Lemez

Enchanted by the Moon

  • - csk -
  • 2016. szeptember 4.

Zene

2013 telén a fiatal magyar zongoraművész-generáció kiválósága, az invenciózus programokat összeállító Fülei Balázs a Hold által inspirált műveket szólaltatott meg a Bartók-emlékházban. Sikeres koncert volt, amelyen szuggesztív és kidolgozott előadásban szólalt meg Beethoven Mondschein-szonátája, igényes betanulásban hallhattuk egy fiatal magyar zeneszerző, Virágh András Gábor Les visages de la Lune (A Hold arcai) című sorozatát, színgazdagon és hangulatosan követték egymást Debussy Suite bergamasque-jának tételei (köztük a Clair de Lune), de a legnagyobb élvezettel Brahms fiatalkori f-moll szonátáját hallgattam, örülvén a mű technikai nehézségeit fölényesen uraló, ám a hiteles megszólaltatáshoz szükséges hevületet sem nélkülöző tolmácsolásnak. Két évvel később a művész Enchanted by the Moon (A Hold igézetében) címmel stúdiófelvételt készített a koncert műsorának nagy részéből (a Beethoven-szonáta nem fért rá a CD-re, de a kísérőfüzetben megadott kóddal letölthető).

Szokatlan eredményt hozott a lemezkészítés. Az ilyenkor gyakori papírforma az, hogy a művész, aki a koncerten a pillanat hevében nem tudott mindent kifogástalanul megszólaltatni, a stúdióban a leg­ap­róbb részletet is tökéletesre csiszolja. Esetünkben nem egészen ez történt. Tökéletesre csiszolásban nincs hiány, a bejátszások hangszeres szempontból egységesen magas színvonalat képviselnek, élvezet figyelni a Suite bergamasque lélegző dallamformálását és kifinomult színeit, vagy épp elmerülni a Les visages de la Lune „konzervatív modernségét” közvetítő, kimunkált karakterekben, a műsor fő száma, Brahms nagy terjedelmű szonátája viszont, miközben megőrzi a hangversenyen hallott előadás technikai színvonalát, veszít a koncertváltozat hőfokából és közvetlenségéből. Szép, kulturált olvasat, de kissé adósunk marad az ifjú zeneszerző rendkívüli érzelmeivel és indulataival. Csak egy kicsivel több szenvedély kellett volna.

Hungaroton, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.