Falusi Mariann: „Azt csinálok, amit én akarok”

Zene

Űrlényeknek maszkírozott zenei virtuózok tele humorral, ez a Voca People, az elmúlt évek világjáró izraeli formációja. Hazai sztárvendégük Falusi Mariann november 2-án a Budapest Kongresszusi Központban és november 4-én, a pécsi Kodály Központban.

magyarnarancs.hu: Miben érzed rokon lelkeknek a Voca People csapatát?

Falusi Mariann: Azt szoktam mondani, hogy én vagyok az itteni helytartójuk. Rajongva szeretem azt, amikor valami nagyon egyedi, és a Voca People énekesei azok. Teljes téboly, ahogy kinéznek. Abszolút felismerhetetlenek. Külsőre egyformák, de ezen belül mindenkinek meg kell találnia a saját karakterét. Az is egyedivé teszi őket, hogy minden hangszert a szájukkal utánoznak. Dolgoztam már hasonló itthoni csapattal, a Fool Moonnal és a Bolyki Brothersszel.

false

 

Fotó: Váradi Levente

magyarnarancs.hu: Mennyi szabadságot kaptál abban, hogy mit adsz elő?

FM: A Voca People komoly megkötéseket alkalmaz a saját műsorán belül. Két medley-be szállok be majd, az egyik Lady Gaga, a másik egy klasszikusabb vonal Frank Sinatra-, Beatles-dalokból. Továbbá tesznek egy gesztust felém a Szabó Jánossal. Ők éneklik a klasszikus, swinges részét, én meg a dögösebbet.

magyarnarancs.hu: A Pa-Dö-Dő brand lett az elmúlt huszonhat évben. Akad példa a külföldi feldolgozásokra?

FM: Egyszer egy japán lemezen jelent meg az egyik számunk, életünk legtöbb pénzét kerestük a szerzői jogdíjakból. Emellett jó néhány országban feldolgozták különböző zenekarok, Görögországban, a volt Csehszlovákiában is. A legérdekesebb sztori, hogy amikor a Cigánykereket játszottuk Lang Györgyivel a Józsefvárosi Színházban, mindig megjelent két fiatal srác, és elmondta, a ti számotokra csináltunk rapet. Soha nem hallgattuk meg. Ők voltak az Animal Cannibals.

magyarnarancs.hu: Bach Airjétől Gershwinen át az örökzöldekig szinte nincs olyan műfaj, amit ne énekelnél. Emellett folyamatosan jelen vagy a kereskedelmi televíziók különféle műsoraiban. Nem félsz attól, hogy elaprózod a tehetségedet?

FM: A legeslegfontosabb, hogy az ember jól érezze magát az életében és abban, amit csinál. Senkinek nem akarok megfelelni. Egyáltalán nem érdekelnek az elvárások. Györgyivel létrehoztunk valamit, ami nagyon valamilyen, amit mindenki ismer. Ötvenöt évesen már vagyok abban a korban, hogy nekitámaszkodhatok ennek, és az egyik dalunkkal élve, azt csinálok, amit én akarok.

false

magyarnarancs.hu: Elismert dzsesszénekesnő vagy. A szólókarrieredet mégis alárendelted a Pa-Dö-Dőnek.

FM: Amikor megnyertem a Ki mit tud?-ot dzsessz kategóriában, boldogan vártam a folytatást. Nem így lett. Mint oly sokan, én is elmentem vendéglátózni külföldre. Akkor még nem úgy volt, hogy megnyersz egy tehetségkutatót, és mindenki rád veti magát. Aztán amikor A rémségek kicsiny boltja miatt hazajöttem, szinte rögtön megalakítottuk a Pa-Dö-Dőt, aminek elképesztő sikere lett. Minden évben kijöttünk egy lemezzel, turnéztunk, és ebbe nem fért volna bele más. Amúgy Györgyivel játszottunk eleget színházakban, musicalekben. Nyolc éve belekezdtem különböző tematikájú önálló estekbe. Fáy Miklóssal amolyan szabad asszociációs zeneválogatásból születtek meg a Párhuzamos életrajzok.

magyarnarancs.hu: Miért nincs önálló lemezed?

FM: Amíg Geszti Margit volt a BMG vezetője, tizenöt évig számtalanszor felajánlotta a lehetőséget, hogy csináljak önálló lemezt. Presser Gábor is egy magyar dal napi interjújában hiányolta, hogy nincs saját lemezem. Hagyni kell egy lenyomatot arról, hogyan énekelek, mondta. Nyáron nekiálltunk, és kettesben felvettünk néhány csodás dalt. Nem tudom, mikor jön ki, jelenleg nincs piaca a lemezkiadásnak. A Szerb Antal életéről  és a Kati Marton könyvéből készült estemet már rögzítettük, és szeretném megjelentetni hangoskönyv formájában.

magyarnarancs.hu: Beszélgetős műsort vezettek Lang Györgyivel a Klubrádióban.

FM: Nem az a szerepvállalás, ha valaki veri a mellét és hangoztatja azt, amit gondol. A Klubrádióban igyekszünk – már amennyire lehet ebben a világban – nem melldöngetve hülyeségeket beszélni, hanem kulturális témákat előhozni, színészekkel, fiatal alkotókkal beszélgetni, akik esetleg máshogy nem jutnak fórumhoz.

magyarnarancs.hu: Értek emiatt hátrányok?

FM: Hogyne, voltak konkrét felmondott fellépéseink. Előfordult, hogy nem jelentethettünk meg hirdetést egy kerületi lapban. Van néhány vidéki nagyváros, ahol nem látják szívesen a Pa-Dö-Dőt. Ezt nem szabad felvenni, hiszen a mi közönségünk, a mi zenénk  közönsége pártállástól függetlenül létezik. Annak idején Deutsch Tamás is hozta a gyerekeit Pa-Dö-Dő-koncertre, és nagy rajongónk volt. Lehet, hogy ő még rajongana, de én már nem.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.