyan­is a közelmúltban megházasodott.
A sorban hetedik Elbow-lemez, a Little Fictions, a 2014-es The Take Off And Landing Of Everythinggel ellentétben egyáltalán nem szakítós lemez, bár fontos megemlíteni, hogy ezt az albumot a Manchester környéki zenekar immáron Richard Jupp dobos nélkül készítette el. Garvey saját bevallása szerint a szövegekben ezúttal inkább mások bőrébe bújt, történeteket mesél el a száraz, de annál kifejezőbb hangján, társai pedig most is kiváló zenei támogatást nyújtanak neki.

Az Elbow még nem készített gyenge lemezt, a Little Fictions sem az, sőt az életműben eddig talán a legkiemelkedőbbnek tekinthető 2011-es Build A Rocket Boys méltó folytatása. Tíz dalt kapunk, ebből öt szimplán jó, a másik öt konkrétan remekmű. Koncentráljunk ezekre: a nyitó Magnificent (She Says) kiválóan adja meg a szokás szerint melankolikus, de nyavalygásba soha nem tévelyedő alaphangot. A Gentle Storm nem csak a Benedict Cumberbatchet is bevető remek videó­klipje miatt marad emlékezetes, a Trust The Sunban meglepő módon Nine Inch Nails-es zongorára kapjuk fel a fejünket, míg a K2-ban – többek között – az az érdekes, hogy az első fele a Brexit előtt, a másik meg utána íródott. Végül nem mehetünk el szó nélkül az album csúcspontja mellett, ami a cím­adó dal: egy nyolc és fél perces monumentális mű, izgalmas váltásokkal és merész vonósokkal. Talán korai kijelenteni, de a Little Fictions simán lehet az év lemeze is.

Polydor/Universal, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.