est - APÁM KAKASA - LOVASI ÉS A VÉLETLEN

  • - sisso -
  • 2009. szeptember 3.

Zene

A Zsámbéki Műemlék Rakétabázison a nyári, szabadtéri színházi produkciók mellett először volt látható zenés, családi költői est. Lackfi János személyében bemutatkozott a helyi művészértelmiség, és hozta magával országos hírű zenészbarátait.
A Zsámbéki Mûemlék Rakétabázison a nyári, szabadtéri színházi produkciók mellett elõször volt látható zenés, családi költõi est. Lackfi János személyében bemutatkozott a helyi mûvészértelmiség, és hozta magával országos hírû zenészbarátait. Nem a hangulatos rakétasilók egyikében, hanem szabadtéren, az új amfiteátrumban mutatta be a költõ az Apám kakasa címû, Vörös Istvánnal közös kötetének gyermekvers-átiratait, majd Lovasi András adta elõ verszenekara kíséretében Lackfi (Heidl György által megzenésített) felnõtt verseit, meg néhány saját verziót.

Olyan volt, akár egy közös strandolás valami illegális bányató mellett, nosztalgiahaknival édesítve. A felnõttek többet nevettek, ahogy Lackfi érces hangon ritmizálta a közönségesre gyermekien rácsodálkozó, lehetetlen témájú költeményeit - nagyjából még mindig abból az (ezek szerint kiapadhatatlan) élménytárból merít, amely a gyermekévei során telt csordultig. A mi gyermekéveink élményei is ezek, ezért szórakozunk jobban, mint az utódaink. Lackfiból dõlt a szó: valóságos versgyári sztahanovista, hideget-meleget is ad, miközben irodalomtanárként elmondja, miért nem bûn a saját képünkre formálni a klasszikusokat. Aztán csatlakoznak a zenészek, érkezik Lovasi verszenekara, és arra már megvadulnak a gyerekek is, próbálgatják a gravitációt. Lovasi saját szerzeménnyel indít, a Napos barackos címû mosolygóssal, majd egy komoly Lackfi következik, a gyógyító kedvenc, a Gubóban címû ("Szeretteimtõl elhúzódom, barátságaimat visszakérem"), aztán a vidámabb, puszta szóviccesek. Ferenczy György néha közbeherflizik, a költõ pedig büszkén headbangel a szélen. Mindenki magára figyel, de nem baj, hogy elhoztuk a gyerekeket is. Másnap már úgyis ovi van.

Zsámbék, augusztus 30.

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.