Koncert

Erő helyett béke

Helmuth Rilling és a Máté-passió

  • Csengery Kristóf
  • 2016. április 24.

Zene

A nyolcvanas években rendszeresen koncertezett Budapesten a világszerte elismert német karmester, Helmuth Rilling mind saját alapítású együttese, a Gächinger Kantorei élén, mind pedig különböző magyar kórusok és zenekarok (Rádióénekkar, Magyar Állami Énekkar, Rádiózenekar, Liszt Ferenc Kamarazenekar) vendégeként.

A stuttgarti illetőségű Rillinget mindenekelőtt oratórium-karmesterként tartja számon a szakma, s e műfajon belül is elsősorban a barokk és klasszikus repertoár számít fő területének, szorosabban véve pedig a Bach-specialista címkéjét viseli a művész sok esztendeje – teljes joggal. Rendszeres budapesti vendégeskedései (az is előfordult, hogy többnapos mesterkurzust tartott) később megritkultak, majd hosszabb periódus következett, amelynek során egyáltalán nem hallottuk őt, a legutóbbi években azonban, immár idős fejjel, ismét vissza-visszatér. Legutóbb a Zeneakadémián vezényelte Bach Máté-passióját (BWV 244) Vashegyi György két együttese, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar hangversenyén.

Rilling lassan ér a pódium közepére, mozgása óvatos, teste mintha a korral összezsugorodott volna, a meghajlás után felül a magasított karmesteri székre, és beint, hogy elkezdődjék a terjedelmes mű, melynek előadása egy szünettel fél nyolctól tizenegyig tart. Takarékos mozdulatokkal, partitúra nélkül vezényli a hosszú és igen bonyolult passiót, s ez sokat elárul szellemi készenlétéről. És valóban: a koncentráció állapotát, az előadás intenzitását és hőfokát mindvégig sikerül fenntartani, a kivitelezés igen magas színvonalú. De bátran megkockáztathatjuk: nem ettől megindító a produkció. Vezényelhet valaki bármilyen perfekt kidolgozású, technikailag makulátlan Máté-passiót: ha a muzsikálás szellemi-érzelmi hangoltsága nem talál rá a zene hullámhosszára, a tökéletesség hatástalan marad. Rilling és a két kiváló Vashegyi-együttes közös teljesítményének legfőbb értéke a felemelő bensőségesség, az azonosulás Krisztus szenvedéstörténetével, a megváltás eszmekörével – a spiritualitás.

A nyereség egy veszteség magja köré tapad. Rilling korábban sokkal erőteljesebb személyiség volt, barokk- és klasszikaértelmezését meghatározta a lendület, a zene dinamikus, sőt motorikus értelmezése. Nyolcvanhárom évesen nem ilyen: az erő helyett a békét keresi, és meg is találja, még a drámai pillanatokban is, befelé figyelve. Kontemplatív zenélés ez, bölcs elmélkedés, amely a legmélyebb tartalmakat hozza felszínre a Máté-passióból. Rilling soha nem volt úgynevezett historikus muzsikus, de a két eredendően régizenei iskolázottságú együttessel tökéletesen szót ért, s együttműködésük eredményeként vérbeli historikus előadás jön létre. Nem csoda, hiszen a Máté-passiót a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar nem Rillingtől tanulta, hanem Vashegyi Györgytől, a magyar zeneélet egyik legtudatosabb kultúraépítőjétől, aki teljes művészi alázattal ebben a produkcióban is részt vett: orgonistaként.

A turbákban és a korálokban mindig ihletett és szuggesztív, áttetsző hangzású, ugyanakkor zengő tónusú kórushoz, valamint a kiválóan felkészült, virtuóz szólistákat is felvonultató zenekarhoz igényesen összeállított énekesgárda csatlakozott. Martin Lattke, a
lipcsei Thomanerchor egykori fiúszopránja, aki Peter Schreier mesterkurzusain is megfordult, elhivatott evangélista, karcsú és mozgékony tenorral, személyes átéléssel és szuggesztivitással, a szólam hajlékony és hangsúlygazdag megformálásával. A francia bariton, Thomas Dolié Jézus alakjában meri megmutatni a félelmet és a vívódást, operaénekesi tapasztalatait úgy kamatoztatva, hogy az eredmény nem válik műfajidegenné. A szoprán Kovács Ágnes, a tenor Megyesi Zoltán és a basszus Blazsó Domonkos nagy kultúrával és magas színvonalon képviseli a historikus éneklés iskoláját. Más esztétikai-stiláris háttérrel érkezett a produkcióba az opera- és dalénekes Meláth Andrea, de igényes előadásmódjával sikerült belesimulnia az egységes összhatásba.

Zeneakadémia, március 17.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.