Fekete áriák (The Rapsody Overture - Hip Hop Meets Classic)

  • Para-Kovács Imre
  • 1998. március 5.

Zene

Rég láttam ilyen erős szerzőgárdát hip-hop-lemezen, de erről inkább később, először a borítót dicsérném, átszellemült fekete férfi és fehér nő, félreérthetetlen és gyönyörű erotikus fotó, az ilyentől szoktak agyvérzést kapni a fajvédők mindkét oldalon. Szeretem az ilyet, finom, de határozott ütés a gyönge pontra.

Rég láttam ilyen erős szerzőgárdát hip-hop-lemezen, de erről inkább később, először a borítót dicsérném, átszellemült fekete férfi és fehér nő, félreérthetetlen és gyönyörű erotikus fotó, az ilyentől szoktak agyvérzést kapni a fajvédők mindkét oldalon. Szeretem az ilyet, finom, de határozott ütés a gyönge pontra.

A lemezen, mint az az alcímből is kiderül, híres-neves rapperek találkoznak a klasszikusokkal, Puccini-alapokra Xzibit szövegel, Borogyinra Warren és Sissel, de szól Debussy, Offenbach, Csajkovszkij, és megszólal Jay, LL Cool J, Redman, Onyx, Nikki D. és Moby Deep is. Azért sorolok fel mindenkit, mert a legtöbbjükről fogalmam sincs, a nevüket sem hallottam soha, de ebben a produkcióban olyan jól összejöttek, kényelmesen elférnek egymás mellett.

Talán a klasszikus alapok tették, talán már amúgy is érett bennük az elhatározás, és azért választottak klasszikus alapokat, de ezen a lemezen valahogy kevesebb az egy versszakra jutó motherfucker és fathersucker, mint a hasonló stílusú többin, mintha megilletődtek volna kicsit attól az erőtől, ami ezekből a gondosan összeválogatott operákból árad, és néha még olyan dolgokról is énekelnek, mint szerelem, mosoly, séta, önvizsgálat.

Különös ezt hallgatni, olyan természetesen fonódnak össze a hangok, csúsznak, úsznak egymásba az operaslágerek az afroamerikai vakerral, mintha ez így lenne rendjén, mintha nem lenne különbség időben, térben, és lehet, hogy tényleg. Így van ez rendjén.

Amikor először a lemez végére értem, arra gondoltam, hogy milyen nagyszerű ez a zene, de mi lenne, ha nem rapelnének bele mindig, aztán még ez a csöpp cinizmus is elpárolgott, és csupán élveztem.

Az egészet, egyben.

Para-Kovács Imre

Mercury Records GmbH, 1997

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.