rés a présen

„Lüktető csődület”

  • rés a présen
  • 2022. április 6.

Zene

Mariam Doumbia énekes – Amadou & Mariam

rés a présen: Több mint harminc éve együtt zenéltek a férjeddel. Együtt is kezdtétek?

Mariam Doumbia: A zenélést nagyon fiatalon kezdtük mindketten a Mali fővárosában, Bamakóban működő vakok ifjúsági intézetében (Institute for the Young Blind). Ottani diákként találkoztam Amadou-val.

rap: Kezdettől nyilvánvaló volt, hogy az együttlétetek a zenélésről is szól?

MD: A zene hozott minket össze, ezért természetes volt, hogy együtt fogunk zenélni. Nagyon harmonikusan tudunk együtt dolgozni. Miközben együtt élünk és alkotunk, megtanultuk, hogy folyamatosan egyeztetnünk kell és foglalkozni azzal is, amiben nem értünk egyet, valamint nagyon gyorsan megoldásokat kell találnunk a problémáinkra.

 
Fotó: Julio Bandit

rap: Mikortól jegyeznek benneteket világzenei sztárelőadókként? Hogyan indult karrieretek?

MD: Maliban kezdtük a koncertezést, a világ körüli turnék pedig azután indultak, hogy 1996-ban Párizsba költöztünk, és pár évig együtt dolgoztunk Manu Chaóval. Ő volt a producere a Dimanche à Bamako című albumunknak, amely hozzásegített minket a népszerűséghez. Játszottunk később a U2 zenekarral, meg turnéztunk a Coldplayjel, de számos más nagyszerű művésszel is összehozott minket a sors a munkánk során.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.