"Elment a kedvem a pesszimizmustól" - Bëlga

  • - minek -
  • 2007. november 29.

Zene

Nemrég került a boltokba a Bëlga negyedik, Zigilemez című albuma: ennek ürügyén kérdeztük Mégötlövést és Bauxitot, a nem hiphopzenekar két frontemberét/MC-jét/szövegládáját. Optimizmusuk szerencsére töretlen. És a sajtómunkások is megkapják a magukét.

Magyar Narancs: Az új albummal kapcsolatos reflexiókat olvasva szinte már az a benyomásom támadt, hogy némi túlzással élve intézménnyé, hivatkozási alappá, sőt mércévé váltatok a honi könnyűzenében, legalábbis így kezelnek titeket. Ez zavar, vagy jólesik?

Mégötlövés: Nekünk is mondták már páran. Jó érzés, örülünk is neki, mikor ilyet hallunk.

Bauxit: Köszönjük szépen, jólesik és remek érzés, de szerintem igazából nincs is mérce, csak viszonyítások. Persze, kellenének a mércék, de azok sohasem abszolutizálhatók, s inkább a társadalom közmegegyezésén kell, hogy alapuljanak.

MN: Egy internetes zenei portál (quart.hu) egyenesen kortárs írókat, irodalomtörténészeket, sőt filozófusokat kért fel az új számok értékelésére - olvastatok már olyan elemzést saját magatokról, ami még titeket is meglepett?

M: Mi is láttuk: nekem tetszik a kezdeményezés, mert ez az első olyan kritika, amit jónak tartok, ha mindből kiveszem a puszta dicséretet vagy az ellenszenvet. Mindegyik albumunk után jó lett volna valami hasonló, amiből aztán a többi újságíró, lemezkritikus is kiindulhatott volna, és akkor nem írnának annyi hülyeséget, mint szoktak.

B: Én is élvezettel olvastam ezeket az írásokat, mert itt találtam megalapozott érveket, ellenérveket, polémiát is, s nem csupán az történt, hogy a kritikában valaki felsorolja, hogy miről is szólnak a számok, majd levonja a konzekvenciát, nem tudom, mi alapján, amiben általában gyakoriak az ilyen szavak, mint a "paródia" és a "vitriolos".

MN: Tényleg ennyire fárasztó a sajtómunkásokkal való kapcsolat, mint azt a Mit parodizálsz? sugallja? Gondoljátok, hogy ezzel meg az utolsó számmal - California (hiphopzeneka) - sikerül megelőzni a további efemer kérdéseket?

M: Azért azt nem gondoljuk. De ezután legalább széttárhatjuk a kezünket, és mondhatjuk: mi mindent megpróbáltunk...

B: Nem vagyunk sajtóellenesek, de úgy tűnik, van, aki azt gondolja, hogy majd helyette keressük meg a pénzét. Nem kell felkészülni, utánanézni semminek, csak be kell rajtunk nyomni egy gombot, és ömlik belőlünk a szó. Ez szerintem nem újságírás.

MN: Honnan ez a javíthatatlan optimizmus - már ami országunkat illeti. Gondolok itt többek között a Boros vagy a De szar itt élni című számra.

M: Ez velünk született, mindnyájunkkal - kivéve Tokyót. Õ sem pesszimista, csak reálisan látja/láttatja a dolgokat.

B: Kurva jók itt az adottságok. Érdemes viszszatérni ezekhez az alapokhoz, és újragondolni az ittlétet. Nekem például nincs kedvem többé szenvelegni, ahogy megannyi honfitársunk teszi ebben az országban. Elment a kedvem a pesszimizmustól.

MN: Az új lemezen - a megszokott ragga-reggae alapokon kívül - meglepően sok és jól sikerült retró/elektropop alapú sláger található. Nektek mennyire jön be a már évek óra tartó nyolcvanas évek revival? Pláne annak tükrében, hogy - mintegy szerencsétlen történelmi véletlenként - nálunk pont ez volt a késő Kádár-kor.

M: Ez Titusz érdeme a lemezen, engem nem nagyon fog meg - de amit Titusz csinált ebből, az tetszik, valósággal megihletett.

B: Mindenről a Verseny utcai bolhapiac szintetizátorkínálata tehet.

MN: A Bëlga lemezeire mindig is jellemző volt, hogy zeneileg (is) üdítően sokszínűek. Hogy csak rövid felsorolást tartsak: diszkó, metál, elektropop, drum and bass, turbófolk, ragga és hiphop után/mellett mi jöhet még?

M: Nem tudjuk, de biztos lesz még valami, amit ki akarunk próbálni.

B: Hangos beatzene.

MN: Terveztek élő zenekari fellépés(eke)t? Vagy az túl macerás lenne?

M: Szokott lenni és még lesz is. De amúgy igazad van, sok vele a macera, viszont vannak olyan számok, amiket koncerten csak zenekarral lehet előadni.

MN: Ehhez kapcsolódóan: az öt-hat órányi potenciális koncertprogramból (mondjuk ennyi az eddigi albumok terjedelme) hogyan áll össze az élő fellépések menüje?

M: Idén még sokkal több lesz a friss albumról a koncerteken, de jövőre, amint látjuk az új album dalai által keltett reakciókat, a program feltöltődik a régiekkel, és körülbelül minden albumról ugyanannyi szám lesz hallható élőben.

B: Ja-ja, most az új albumon van a hangsúly. De az előző lemezeken is vannak olyan számok, amiket még nem is koncerteztünk le.

MN: Van olyan darab a korábbi Bëlga-korszakokból, amit már illetve most nem adnátok elő? És nem azért, mert az történetesen Paizs Miki száma volt...

M: Természetesen van. Nem mindegyik számunk jó koncerten - viszont vannak kifejezett koncertszámok, azokat erőltetjük továbbra is.

B: Igen. Meg a helyzettől is függ. Meg a kedvünktől. Meg mások kedvétől.

MN: Amikor mintegy felkészülés gyanánt elővettem a korábbi lemezeiteket, rögvest szemléletesebbé vált, hogy a Zigilemez (öt év leforgása alatt!) már a negyedik komplett zeneanyagotok, ráadásul a legutóbbi dupla volt. Szinte már egy teljes, de legalábbis egy fél életmű, nemde? Vagy csak most jön a java?

M: Ezen még nem gondolkoztunk, általában nem gondolkozunk életművön. Csak csinálgatjuk.

B: Nekem a végcélom a tizenkét Bëlga-cédés díszdobozreklám az Eurosporton.

A zenekar lemezbemutató koncertje december 1-jén lesz a Petőfi Csarnokban

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.