Koncert

Erő helyett béke

Helmuth Rilling és a Máté-passió

  • Csengery Kristóf
  • 2016. április 24.

Zene

A nyolcvanas években rendszeresen koncertezett Budapesten a világszerte elismert német karmester, Helmuth Rilling mind saját alapítású együttese, a Gächinger Kantorei élén, mind pedig különböző magyar kórusok és zenekarok (Rádióénekkar, Magyar Állami Énekkar, Rádiózenekar, Liszt Ferenc Kamarazenekar) vendégeként.

A stuttgarti illetőségű Rillinget mindenekelőtt oratórium-karmesterként tartja számon a szakma, s e műfajon belül is elsősorban a barokk és klasszikus repertoár számít fő területének, szorosabban véve pedig a Bach-specialista címkéjét viseli a művész sok esztendeje – teljes joggal. Rendszeres budapesti vendégeskedései (az is előfordult, hogy többnapos mesterkurzust tartott) később megritkultak, majd hosszabb periódus következett, amelynek során egyáltalán nem hallottuk őt, a legutóbbi években azonban, immár idős fejjel, ismét vissza-visszatér. Legutóbb a Zeneakadémián vezényelte Bach Máté-passióját (BWV 244) Vashegyi György két együttese, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar hangversenyén.

Rilling lassan ér a pódium közepére, mozgása óvatos, teste mintha a korral összezsugorodott volna, a meghajlás után felül a magasított karmesteri székre, és beint, hogy elkezdődjék a terjedelmes mű, melynek előadása egy szünettel fél nyolctól tizenegyig tart. Takarékos mozdulatokkal, partitúra nélkül vezényli a hosszú és igen bonyolult passiót, s ez sokat elárul szellemi készenlétéről. És valóban: a koncentráció állapotát, az előadás intenzitását és hőfokát mindvégig sikerül fenntartani, a kivitelezés igen magas színvonalú. De bátran megkockáztathatjuk: nem ettől megindító a produkció. Vezényelhet valaki bármilyen perfekt kidolgozású, technikailag makulátlan Máté-passiót: ha a muzsikálás szellemi-érzelmi hangoltsága nem talál rá a zene hullámhosszára, a tökéletesség hatástalan marad. Rilling és a két kiváló Vashegyi-együttes közös teljesítményének legfőbb értéke a felemelő bensőségesség, az azonosulás Krisztus szenvedéstörténetével, a megváltás eszmekörével – a spiritualitás.

A nyereség egy veszteség magja köré tapad. Rilling korábban sokkal erőteljesebb személyiség volt, barokk- és klasszikaértelmezését meghatározta a lendület, a zene dinamikus, sőt motorikus értelmezése. Nyolcvanhárom évesen nem ilyen: az erő helyett a békét keresi, és meg is találja, még a drámai pillanatokban is, befelé figyelve. Kontemplatív zenélés ez, bölcs elmélkedés, amely a legmélyebb tartalmakat hozza felszínre a Máté-passióból. Rilling soha nem volt úgynevezett historikus muzsikus, de a két eredendően régizenei iskolázottságú együttessel tökéletesen szót ért, s együttműködésük eredményeként vérbeli historikus előadás jön létre. Nem csoda, hiszen a Máté-passiót a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar nem Rillingtől tanulta, hanem Vashegyi Györgytől, a magyar zeneélet egyik legtudatosabb kultúraépítőjétől, aki teljes művészi alázattal ebben a produkcióban is részt vett: orgonistaként.

A turbákban és a korálokban mindig ihletett és szuggesztív, áttetsző hangzású, ugyanakkor zengő tónusú kórushoz, valamint a kiválóan felkészült, virtuóz szólistákat is felvonultató zenekarhoz igényesen összeállított énekesgárda csatlakozott. Martin Lattke, a
lipcsei Thomanerchor egykori fiúszopránja, aki Peter Schreier mesterkurzusain is megfordult, elhivatott evangélista, karcsú és mozgékony tenorral, személyes átéléssel és szuggesztivitással, a szólam hajlékony és hangsúlygazdag megformálásával. A francia bariton, Thomas Dolié Jézus alakjában meri megmutatni a félelmet és a vívódást, operaénekesi tapasztalatait úgy kamatoztatva, hogy az eredmény nem válik műfajidegenné. A szoprán Kovács Ágnes, a tenor Megyesi Zoltán és a basszus Blazsó Domonkos nagy kultúrával és magas színvonalon képviseli a historikus éneklés iskoláját. Más esztétikai-stiláris háttérrel érkezett a produkcióba az opera- és dalénekes Meláth Andrea, de igényes előadásmódjával sikerült belesimulnia az egységes összhatásba.

Zeneakadémia, március 17.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.