Lemez

World music: lőttek

Zene

a tiszta forrásnak, itt most mindenki mindenkivel…

Balkan Airs feat. Otros Aires: Otros Aires presents Balkan Airs Ami a tangó eredetét illeti, az a mai napig vitatott – hiszen afrikai, kubai és dél-európai vonásokat egyaránt mutat –, de hogy egy Buenos Aires-i bordélyban született, azt Jorge Luis Borges is megerősítette, ő pedig a leghitelesebb szakértők közül való. Onnan keveredett a kávéházakba, színházakba és kabarékba a bordélyok bezárása után, aztán nekivágott Párizsnak, hogy a jobb népek ebbe a táncba ölhessék vágyaikat két világégés között. Párizsban esett meg az is, hogy Nadia Boulanger ösztönzésére a gyökereibe kapaszkodott Astor Piazzolla, és Párizsban forradalmasította a tangót a francia–svájci–argentin Gotan Project is.

Az utóbbi években a nemzetközi helyzet tovább fokozódott. Az argentin–belga El Juntacadáveres hiphoppal, rockkal és latin tánczenékkel súlyosbította a műfajt, a „Gotan-iskolát” végzett Otros Aires pedig egy bolgár cigányzenekarral kollaborált. „Balkán és tangó?” – vonhatnánk össze a szemöldökünket, ha nem tudnánk, hogy volt már ilyen: a jugoszláviai háború után az újvidéki Boris Kovač The Last Balkan Tango címmel készített lemezt, azt a drámai pillanatot ragadva meg, ami az elmúlásban és az újrakezdésben közös. Ám míg Kovač terepe a szívfacsaró nosztalgia, Bojko Petkov társulata a Balkán tüzesebb oldalán otthonos. Szóval itt most két tánczenekar fonta egybe a magáét. 2012-ben volt egy közös számuk, és vérszemet kaptak tőle, majd beindultak újra a világhálón. A való világban ugyanis nem találkoztak soha. Négy éven át küldözgették egymásnak kikerekedő felvételeiket, míg azt nem érezték, hogy beállt a kényes egyensúly. Az arányok patikák, tangóként és balkáni cigányzeneként egyaránt ütős a cucc. És hát tény: Miguel Di Genova pompás tangóénekes, Marin Marinov pedig klarinétosnak tuti, ráadásul a számok sem rosszak – de akkor is, valahogy végig érződik, hogy egy steril kémiai laborban zajlik a buli. Ahol csak fékezett habzással lehet robbantgatni… (Galileo Music, 2017)


 

 

 

 

Dirtmusic: Bu Bir Ruya Az amerikai Chris Eckman (The Walkabouts) és az ausztrál Hugo Race (True Spirit, Bad Seeds) a Dirt Music című Tim Winton-regény nyomán nevezte el 2007-ben alapított zenekarát. Afféle gyökértelen, akusztikus városi folkkal kezdték, de aztán Maliban úgy rákattantak a sivatagi bluesra, hogy a következő lemezeiket (BKO, Troubles, Lyon City) sorra mali zenészek társaságában vették fel. Éppen abban az időben, amikor Mali északi részén a radikális iszlamisták „betiltották” a nyugati vonásokat is tükröző zenét, rettegésben tartva azok előadóit.

Chris közben beindította Glitterbeat nevű kiadóját, és egyre többet időzött egy másik „veszélyes zónában”, Törökországban is. Így került kapcsolatba a Baba Zula együttessel és Gaye Su Akyol énekesnővel, akiknek a kiadója lett, és akikkel most a Dirtmusic ötödik albuma készült.

Hogy túl sokat agyaltak rajta, az nem állítható. Inkább arra apelláltak, ami adta magát: Isztambul „hidegháborús” hangulatára, a fenyegetettségre, a menekültválságra, a szabadsághiányra. Szóval, minden rákészülés nélkül bevették magukat (a Baba Zula-főnök) Murat Ertel garázsstúdiójába, és vadul improvizálni kezdtek az elektromos sazzal és gitárjaikkal. Hat-nyolc perces, nem éppen fülbemászó és nem is túl változatos darabok születtek így, de akik nem félnek sötétben, azoknak ritka élményt nyújthat ez a sűrű sodrású, látomásokban gazdag, mélyvízi korong. (Glitterbeat Records, 2018)

 

 

 

 

Samurai Accordion: Te Nem is olyan régen, 1996-tól 2010-ig működött egy nemzetközi harmonikaegyüttes, úgy hívták, hogy Accordion Tribe. A szlovén–amerikai Guy Klucevsek hozta össze, azt tanúsítva, hogy ezzel a közismert hangszerrel olyan dolgokat is lehet művelni, amikről álmodni sem mertünk azelőtt. Három albumot készítettek, és leborult előttük a fél világ, de aztán a svéd Lars Hollmer váratlan halálával az együttes pályafutása is véget ért.

Nagy szerencse, hogy pillanatokon belül követőre talált ez a hagyomány. A Samurai Accordion első formációját az olasz Riccardo Tesi, az ír David Munnelly, a finn Markku Lepistö, a belga Didier Laloy és a francia Bruno Le Tron alkotta, majd 2015-ben Didier és Bruno helyére a baszk Kepa Junkera és az olasz Simone Bottasso került. Második albumuk, a Te már ebben a felállásban készült.

A diatonikus harmonika kiválóságai valamennyien, akiknek életműve alatt megroggyanna egy asztal. Munnellyt a Chieftainsből, Lepistőt a Doina Klezmerből, Tesit a Banditalianából ismerhetjük, Junkera alanyi jogon Grammy-díjas – de mindez szinte érdektelen, hiszen most úgy adódik össze a stílusuk, hogy egy másféle világ kerekedjen ki. „Japán világ, szamuráj világ” – adódik a névből és a címből (a japán te magyarul kéz): mintegy életre-halálra szolgálva a harmonikát. Amit hallunk, az persze független ettől a mítosztól. Hiszen megesik, hogy az öt szamuráj harmonikája egy szimfonikus vagy rezesbandát idéz, a gyökerei szerteágaznak, és hullámzó a hangulata is: olykor dallamosan nosztalgikus, olykor atonálisan elborult. Tíz szám, tíz kéz – véresen komoly mutatvány. (Visage Music, 2017)


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.