Elõttem van: Észak

  • - minek -
  • 2005. február 10.

Zene

A múlt még tart, a jövõ el se kezdõdött - most éppen ez van (többek között), tessenek alaposan kinyitni kis fülüket.

World Dub Pastry Jól emlékszünk még, milyen meghatározó volt a jamaicai dub szerepe az elektronikus tánczenék születésekor - az akkortájt triphopnak nevezett lassú, lüktetõ darabok például kifejezetten sokat "emeltek át" (loptak, na) a jeles elõdöktõl. A Jamaicán túli világ továbbra is a dub bûvöletében él - ezt bizonyítja a dán Music For Dreams kiadó új World Dub Pastry címû kompilációja, ahol 12, jobbára zseniális szerzemény feszül egymásnak. Mind különbözõ, mégis tökéletes egészet alkot. A szerzõk, elõadók szinte valamennyien európaiak, mi több: jelentõs részük skandináv (ugye, a dán tempó), így az eredmény nem is lehetett más, mint a dubhagyomány és az elektronikus tánczene egybeojtása - születtek kifejezetten lassú, lüktetõs és gyorsabb, kifejezetten house tempójú darabok, vokális etûdök, míg másokban az emberi hang pusztán futó sorminta. Lehetetlen persze az összes nevet felsorolni: hozott anyagot a kompilátor/dj Kenneth Bager (aki a stúdióban Djek néven dolgozik), de elképesztõen jó a Tomzen, a Sandoz vagy a Mind Over Midi munkája is, az egyik legjobb dolgozatot pedig a Superglue (P. U. F. - Robot Coupé Drug Orientation Dub) adta be. (Music For Dreams/Neon Music, 2004) JJJJJ

I-Wolf & Burdy meet The Babylonians I-Wolf, az érdemdús berlini Klein kiadó egyik leghírhedtebb üdvöskéje nyilvánvalóan a radikális eklektika megszállottja - legújabb, igen bonyolult címû lemeze például a lehetõ legnagyobb merítéssel dolgozik: a kompozíciók legtöbbjében egymásba olvad a dub/reggae, a hiphop, a kemény rock, a house, a breakbeat és még megannyi stílus (pl. helyenként a balkáni elegyes rezes), aminek egy egészen egyedi kavalkád lesz a jogos és megérdemelt következménye. A hatást nyilvánvalóan fokozza az MC-legénység sajátos rekrutációja: a sajátos nevû vokalisták a világ lehetõ legtávolabbi pont-jairól kerültek egymás mellé, a hangulat ennek (no és a lemez cí-mének) megfelelõen a bábeli nyelvzavart idézi. A hallgató-nak azonban szeren-csére cseppet sem kell félnie, elvégre I-Wolf munkája vég-telenül szórakoztató - hol csak bólogat rá az ember, máskor kedve támad táncolni és/vagy táncoltatni, s ami késik, nem is múlik. (Klein/Deep Distribution, 2004) JJJJ és fél

Fenomenon: Hourglass A Fenomenon duó a norvég Beatservice kiadó legújabb reménysége, habár az egyaránt Stavangerbõl származó Kjetil "Kay" Ingebretsen és Havard "Hobie" Rosenberg nem éppen kezdõ a zeneiparban. Elsõ albumuk nyitó számai jól szemléltetik a zenekarra ható minimum kettõs inspirációt: a Lucy Said perfekt kis retró popzene a nyolcvanas évekbõl, míg a Space Continuum a Fenomenonra korábban oly jellemzõ finom, sõt elegáns dzsessz/funk típusú tánczene. Az Hourglass késõbb is õrzi ezt a bizonyos leheletfinom könnyedséget, ahogy a t. szerzõk a funkot már nemcsak õseredeti, hetvenes évekbeli, de egy évtizeddel késõbbi, "domesztikált" változatában is ismerik, sõt használják, miközben a hangzás amennyire retró, annyira modern is. A majdnem direkt Simply Red- vagy Style Council-idézetek mellett ott figyel a Tears For Fears Everybody Wants To Rule The Worldjének csaknem tradícióhû feldolgozása is - nem csak perverzeknek. (Beatservice/Neon Music, 2004) JJJJ

Café Drechsler: Radio Snacks A Café Drechsler egy igazi élõ, sokszor virtuóz klubzenekar, három állandó taggal és sok vendéggel - a Radio Snacks pedig az õ elsõ albumuk, mely csodamód majdnem tökéletesen adja vissza az eredeti klubhangulatot. A zenekar magja Ulrich Drechsler fúvós, a bõgõs Oliver Steger és Alex Deutsch (aka aleXdrum), a kütyük kezelõje - az állandó vendégek között feltétlenül megemlítendõ a vokalista Daniela Bauer (más néven Zyra Daisy), aki varázslatos hangját adta a szerzemények többségéhez. A Radio Drechsler zenéje perfekt és egyedi kombinációja a dzsessz-, funk-, soul- és latin hatásoknak, hogy alkalmanként a bárzenei hangulattól messze elrugaszkodva feszüljenek neki egy-egy, már majdnem punk-dzsessz darabnak. Ezt nemcsak hallani, de alighanem látni is kell. (Mouth To Mouth/Deep Distribution, 2004) JJJJ és fél

Alex Puddu And The Butterfly Collectors: Chasing the Scorpion's Tail Alex Puddu olasz létére Dániában él és publikálja lemezeit - nem is hiába. Alex a Puddu Varanós múltja után összehozott egy saját zenekart meg egy nem létezõ, tán soha el sem készülõ film (pontosabban megannyi film) kísérõzenéjét. A film valamikor a hatvanas/hetvenes években (azazhogy éppen most) játszódik, a szereplõk felváltva napfényes tengerparton, autópályán, éjszakai klubokban és esõs utcán bukkannak fel, sûrûn lesznek szerelmesek, gyakran csalódnak, alkalmanként tán meg is ölik egymást. Az aláfestõ zene ennivaló, érzéki és sokatmondó - a dzsessz-, soul-, easy-, klasszikus rhythm & blues és latin elemek egyfajta finom és disztingvált, visszafogott tempójú esztrádzenévé olvadnak össze, amit nem lehet nem végighallgatni (képzelgés nélkül). (April Records/Neon Music, 2004) JJJJ

- minek -

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.