Interjú

„Ezerféle érzelmet”

Bruno de Sá énekes

Zene

Jelenleg összesen három férfi szopránt ismerünk a világon, a brazil énekes egy közülük. Beszélgettünk a két szólólemezéről, a barokkról és a klasszikáról, és arról is, miért áll távol tőle Bach.

Magyar Narancs: Budapesti programjának első száma Mozart Exultate jubilate című darabja. Különleges kapcsolat fűzi ehhez a műhöz.

Bruno de Sá: Amikor elkezdtem énekelni tanulni, Nicolau de Figuei­redo, a híres brazil csembalista mondta először, hogy nem kontratenor, hanem férfi szoprán vagyok. Néhány év után pedig azt mondta, hogy el kell énekelnem ezt a darabot, mert Mozart nekem írta. Ezt addig férfiak sosem énekelték. Meghallgattam Kiri Te Kanawa felvételét, csodálatos volt. Elkezdtem tanulni, a második, lassú tételnél. Elég jól ment, azután az utolsó tétel, az Alleluja is. De amikor belefogtam az első áriába, egyáltalán nem bírtam elénekelni, nem ment sem a koloratúra, sem az egyensúly a legato meg az agilità között. Hónapokig tanultam, hiába. Félretettem bő két évre, de Nicolau mindig érdeklődött, hol tartok, én meg azt hazudtam neki, hogy tanulom. Amikor a vizsgakoncertemhez érkeztem, gondoltam, legyen benne egy nagyobb darab, nemcsak klasszikus operaáriák. Újra elővettem az Exultate jubilatét, és meglepő módon két hét alatt minden összeállt. Örültem, hogy megmutathatom Nicolaunak, de ő közben szívrohamot kapott és meghalt, mielőtt hallhatta volna. Valahányszor éneklem, előtte is tisztelgek. Amikor 2022-ben a második albumom, a Mille affetti programját összeállítottam, kicsit már belefáradtam a barokkba, mert az én szenvedélyem a klasszikus zene. Nem tudtam, milyen irányba megy majd a programunk, de ezt a darabot feltétlenül lemezre akartam énekelni.

MN: Miért olyan nehéz ez a darab?

BdS: Mozart ezt castratóknak írta, akik nagyon magas hangokat tudtak énekelni, jó támasztásuk volt, könnyedén vették a nagy ugrásokat. Persze ma, miután már nagy repertoárom van, nehezebb darabokat is énekelek, de azért ennek a darabnak a nyelvezete kihívás: az ugrások, a hatalmas koloratúraívek a harmadik tételben nem könnyűek. Persze lehet közben levegőt venni, de arra gondoltam, ha Mozart egybeírta, akkor én is így énekelem. Érzelmileg is borzasztóan telített, egyházi szövege van, de közben nagyon operaszerű. Amikor lemezre vettük, a barátaimon kívül senki nem ismerte ezt a történetemet Nicolauval. És az egész valahogy nem ment, a zenészek nem tudtak úgy játszani, ahogy szerettem volna. Leállítottam a felvételt és elmeséltem nekik a történetet, meg azt, hogy minden egyes ütemről tudom, hogyan szeretném. Legalább próbáljuk ki, ha nem megy, ne erőltessük, javasoltam. És egyre csak csorgott a könnyem, ott, a kamerák előtt. És lám, azonnal sikerült – még a zenészek ülésmódja is megváltozott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.