Elõttem van: Észak

  • - minek -
  • 2005. február 10.

Zene

A múlt még tart, a jövõ el se kezdõdött - most éppen ez van (többek között), tessenek alaposan kinyitni kis fülüket.

World Dub Pastry Jól emlékszünk még, milyen meghatározó volt a jamaicai dub szerepe az elektronikus tánczenék születésekor - az akkortájt triphopnak nevezett lassú, lüktetõ darabok például kifejezetten sokat "emeltek át" (loptak, na) a jeles elõdöktõl. A Jamaicán túli világ továbbra is a dub bûvöletében él - ezt bizonyítja a dán Music For Dreams kiadó új World Dub Pastry címû kompilációja, ahol 12, jobbára zseniális szerzemény feszül egymásnak. Mind különbözõ, mégis tökéletes egészet alkot. A szerzõk, elõadók szinte valamennyien európaiak, mi több: jelentõs részük skandináv (ugye, a dán tempó), így az eredmény nem is lehetett más, mint a dubhagyomány és az elektronikus tánczene egybeojtása - születtek kifejezetten lassú, lüktetõs és gyorsabb, kifejezetten house tempójú darabok, vokális etûdök, míg másokban az emberi hang pusztán futó sorminta. Lehetetlen persze az összes nevet felsorolni: hozott anyagot a kompilátor/dj Kenneth Bager (aki a stúdióban Djek néven dolgozik), de elképesztõen jó a Tomzen, a Sandoz vagy a Mind Over Midi munkája is, az egyik legjobb dolgozatot pedig a Superglue (P. U. F. - Robot Coupé Drug Orientation Dub) adta be. (Music For Dreams/Neon Music, 2004) JJJJJ

I-Wolf & Burdy meet The Babylonians I-Wolf, az érdemdús berlini Klein kiadó egyik leghírhedtebb üdvöskéje nyilvánvalóan a radikális eklektika megszállottja - legújabb, igen bonyolult címû lemeze például a lehetõ legnagyobb merítéssel dolgozik: a kompozíciók legtöbbjében egymásba olvad a dub/reggae, a hiphop, a kemény rock, a house, a breakbeat és még megannyi stílus (pl. helyenként a balkáni elegyes rezes), aminek egy egészen egyedi kavalkád lesz a jogos és megérdemelt következménye. A hatást nyilvánvalóan fokozza az MC-legénység sajátos rekrutációja: a sajátos nevû vokalisták a világ lehetõ legtávolabbi pont-jairól kerültek egymás mellé, a hangulat ennek (no és a lemez cí-mének) megfelelõen a bábeli nyelvzavart idézi. A hallgató-nak azonban szeren-csére cseppet sem kell félnie, elvégre I-Wolf munkája vég-telenül szórakoztató - hol csak bólogat rá az ember, máskor kedve támad táncolni és/vagy táncoltatni, s ami késik, nem is múlik. (Klein/Deep Distribution, 2004) JJJJ és fél

Fenomenon: Hourglass A Fenomenon duó a norvég Beatservice kiadó legújabb reménysége, habár az egyaránt Stavangerbõl származó Kjetil "Kay" Ingebretsen és Havard "Hobie" Rosenberg nem éppen kezdõ a zeneiparban. Elsõ albumuk nyitó számai jól szemléltetik a zenekarra ható minimum kettõs inspirációt: a Lucy Said perfekt kis retró popzene a nyolcvanas évekbõl, míg a Space Continuum a Fenomenonra korábban oly jellemzõ finom, sõt elegáns dzsessz/funk típusú tánczene. Az Hourglass késõbb is õrzi ezt a bizonyos leheletfinom könnyedséget, ahogy a t. szerzõk a funkot már nemcsak õseredeti, hetvenes évekbeli, de egy évtizeddel késõbbi, "domesztikált" változatában is ismerik, sõt használják, miközben a hangzás amennyire retró, annyira modern is. A majdnem direkt Simply Red- vagy Style Council-idézetek mellett ott figyel a Tears For Fears Everybody Wants To Rule The Worldjének csaknem tradícióhû feldolgozása is - nem csak perverzeknek. (Beatservice/Neon Music, 2004) JJJJ

Café Drechsler: Radio Snacks A Café Drechsler egy igazi élõ, sokszor virtuóz klubzenekar, három állandó taggal és sok vendéggel - a Radio Snacks pedig az õ elsõ albumuk, mely csodamód majdnem tökéletesen adja vissza az eredeti klubhangulatot. A zenekar magja Ulrich Drechsler fúvós, a bõgõs Oliver Steger és Alex Deutsch (aka aleXdrum), a kütyük kezelõje - az állandó vendégek között feltétlenül megemlítendõ a vokalista Daniela Bauer (más néven Zyra Daisy), aki varázslatos hangját adta a szerzemények többségéhez. A Radio Drechsler zenéje perfekt és egyedi kombinációja a dzsessz-, funk-, soul- és latin hatásoknak, hogy alkalmanként a bárzenei hangulattól messze elrugaszkodva feszüljenek neki egy-egy, már majdnem punk-dzsessz darabnak. Ezt nemcsak hallani, de alighanem látni is kell. (Mouth To Mouth/Deep Distribution, 2004) JJJJ és fél

Alex Puddu And The Butterfly Collectors: Chasing the Scorpion's Tail Alex Puddu olasz létére Dániában él és publikálja lemezeit - nem is hiába. Alex a Puddu Varanós múltja után összehozott egy saját zenekart meg egy nem létezõ, tán soha el sem készülõ film (pontosabban megannyi film) kísérõzenéjét. A film valamikor a hatvanas/hetvenes években (azazhogy éppen most) játszódik, a szereplõk felváltva napfényes tengerparton, autópályán, éjszakai klubokban és esõs utcán bukkannak fel, sûrûn lesznek szerelmesek, gyakran csalódnak, alkalmanként tán meg is ölik egymást. Az aláfestõ zene ennivaló, érzéki és sokatmondó - a dzsessz-, soul-, easy-, klasszikus rhythm & blues és latin elemek egyfajta finom és disztingvált, visszafogott tempójú esztrádzenévé olvadnak össze, amit nem lehet nem végighallgatni (képzelgés nélkül). (April Records/Neon Music, 2004) JJJJ

- minek -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."