mi a kotta?

Faustus doki

  • mi a kotta
  • 2023. november 8.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/45. hétre

„A gitár a bővérű, 19. századi spanyol mi­nia­túrákból ismert hangszer, ezek nagyon édes, nagyon jó darabok, de valahogy Trump és a Brexit korában, meg a nacionalista politika idején nem tűnik helyénvalónak, hogy ezeket játsszam, miközben bólogatok, hogy mennyire kifejezem magam. Amikor az emberek eljönnek egy koncertre, és megkérdezik, miért nem játszom valamit Albéniztől, annyit mondok: ez most nem passzol.”

Kevés olyan előadó van a komolyabb műfajban, akire azt mondja a hallgató, ki kéne találni; az 1992-es születésű, skót és japán felmenőkkel dicsekvő Sean Shibe azonban ilyen: „mesteri muzikalitás”, és hasonló jelzőkkel halmozzák el, azonban ez nem mond semmit. Az viszont már igen, hogy Moondogot, De Fallát meg ötszáz éves skót lantműveket egy­aránt szívesen játszik, olykor pedig még az elektromos gitárt és az erősítőt is előveszi hozzájuk. Míg más előadók szent magabiztossággal vigyáznak a műfaji hűségre, neki ilyesmi nem jut eszébe: igaz, az sem, hogy csak úgy, önmagáért, vagányságból kutyuljon. Jön a Müpába, hallani kell (Fesztivál Színház, november 10., nyolc óra).

Közben középkori szerzők és a kortárs Tornyai Péter műveiből játszik az alkalmanként összekürtölt Trio Passacaglia. Mondjuk rézfúvós nincs köztük, csak Rajk Judit és Kéringer László énekesek Zétényi Tamás csellistával (Zeneakadémia, november 10., hét óra). Aki pedig klasszikusabb repertoárra kíváncsi, hallgassa meg Pusker Júliát: a fiatal hegedűművész személyében sok év után magyar előadó szerepel a Rising Stars programban. Zongorista partnerével, Christia Hudziy-jal Ysaÿe, Debussy és Bartók műveiből játszanak (Müpa, Fesztivál Színház, november 11., nyolc óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.