Elõttem van: Észak

  • - minek -
  • 2005. február 10.

Zene

A múlt még tart, a jövõ el se kezdõdött - most éppen ez van (többek között), tessenek alaposan kinyitni kis fülüket.

World Dub Pastry Jól emlékszünk még, milyen meghatározó volt a jamaicai dub szerepe az elektronikus tánczenék születésekor - az akkortájt triphopnak nevezett lassú, lüktetõ darabok például kifejezetten sokat "emeltek át" (loptak, na) a jeles elõdöktõl. A Jamaicán túli világ továbbra is a dub bûvöletében él - ezt bizonyítja a dán Music For Dreams kiadó új World Dub Pastry címû kompilációja, ahol 12, jobbára zseniális szerzemény feszül egymásnak. Mind különbözõ, mégis tökéletes egészet alkot. A szerzõk, elõadók szinte valamennyien európaiak, mi több: jelentõs részük skandináv (ugye, a dán tempó), így az eredmény nem is lehetett más, mint a dubhagyomány és az elektronikus tánczene egybeojtása - születtek kifejezetten lassú, lüktetõs és gyorsabb, kifejezetten house tempójú darabok, vokális etûdök, míg másokban az emberi hang pusztán futó sorminta. Lehetetlen persze az összes nevet felsorolni: hozott anyagot a kompilátor/dj Kenneth Bager (aki a stúdióban Djek néven dolgozik), de elképesztõen jó a Tomzen, a Sandoz vagy a Mind Over Midi munkája is, az egyik legjobb dolgozatot pedig a Superglue (P. U. F. - Robot Coupé Drug Orientation Dub) adta be. (Music For Dreams/Neon Music, 2004) JJJJJ

I-Wolf & Burdy meet The Babylonians I-Wolf, az érdemdús berlini Klein kiadó egyik leghírhedtebb üdvöskéje nyilvánvalóan a radikális eklektika megszállottja - legújabb, igen bonyolult címû lemeze például a lehetõ legnagyobb merítéssel dolgozik: a kompozíciók legtöbbjében egymásba olvad a dub/reggae, a hiphop, a kemény rock, a house, a breakbeat és még megannyi stílus (pl. helyenként a balkáni elegyes rezes), aminek egy egészen egyedi kavalkád lesz a jogos és megérdemelt következménye. A hatást nyilvánvalóan fokozza az MC-legénység sajátos rekrutációja: a sajátos nevû vokalisták a világ lehetõ legtávolabbi pont-jairól kerültek egymás mellé, a hangulat ennek (no és a lemez cí-mének) megfelelõen a bábeli nyelvzavart idézi. A hallgató-nak azonban szeren-csére cseppet sem kell félnie, elvégre I-Wolf munkája vég-telenül szórakoztató - hol csak bólogat rá az ember, máskor kedve támad táncolni és/vagy táncoltatni, s ami késik, nem is múlik. (Klein/Deep Distribution, 2004) JJJJ és fél

Fenomenon: Hourglass A Fenomenon duó a norvég Beatservice kiadó legújabb reménysége, habár az egyaránt Stavangerbõl származó Kjetil "Kay" Ingebretsen és Havard "Hobie" Rosenberg nem éppen kezdõ a zeneiparban. Elsõ albumuk nyitó számai jól szemléltetik a zenekarra ható minimum kettõs inspirációt: a Lucy Said perfekt kis retró popzene a nyolcvanas évekbõl, míg a Space Continuum a Fenomenonra korábban oly jellemzõ finom, sõt elegáns dzsessz/funk típusú tánczene. Az Hourglass késõbb is õrzi ezt a bizonyos leheletfinom könnyedséget, ahogy a t. szerzõk a funkot már nemcsak õseredeti, hetvenes évekbeli, de egy évtizeddel késõbbi, "domesztikált" változatában is ismerik, sõt használják, miközben a hangzás amennyire retró, annyira modern is. A majdnem direkt Simply Red- vagy Style Council-idézetek mellett ott figyel a Tears For Fears Everybody Wants To Rule The Worldjének csaknem tradícióhû feldolgozása is - nem csak perverzeknek. (Beatservice/Neon Music, 2004) JJJJ

Café Drechsler: Radio Snacks A Café Drechsler egy igazi élõ, sokszor virtuóz klubzenekar, három állandó taggal és sok vendéggel - a Radio Snacks pedig az õ elsõ albumuk, mely csodamód majdnem tökéletesen adja vissza az eredeti klubhangulatot. A zenekar magja Ulrich Drechsler fúvós, a bõgõs Oliver Steger és Alex Deutsch (aka aleXdrum), a kütyük kezelõje - az állandó vendégek között feltétlenül megemlítendõ a vokalista Daniela Bauer (más néven Zyra Daisy), aki varázslatos hangját adta a szerzemények többségéhez. A Radio Drechsler zenéje perfekt és egyedi kombinációja a dzsessz-, funk-, soul- és latin hatásoknak, hogy alkalmanként a bárzenei hangulattól messze elrugaszkodva feszüljenek neki egy-egy, már majdnem punk-dzsessz darabnak. Ezt nemcsak hallani, de alighanem látni is kell. (Mouth To Mouth/Deep Distribution, 2004) JJJJ és fél

Alex Puddu And The Butterfly Collectors: Chasing the Scorpion's Tail Alex Puddu olasz létére Dániában él és publikálja lemezeit - nem is hiába. Alex a Puddu Varanós múltja után összehozott egy saját zenekart meg egy nem létezõ, tán soha el sem készülõ film (pontosabban megannyi film) kísérõzenéjét. A film valamikor a hatvanas/hetvenes években (azazhogy éppen most) játszódik, a szereplõk felváltva napfényes tengerparton, autópályán, éjszakai klubokban és esõs utcán bukkannak fel, sûrûn lesznek szerelmesek, gyakran csalódnak, alkalmanként tán meg is ölik egymást. Az aláfestõ zene ennivaló, érzéki és sokatmondó - a dzsessz-, soul-, easy-, klasszikus rhythm & blues és latin elemek egyfajta finom és disztingvált, visszafogott tempójú esztrádzenévé olvadnak össze, amit nem lehet nem végighallgatni (képzelgés nélkül). (April Records/Neon Music, 2004) JJJJ

- minek -

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.