Elő a dobozból - Public Image Ltd.

  • - minek -
  • 2010. augusztus 5.

Zene

A Sex Pistols romjain született zenei próbálkozások közül kétségtelenül a Public Image Ltd. volt a legérdekesebb - nem véletlenül: elvégre a Pistols-tagok közül talán éppen John Lydon (a Pistolsban: Johnny Rotten) énekesnek volt a legnagyobb érzéke a zenei újdonságokhoz, s ahhoz, hogyan aknázza ki céljai érdekében más tehetséges zenészek képességeit és ötleteit. Igazából nem is sokat pazarolta az idejét: még 1978 elején (amikor éppen nagyban perelte egykori menedzserüket, Malcolm McLarent) sikerült egy később sikeresnek bizonyuló zenekart toboroznia. Persze mindez másként is alakulhatott volna: Richard Branson, a Virgin-birodalom ura eredetileg a Devóba szerette volna beprotezsálni Lydont, ám ehhez az amerikai kollégáknak nem fűlött a foguk (alkalmasint mindkét fél nagy-nagy szerencséjére). Ehelyett összefogott egykori osztálytársával, az ekkor már Jah Wobble néven működő basszusgitárossal, majd beszállt melléjük Keith Levene is, aki 1976-ban még a körmeit próbálgató Clash gitárosa volt. Dobosukat, a kanadai Jim Walkert egy Melody Makerben elhelyezett hirdetés nyomán találták meg. A nevet Lydon hozta (a The Public Image egy Muriel Spark-regény címe), s a szorgalmas próbák idején hangzatos sajtónyilatkozatokkal próbálta fenntartani a közönség figyelmét (teljes sikerrel). Széles körben terjesztette ama meggyőződését, hogy míg a Pistols a lázadó, addig a PiL inkább a kreatív énjét testesíti meg, egy rádióinterjújában pedig felsorolta azokat az inkább kísérletező előadókat, akik inspirációt jelentenek számára: Can, Third Ear Band, Peter Hammill, Augustus Pablo, Peter Tosh. S láss csodát, nem lehet nem észrevenni (pláne utólag meghallgatva), hogy a PiL oltotta először egymásba máig ható sikerrel a kraut(rock)ból és a dub/reggae-ből vett zenei hatásokat.

A Sex Pistols romjain született zenei próbálkozások közül kétségtelenül a Public Image Ltd. volt a legérdekesebb - nem véletlenül: elvégre a Pistols-tagok közül talán éppen John Lydon (a Pistolsban: Johnny Rotten) énekesnek volt a legnagyobb érzéke a zenei újdonságokhoz, s ahhoz, hogyan aknázza ki céljai érdekében más tehetséges zenészek képességeit és ötleteit. Igazából nem is sokat pazarolta az idejét: még 1978 elején (amikor éppen nagyban perelte egykori menedzserüket, Malcolm McLarent) sikerült egy később sikeresnek bizonyuló zenekart toboroznia. Persze mindez másként is alakulhatott volna: Richard Branson, a Virgin-birodalom ura eredetileg a Devóba szerette volna beprotezsálni Lydont, ám ehhez az amerikai kollégáknak nem fűlött a foguk (alkalmasint mindkét fél nagy-nagy szerencséjére). Ehelyett összefogott egykori osztálytársával, az ekkor már Jah Wobble néven működő basszusgitárossal, majd beszállt melléjük Keith Levene is, aki 1976-ban még a körmeit próbálgató Clash gitárosa volt. Dobosukat, a kanadai Jim Walkert egy Melody Makerben elhelyezett hirdetés nyomán találták meg. A nevet Lydon hozta (a The Public Image egy Muriel Spark-regény címe), s a szorgalmas próbák idején hangzatos sajtónyilatkozatokkal próbálta fenntartani a közönség figyelmét (teljes sikerrel). Széles körben terjesztette ama meggyőződését, hogy míg a Pistols a lázadó, addig a PiL inkább a kreatív énjét testesíti meg, egy rádióinterjújában pedig felsorolta azokat az inkább kísérletező előadókat, akik inspirációt jelentenek számára: Can, Third Ear Band, Peter Hammill, Augustus Pablo, Peter Tosh. S láss csodát, nem lehet nem észrevenni (pláne utólag meghallgatva), hogy a PiL oltotta először egymásba máig ható sikerrel a kraut(rock)ból és a dub/reggae-ből vett zenei hatásokat.

Erre már első lemezük, a zavaros körülmények között készült First Issue (1978) is bizonyíték - jellemző, hogy a lemezfelvételre szánt pénzt már jóval azelőtt elköltötték, hogy sikerült volna felvenni az albumot, ráadásul Jah Wobble még öszsze is verte az egyik stúdióasszisztenst. Az elkészült lemez nem csupán a posztpunkkorszak egyik alaplemeze, de máig hatoló érvénynyel újította meg mindazt, amit a (rock)zenéről gondolni lehet. A hangzást nagymértékben alakította a Jah Wobble keze alatt formálódó, rendkívüli mélységeket megelevenítő basszushang. Játéka sokat merített a jamaicai dub/reggae zenészek stílusából, s az eredmény egy olyan basszusgroove lett, amelyet ma is sokan szeretnének utánozni, de legalábbis kimintázni. A Keith Levene által egy Veleno alumínium hangszerből előcsalogatott, kifejezetten éles gitárhangzás (melyet szintén többen is nyúltak, például The Edge), valamint Walker mániákus dobpüfölése remekül egészítette ki mindezt, Lydon pedig kialakított egy igen sajátos, kántáló tónusban elővezetett énekbeszéd-technikát, amelynek döntő eleme a látszólag szabad asszociációs logikán alapuló, de valójában nagyon is tudatos szövegfűzés. A lemez akkoriban igen vegyes visszhangot váltott ki. Ez nem rockzene! - harsogta számos kritikus, s szavukra rákontráz számos mai ítész is, de már pozitív éllel: az NME egyik szerzője két évvel ezelőtt, egy retrospektív gyűjteményes PiL-kiadás alkalmából mint az első posztrockzenekart ünnepelte őket.

Az eredetileg szürke fém filmesdobozban kiadott Metal Box (1979) még elődjét is felülmúlta mind hatását, mind az utókor (s részben a nyitottabb fülű kortársak) megbecsülését tekintve. A recept gyakorlatilag adott: hipnotikus dub-basszus, idegesítően, mégis érdekesen csúszkáló gitárhang és Lydon tudatfolyamnak álcázott recitatív, dünnyögésből néha sivításba csúszó "énekhangja" - hozzá még számos remek, bár nem éppen könnyű szerzemény (igaz, manapság, túl már annyiféle, részben általuk inspirált zenén, azért egyik sem kemény falat).

Lydon az évek során szép lassan mindenkit elvert maga mellől. A Metal Boxot már Walker nélkül vették fel - ekkortájt bukkant fel először a PiLben a későbbi Killing Joke-, Ministry-, NIN-, Revolting Cocks-, Pigface-tagként elhíresült Martin Atkins, aki megszakításokkal egészen 1985-ig szolgálta ki a rőt hajú zenekarvezető szeszélyeit. A zenekar első, 1980-as koncertlemeze (Paris au Printemps) bizonyult az azóta remek (bár korántsem töretlen) zenei karriert befutó Jah Wobble hattyúdalának. ' leginkább a zenekaron belüli kommunikáció teljes hiányára hivatkozva hagyta faképnél a többieket - nosza, a következő, szintúgy jófajta lemezt (Flowers Of Romance 1981) már basszusgitár nélkül vették fel, sőt klasszikus gitárhang se sok maradt rajta, elvégre Levene ekkor már inkább a szintit nyüstölte. A szintetizátor, dob, manipulált-beloopolt hangszalag, egzaltált Lydon-hang koktél mégis remekül működött, s joggal helyezhető két elődje mellé a polcra. Kár, hogy ezt követően megint csak bomlásnak indult a zenekar: Levene és Atkins mind kevésbé bírták egymást, majd az előbbi faképnél is hagyta a többieket. A PiL nyolcvanas évek közepén-végén készült lemezei hol jobb, hol rosszabb szintű önismétlések, néha azért feljavítva érdekes zenei kollaborációkkal és Lydon sajátos ötleteivel. Érdekes módon ezek között találjuk azt a néhány albumot (például az 1986-os Album címűt), melyek a maguk idejében megkapták azt a kritikai és közönségsikert, melyet a korai PiL-felvételek megérdemeltek volna. A nagy sürgés-forgás is alábbhagyott: Lydon az ex-Siouxie and The Banshees és Magazine-gitáros John McGeoch és a basszer Allan Dias társaságában nyomta le a zenekar utolsó hat évét, ami a maga nemében sajátos rekord.

Amíg élvezetet talált a zenekari munkában, addig Johnnynk életben tartotta a PiL-t, amikor pedig 1992-ben elege lett belőle, szélnek eresztette a többieket, és becsukta a boltot. Tavaly azután két régi zenésztársával és egy új arccal összefogva megint belehúzott a PiL-projektbe. Még az sem lehetetlen, hogy lemez is lesz belőle - de az életmű egészére fókuszáló koncert biztosan, alighanem már itt a Szigeten is.

Nagyszínpad, augusztus 12., 18.00

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.