HANGADÓ - Lemez

Ezt nem dúdolják

Elgar: Violin Concerto, Violin Sonata

  • - csk -
  • 2021. május 12.

Zene

Népszerű mű-e Elgar 1910-ben írt Hegedűversenye? A hangszer versenymű-irodalmának törzséhez tartozik-e, mint Beethoven, Mendelssohn, Brahms, Csajkovszkij versenyművei? Nem könnyű egyértelmű választ adni.

A darab koncertteremben ritkán hangzik fel, ám hangfelvételeinek történetét áttekintve napjainkig 37 felvételt találunk, akadnak olyan évek (2010, 2020), amikor három is készült. Ám ellentétben az előbb felsorolt szerzők koncertjeivel, amelyeknek egy-egy népszerű témáját minden zenekedvelő bármikor eldúdolja, olyan koncertlátogatót nehezen találunk, aki Elgar Hegedűversenyéből bármilyen dallamra is emlékezne. Hogy ez így van, az most sem a Simon Rattle vezényelte Londoni Szimfonikusokon múlik. (Annak idején az 1910 novemberében tartott ősbemutatón is ők játszottak, nem kisebb művész, mint a kompozíció megszületését szorgalmazó, Elgart a kor legjelentősebb komponistájának tartó Fritz Kreisler szólójával.)

A Hegedűverseny (és a nyolc évvel később keletkezett Hegedűszonáta, amely szintén a lemez műsorához tartozik) rendkívül igényes kidolgozását, a kompozíciós technika magas színvonalú professzionizmusát tapasztalva (izgalmas ritmika, remek kontrapunktikus megoldások, érzékeny hangszerelés) óhatatlanul eszünkbe jut, hogy Elgart szerény anyagi lehetőségei megfosztották attól, hogy a klasszikus zene világában szokásos akadémikus képzésben részesüljön. Self-made composer volt, aki könyvekből, önmagát tanítva jutott a csúcsra. Az iskola tehát, ahogy nem kellett Mozartnak, úgy Elgarnak sem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.