rés a présen

„Lüktető csődület”

  • rés a présen
  • 2022. április 6.

Zene

Mariam Doumbia énekes – Amadou & Mariam

rés a présen: Több mint harminc éve együtt zenéltek a férjeddel. Együtt is kezdtétek?

Mariam Doumbia: A zenélést nagyon fiatalon kezdtük mindketten a Mali fővárosában, Bamakóban működő vakok ifjúsági intézetében (Institute for the Young Blind). Ottani diákként találkoztam Amadou-val.

rap: Kezdettől nyilvánvaló volt, hogy az együttlétetek a zenélésről is szól?

MD: A zene hozott minket össze, ezért természetes volt, hogy együtt fogunk zenélni. Nagyon harmonikusan tudunk együtt dolgozni. Miközben együtt élünk és alkotunk, megtanultuk, hogy folyamatosan egyeztetnünk kell és foglalkozni azzal is, amiben nem értünk egyet, valamint nagyon gyorsan megoldásokat kell találnunk a problémáinkra.

 
Fotó: Julio Bandit

rap: Mikortól jegyeznek benneteket világzenei sztárelőadókként? Hogyan indult karrieretek?

MD: Maliban kezdtük a koncertezést, a világ körüli turnék pedig azután indultak, hogy 1996-ban Párizsba költöztünk, és pár évig együtt dolgoztunk Manu Chaóval. Ő volt a producere a Dimanche à Bamako című albumunknak, amely hozzásegített minket a népszerűséghez. Játszottunk később a U2 zenekarral, meg turnéztunk a Coldplayjel, de számos más nagyszerű művésszel is összehozott minket a sors a munkánk során.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.