Sziget-melléklet

Feltalálta, csúcsra vitte

Blur

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. szeptember 1.

Zene

Újabb régi adósságot törlesztenek idén a magyar fesztiválszervezők: a brit popzene elmúlt huszonvalahány évének egyik legnagyobb hatású és talán legemblematikusabb együttese, a londoni Blur zárja a péntek estét a Sziget nagyszínpadán. De vajon tényleg érdemes megnézni egy olyan zenekart, amely pont tíz éve jelentette meg az utolsó soralbumát, és a nullás évek jelentős részében nem is létezett?

Naná, hogy érdemes! Bár sok aktualitásról tényleg nem beszélhetünk a zenekarral kapcsolatban, ám Damon Albarnék 1990 óta azért csak összehoztak több igazán nagyszerű, illetve néhány egyenetlen, mégis figyelemre méltó nagylemezt, és mellékesen legalább két szekérderéknyi kislemezslágert, örökzöldet és nemzedéki himnuszt. És amíg az egykori nagy rivális, az Oasis (természetesen nincs Blur-cikk Oasis nélkül!) a kilencvenes éveket végig bilihajjal, köpködve előadott Beatles-számokkal és megfontolt nyilatkozatokkal nyomta le, addig a Blur legalább négyszer cserélt teljes ruhatárat, valamint zenei stílust. Na és persze azt se felejtsük el, hogy "a két egyforma Gallagher és a sótlan háttérzenészeik" felállású zenekarral szemben a Blurt négy, egymástól tényleg megkülönböztethető fiatalember alkotta. A frontember-szövegíró-ideológus-slágerszerző Albarn mellett ott volt az alternatív rocker és antigitárhős Graham Coxon, aztán Alex James, a millióit kokainra költő klasszikus playboy-rocksztár basszusgitáros, aki a feloszlás után - mi sem természetesebb - sajtkészítéssel foglalkozott, valamint Dave Rowntree dobos, aki annyira izgalmas figura, hogy a közelmúltban még ügyészként dolgozott Kelet-Londonban. Ja, és ha tényleg valami igazán nagyot akarunk mondani: a zenekar 1992 (a fúvósokkal feldobott, punkosan vadulós Popscene) és 1997 (a máig varázslatos és megfejthetetlen Beetlebum) között gyakorlatilag egymaga találta fel, járatta csúcsra és nyírta ki végérvényesen Cool Britannia kísérőzenéjét, a britpopot. Ilyen életművel tényleg lehetetlen hibázni; még úgy se, hogy a hírek szerint azért nem egészen tökéletes az összhang Albarn és a többiek között.

Az első nagylemez, az 1991-ben megjelent Leisure idején persze ebből olyan sok még nem látszott. Az akkoriban éppen lecsengő baggy, illetve kisebb részben az éppen nagyon divatos shoegaze bűvöletében készült, ám komoly dalszerzői vénáról árulkodó album egyébként egyáltalán nem rossz, és a She's So High, a There's No Other Way vagy éppen a Sing bízvást tekinthetők afféle klasszikusnak, de azért az egész nem sokkal több remekül sikerült stílusgyakorlatnál. A lemez az alapvetően kedvező kritikai fogadtatás ellenére sem robbantott bankot, így aztán a zenekar hamar lekapcsolódott a madchasteri szerelvényről, hogy pályája során először (de nem utoljára) majdnem teljes ráncfelvarrást hajtson végre magán. A fentebb már méltatott Popscene című kislemez még légüres térbe érkezett, és nem is keltett túl nagy feltűnést. A grunge-láz zenitjén a szigetországi popzene épp mélyponton volt, a feloszlás határán táncoló zenekar pedig amolyan honfiúi nekibuzdulással feszült neki a következő nagylemezének. A 93-as, programadó Modern Life Is Rubbish-t felvezető promóciós fotók, amelyeken bakancsos skinheadként, valamint kifogástalan öltönyökben teázgató század eleji arisztokrataként pózol a zenekar, már igen sokat sejtetőek, a zenei anyag meg tényleg nem hagy semmi kétséget: a klasszikus brit inváziós zenekarok nyilvánvaló hatása mellett van itt még pszichedélia, britpunk és music hall is, Albarn pedig korának és közegének éles szemű, egyszerre idealista és szarkasztikus megfigyelőjeként a Ray Davies-féle szövegírói iskola egyik legtehetségesebb tanítványának bizonyult. Az egy évvel későbbi, rendkívül sikeres, gyakorlatilag üresjárat nélküli slágerparádé (Parklife) még tovább finomított a recepten; a jellegzetesen brit újhullámos hatásokat (Alex James mintha a Duran Duranból lépett volna elő, Graham Coxon meg a Wire-ból) is beemelő album korának egyik legnépszerűbb angol zenekarává tette a Blurt, amely végre művészileg is beérte legfontosabb előképeit (a Kinkst, a Jamet, az XTC-t és a Madnesst).

Ám közben a művészeti sulis hátterű Blurrel szemben mégiscsak a proli hitelességgel és közönségénekeltető stadionslágerekkel fellépő Oasis nyerte fölényesen az ún. britpopháborút, és lett egy csapásra a "nép zenekara", és bár a műfajtól bizonytalan lépésekkel távolodó, összeszedetlen 95-ös válságtermék, a The Great Escape eladásai még hozták az elvárhatót, a szaksajtó és a rajongók nagy része mégis leírta a zenekart. Csattanós válasz volt erre két évvel később a kortárs amerikai indie-rock inspirálta, cím nélküli lemez, amely aztán annyi év után a tengerentúlon is befuttatta a zenekart, köszönhetően elsősorban a Weezer-slágernek is beillő Song 2-nak. A komor atmoszférájú, nehezen emészthető, artrockos 13 aztán (1999-ben) ismét vadonatúj zenekart mutatott, míg a nehezen, Coxon kilépése után triófelállásban megszült folytatás (egyben hattyúdal), a Think Tank már gyakorlatilag egy Damon Albarn-szólólemez volt.

Hogy tíz év után lesz-e folytatás, még kétséges, ahogy az is, hogy meddig marad együtt a zenekar, de esetünkben ez nem is annyira számít: a lényeg, hogy egy Blur-életműkoncert már tényleg kijárt nekünk.

Pop-Rock Nagyszínpad, augusztus 9., 21.30

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.