rés a présen

Ez az a buli, amiről anyukád mesélt

Kruczler Móni aka RipiTyom szervező

  • rés a présen
  • 2018. február 25.

Zene

rés a présen: Mi volt az „őspartik” lényege?

Kruczler Móni: A különleges konstelláció egy óriási szellemet engedett szabadjára a kilencvenes évek Budapestjén. Rendszerváltás, forradalmian új hangzás, meglepő helyszínek, tematikus partik, kísérletezés és pszichedélia. A punkot magába szippantva, szinte a semmiből született egy ma goának mondott, vissza a természetbe fíling. 500 ember tűzön-vízen át követett 2 dj-t és a szervezőket. Ez volt az X-Lab: DJ Tadeus és Titusz, valamint Fejér Zsolt szervező alkotta team. Nem volt klubbing, ritka alkalom volt egy ilyen buli, rá lehetett készülni lelkileg és rituálisan is. Örömteli, szép városi sámánizmus volt ez. A pesti underground partik kulturális gyökerekkel bírtak. A közönség maga is minőségi volt, szép és dekadens. A folyamat ’97 nyarán megszakadt, ellopták a lemezeket, Tadeusz és Zsolt kiszálltak, leálltak a bulik. Fél év múlva, még úgy, mint a MaNcs munkatársa, hivatalos megbízást kaptam egy utószilveszteri partira. Megszereztem a Fél 10 nevű klubot, találtam szponzort, és telt házas lett. Utána folytatnom kellett, mert sorozatot kért a klub. Azt csináltam, amit ismertem és rajongásig szerettem, viszont a hiányzó ős dj-k helyére másokat kellett találni. Line upot írtam, dekót építettem, tematizáltam. Talán az egyik első női partiszervező lehetek…

rap: Hogyan folytattad, és mivel foglalkozol most?

KM: Pár éve San Franciscóban éltem, amikor egy Dead Can Dance-koncerten járva láttam viszont azt a generációt teljes pompájában. Nem a mai uniformizált goabutikból öltözött partijárók, hanem az eredetiek. Ennél izgalmasabb kulturális jelenséggel még nem találkoztam: egy rendezvény, ahol a vendégek is a show elemei. Egy évig szerveztem egyedül, mikor találkoztam Fülöp Farkassal, aki hozzám fordult, hogy segítsek tribal partit csinálni neki. Társak lettünk, Éden néven nagy bulikat szerveztünk, szerelem lett, házasság és egy fiúgyermek. Zichy-kastély, Rózsakert, Rókahegy, Göd már goa dj-kkel is, de mindig Titusszal és Nagával. 2003-ban nevet váltottunk, és a mai napig NAPHON néven alkotunk. Farkas vetít, én tribal dance workshopokat tartok, és persze szervezünk. Aztán kimentünk a divatból, sokféle buli lett, elindultak a nagy fesztiválok. Picire zsugorodtunk, és a Partizán nevű hajóra húzódtunk vissza a renegádokkal. 2003-ban csináltuk az első bulit ott, majd negyedévente összetrombitáltuk a „cimborákat”, és szép kis 15 éves sztori kerekedett ki belőle. Mindig érkezett elég fiatal is ahhoz, hogy égjen a tűz. Pesten simán elvoltunk vetítésből, tánctanításból és a saját projektekből. Volt egy tánc­házsorozatunk is családoknak az Erzsébet téri Gödörben. Amikor kinyírták a helyet, világgá mentünk. Most Németországban lakunk, színházaknak dolgozunk meg bulikat építünk, bontunk, és végre megint vetítünk, táncoltatunk.

rap: Viszont hamarosan ismét találkozhatunk veletek.

KM: Négy év hallgatás után rászántuk magunkat ismét egy itthoni bulira. Február 3-án Maskaride néven farsangi mulatságot szervezünk a kicsi Partizán hajón a Népszigeten. Miért most? Mert elért minket a honvágy, és azért is, mert rendszeresen kapunk üzeneteket. Ez lesz a 10. jelmezbálunk ezen a néven, tisztelegve az X-labhoz kapcsolódó Psyche Masquerade performanszcsapat előtt, amelyben én is benne voltam néha.

rap: Kik lesznek a fellépők?

KM: A barátaink játszanak. Tituszt nem kell bemutatni. Nélküle nincs bulink, és szerintünk ő a világ legjobb dj-je. Jön a német Gabriel Le Mar, aki alapító tagja és motorja a Saafi Brothers downtempo dub-ambient csapatnak. 2003-ban hívtuk meg először a Rókahegyre, ez pedig már az ötödik saját bulink vele Pesten. A másik női dj-producerünk Isabelle Gaultier, a freiburgi baratnőm. A testvére hamburgi goa-dj, és az apukájuk is dj-zett már a ’80-as években. Infragandhi sem hiányozhat, ő vitte be az underground zenét a mainstream rádiózásba Magyarországon, mellesleg a Hársfa utcai lakásom galériáján dj-zett életében először. Garpot szintén a hőskorból ismerjük. Alig partizik már, teljesen belemerült a zeneszerzésbe. Swim the Shine lesz az egyik mozgóképfelelős, Zürichből jön, de magyar fiú, egyébként fizikaprofesszor. Full Kolor Jancsi a másik vj, és Farkas a diafelelős. Talán összejön egy szép dekó is, de innen, külföldről nem olyan egyszerű összetalicskázni egy hazai murit.

rap: Milyen közönségre számítotok?

KM: A szép pesti művészvilágra álöltözetben! Fiatalokhoz szólva: ez az a buli, amiről anyukád mesélt!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.