mi a kotta?

Félboldogság

  • mi a kotta
  • 2022. április 6.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/14. hétre

„SOLO

Süllyed a föld és az emberlárma. / Tágul az ég és tágul a lelkem. / Ráborulnak az egész világra: / hegyoromra léptem. // Napsugaras, néma tisztaságban / Megrogy térdem és hanyatlik testem. / Könnyes arcom lágy füvedbe rejtem: – / Anyám visszajöttem.

CHORUS

Ím a hegy magasra feltart diadallal, / Mutat a völgynek, körül a mezőknek: / „Visszajött, visszajött az eltévedt gyermek.” // Virágokkal habzó, zöldhullámú tenger / Suttogva tolongtak lent a bolyhos erdők: / „Visszajött, visszajött az eltévedt gyermek”.

SOLO

Vérzik a szívem, / Beteg a lelkem: / Emberek közt jártam. // Szerettem kínnal, / Kínszerelemmel / Hiában, hiában. // Lombotok borzad. / Ugye nem érttek / Testvérek, testvérek? // Nincsen oly távol / Csillag egymástól / Mint két emberlélek…”

Az imigyen induló, mérsékelten zseniális Balázs Béla-verset, a Cantatét is odamásolta I. hegedűversenyének utolsó kottalapjára Bartók Béla, amikor elküldte e „narkotikus álomban” írt művét Geyer Stefinek. A szerelmi vonzalmát nem viszonzó hegedűművésznőnek szólt ez a vallomás-koncert, amint azt az ajánlás is egyértelművé tette: „Stefinek még a boldog időkből. Pedig az is csak félboldogság volt.” Ez a titkot rejtő és csak posztumusz ismertté váló kompozíció, valamint a Zene is ott szerepel majd az Óbudai Danubia Zenekar Bartók-minisorozatának Angyal fantáziacímű hétvégi programján: Hámori Máté vezényletével és Eckhardt Gábor ismertető szavainak értelmező közegében (BMC, április 8. és 9., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."