Fekete áriák (The Rapsody Overture - Hip Hop Meets Classic)

  • Para-Kovács Imre
  • 1998. március 5.

Zene

Rég láttam ilyen erős szerzőgárdát hip-hop-lemezen, de erről inkább később, először a borítót dicsérném, átszellemült fekete férfi és fehér nő, félreérthetetlen és gyönyörű erotikus fotó, az ilyentől szoktak agyvérzést kapni a fajvédők mindkét oldalon. Szeretem az ilyet, finom, de határozott ütés a gyönge pontra.

Rég láttam ilyen erős szerzőgárdát hip-hop-lemezen, de erről inkább később, először a borítót dicsérném, átszellemült fekete férfi és fehér nő, félreérthetetlen és gyönyörű erotikus fotó, az ilyentől szoktak agyvérzést kapni a fajvédők mindkét oldalon. Szeretem az ilyet, finom, de határozott ütés a gyönge pontra.

A lemezen, mint az az alcímből is kiderül, híres-neves rapperek találkoznak a klasszikusokkal, Puccini-alapokra Xzibit szövegel, Borogyinra Warren és Sissel, de szól Debussy, Offenbach, Csajkovszkij, és megszólal Jay, LL Cool J, Redman, Onyx, Nikki D. és Moby Deep is. Azért sorolok fel mindenkit, mert a legtöbbjükről fogalmam sincs, a nevüket sem hallottam soha, de ebben a produkcióban olyan jól összejöttek, kényelmesen elférnek egymás mellett.

Talán a klasszikus alapok tették, talán már amúgy is érett bennük az elhatározás, és azért választottak klasszikus alapokat, de ezen a lemezen valahogy kevesebb az egy versszakra jutó motherfucker és fathersucker, mint a hasonló stílusú többin, mintha megilletődtek volna kicsit attól az erőtől, ami ezekből a gondosan összeválogatott operákból árad, és néha még olyan dolgokról is énekelnek, mint szerelem, mosoly, séta, önvizsgálat.

Különös ezt hallgatni, olyan természetesen fonódnak össze a hangok, csúsznak, úsznak egymásba az operaslágerek az afroamerikai vakerral, mintha ez így lenne rendjén, mintha nem lenne különbség időben, térben, és lehet, hogy tényleg. Így van ez rendjén.

Amikor először a lemez végére értem, arra gondoltam, hogy milyen nagyszerű ez a zene, de mi lenne, ha nem rapelnének bele mindig, aztán még ez a csöpp cinizmus is elpárolgott, és csupán élveztem.

Az egészet, egyben.

Para-Kovács Imre

Mercury Records GmbH, 1997

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.