mi a kotta?

Keze, feje, lába

  • mi a kotta
  • 2016. április 24.

Zene

Két hete Johann Sebastian Bachot és az ő Máté-passióját emlegette az akkor esedékes zenei ajánló záró passzusa, jeléül a húsvét közeledtének. Most, amikor valóban elérkezünk a keresztény ünnepkör e kitüntetett napjaihoz, persze újra elsősorban Bach passióit hozza elénk a koncertélet szakrális vonulata. Így a Deák téri evangélikus templomban Kamp Salamon vezényel majd egy János-passiót szombaton (március 26., hat óra), s aznap az Operában is ugyane mű idézi majd fel Jézus szenvedéstörténetét, méghozzá Eperjes Károly rendezésében (március 26., hét óra).

A nagypéntek mindazonáltal egy olyan barokk mestert is megidéz majd, akihez 1705-ben maga a húszéves Bach zarándokolt el – Arnstadtból Lübeckbe, gyalogszerrel –, hogy meghallgathassa az orgonajátékát, s hogy „megtanuljon egy s mást a művészetéről”. Dietrich Buxtehude volt ez a Bach által megcsodált, idősebb muzsikus, s az ő főművét, a Membra Jesu Nostrit most Vashegyi György és két együttese, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar fogja előadni (Zeneakadémia, március 25., fél nyolc). Az 1680-ban komponált alkotás a megfeszített Krisztus testrészeit egyenként veszi számba, hét kantátával megénekelve a megváltástörténet középponti eseményét.

Már túl a húsvéton, szerdán a Concerto Budapest tovább folytatja Igor Stravinskynak szentelt hangversenysorozatát: Rácz Zoltán vezényletével és az ifjú Fejérvári Zoltán zongorajátékával szolgálva a huszadik századi klasszikus ügyét (Zeneakadémia, március 30., fél nyolc). Helyesebben mondva, klasszikusok ügyét, hiszen a koncerten Arnold Schönberg és Alban Berg egy-egy kompozíciója is felhangzik majd Stravinsky háromtételes Szimfóniája és Zongoraversenye nyomában. S itt akár újra helyesbíthetnénk magunkat, elvégre egy-egy helyett írhattunk volna ötöt és hármat is: Schönberg Öt zenekari darabjáról és Berg 3 Wozzeck-töredékéről lévén szó.

Ugyancsak szerdán a Nemzeti Filharmonikus Zenekar is figyelemre érdemes koncertet ad: Kocsis Zoltán vezénylete alatt ugyanis Szokolay Sándorra emlékeznek majd, bizonnyal a zeneszerző születésének 85. évfordulóját megünnepelendő (Nemzeti Hangversenyterem, március 30., fél nyolc). Szokolay 1968-as, Francis Poulenc hatását tükröző Trombitaversenyének szólóját a nagyszerű Boldoczki Gábor fújja majd el, s meg fog szólalni két mű a zeneszerző utolsó, soproni éveiből is. S talán nem kegyeletsértés, ha nyomatékkal említjük, hogy e gazdag programú koncerten mindemellett két világraszóló magyar remekmű, Bartók Béla Táncszvitje és Kodály Zoltán Psalmus Hungaricusa is ott szerepel majd: egyként a Buda, Pest és Óbuda egyesülésének félszázados évfordulóját megünneplő 1923-as vigadóbeli hangverseny műsoráról hódító útra indulva.

S végül a hónap utolsó napjáról említsük a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekar fellépését: ők a hegedűs Frank Peter Zimmermann társaságában adnak majd koncertet a Zeneakadémián (március 31., fél nyolc). Bartók itt is főszerephez jut majd, előbb az 1936-os Zene húros hangszerekre, ütőkre és celestára, s aztán a posztumusz publikált ifjúkori I. hegedűverseny – a szép hegedűs, Geyer Stefi (képünkön) által kétszeresen visszautasított – szerzőjeként.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.