Lemez

Egyszemélyes cirkusz

Of Montreal: Paralytic Stalks

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2012. február 15.

Zene

Az athensi Of Montreal kezdetben a 90-es évek végére már komoly tényezővé váló, ám mindvégig következetesen outsiderpszichedelikus popkollektíva, az Elephant 6 megbízható derékhadához tartozott a brit inváziós zenekarokat idéző, kicsit holdkóros, ártalmatlan, ám rendszeres LSD-használatról árulkodó popzenéjével. A nagy áttörést a 2004-es, ma már afféle modern klasszikus státuszba került, a psy-pophoz fehér, plasztik funkot és elektropopot keverő Satanic Panic In The Attic című lemez hozta meg a zenekarnak, illetve ezen a ponton lett mindenki számára nyilvánvaló, hogy az Of Montreal valójában nem is zenekar, hanem a dalszerző-frontember Kevin Barnes egyszemélyes cirkusza. A koncertjeire néha hófehér paripán, máskor simán csak teljesen meztelenül bevonuló, az őrült géniusz szerepét hitelesen alakító Barnes aztán hamar az elmúlt évtized egyik legkarakteresebb és legellentmondásosabb független popsztárjává nőtte ki magát. Átlagban kétévente megjelenő nagylemezein a totális kiszámíthatatlanság, a szélsőségek közötti tébolyult cikázás az egyetlen szervezőerő, ami valamikor jól sül el(Hissing Fauna), valamikor pedig kevésbé (lásd a szörnyű tévedésnek bizonyult Skeletal Lampinget).


Paralyitic Stalks szerencsére inkább élvezetes, mintsem fárasztó, noha az első néhány hallgatás után még kibogozhatatlanul kaotikusnak tűnik a végeredmény; de hát részben ez adja az Of Montreal vonzerejét, ugye. Így ezúttal is sok kis apró, látszólag hanyagul egymás mellé hányt, máskülönben viszont aprólékosan kidolgozott részletből, rétegből, szokatlan hangszerelési ötletből (nem) állnak össze a dalok, amelyek között akad nyugtalanító zajokra komponált tízperces progrock tétel(Authentic Pyrrhic Remission), lökött folkszám (Malfic Dowery) és egy tökéletes popsláger úgy kábé 1973-ból (Dour Percentage). Megnyugtató, hogy Kevin Barnesszal és az ő idegborzoló falzettjeivel ebben az évtizedben is számolni kell.

Polyvinyl, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.