est - APÁM KAKASA - LOVASI ÉS A VÉLETLEN

  • - sisso -
  • 2009. szeptember 3.

Zene

A Zsámbéki Műemlék Rakétabázison a nyári, szabadtéri színházi produkciók mellett először volt látható zenés, családi költői est. Lackfi János személyében bemutatkozott a helyi művészértelmiség, és hozta magával országos hírű zenészbarátait.
A Zsámbéki Mûemlék Rakétabázison a nyári, szabadtéri színházi produkciók mellett elõször volt látható zenés, családi költõi est. Lackfi János személyében bemutatkozott a helyi mûvészértelmiség, és hozta magával országos hírû zenészbarátait. Nem a hangulatos rakétasilók egyikében, hanem szabadtéren, az új amfiteátrumban mutatta be a költõ az Apám kakasa címû, Vörös Istvánnal közös kötetének gyermekvers-átiratait, majd Lovasi András adta elõ verszenekara kíséretében Lackfi (Heidl György által megzenésített) felnõtt verseit, meg néhány saját verziót.

Olyan volt, akár egy közös strandolás valami illegális bányató mellett, nosztalgiahaknival édesítve. A felnõttek többet nevettek, ahogy Lackfi érces hangon ritmizálta a közönségesre gyermekien rácsodálkozó, lehetetlen témájú költeményeit - nagyjából még mindig abból az (ezek szerint kiapadhatatlan) élménytárból merít, amely a gyermekévei során telt csordultig. A mi gyermekéveink élményei is ezek, ezért szórakozunk jobban, mint az utódaink. Lackfiból dõlt a szó: valóságos versgyári sztahanovista, hideget-meleget is ad, miközben irodalomtanárként elmondja, miért nem bûn a saját képünkre formálni a klasszikusokat. Aztán csatlakoznak a zenészek, érkezik Lovasi verszenekara, és arra már megvadulnak a gyerekek is, próbálgatják a gravitációt. Lovasi saját szerzeménnyel indít, a Napos barackos címû mosolygóssal, majd egy komoly Lackfi következik, a gyógyító kedvenc, a Gubóban címû ("Szeretteimtõl elhúzódom, barátságaimat visszakérem"), aztán a vidámabb, puszta szóviccesek. Ferenczy György néha közbeherflizik, a költõ pedig büszkén headbangel a szélen. Mindenki magára figyel, de nem baj, hogy elhoztuk a gyerekeket is. Másnap már úgyis ovi van.

Zsámbék, augusztus 30.

****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.