HANGADÓ - Lemez

Ezt nem dúdolják

Elgar: Violin Concerto, Violin Sonata

  • - csk -
  • 2021. május 12.

Zene

Népszerű mű-e Elgar 1910-ben írt Hegedűversenye? A hangszer versenymű-irodalmának törzséhez tartozik-e, mint Beethoven, Mendelssohn, Brahms, Csajkovszkij versenyművei? Nem könnyű egyértelmű választ adni.

A darab koncertteremben ritkán hangzik fel, ám hangfelvételeinek történetét áttekintve napjainkig 37 felvételt találunk, akadnak olyan évek (2010, 2020), amikor három is készült. Ám ellentétben az előbb felsorolt szerzők koncertjeivel, amelyeknek egy-egy népszerű témáját minden zenekedvelő bármikor eldúdolja, olyan koncertlátogatót nehezen találunk, aki Elgar Hegedűversenyéből bármilyen dallamra is emlékezne. Hogy ez így van, az most sem a Simon Rattle vezényelte Londoni Szimfonikusokon múlik. (Annak idején az 1910 novemberében tartott ősbemutatón is ők játszottak, nem kisebb művész, mint a kompozíció megszületését szorgalmazó, Elgart a kor legjelentősebb komponistájának tartó Fritz Kreisler szólójával.)

A Hegedűverseny (és a nyolc évvel később keletkezett Hegedűszonáta, amely szintén a lemez műsorához tartozik) rendkívül igényes kidolgozását, a kompozíciós technika magas színvonalú professzionizmusát tapasztalva (izgalmas ritmika, remek kontrapunktikus megoldások, érzékeny hangszerelés) óhatatlanul eszünkbe jut, hogy Elgart szerény anyagi lehetőségei megfosztották attól, hogy a klasszikus zene világában szokásos akadémikus képzésben részesüljön. Self-made composer volt, aki könyvekből, önmagát tanítva jutott a csúcsra. Az iskola tehát, ahogy nem kellett Mozartnak, úgy Elgarnak sem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.