Fémhulladék - Korn: See You on the Other Side (lemez)

  • Harci Andor
  • 2006. április 6.

Zene

Úgy látszik, a númetál vasbakancsos menetelése alól kikopott a cipőtalp erősen.

Úgy látszik, a númetál vasbakancsos menetelése alól kikopott a cipőtalp erősen. Ami a 90-es évek legelején még leverte a lécet - a mélyre hangolt, röfögő gitárok, a headbanger-fizimiskát meghazudtoló szövegelés és a gumiszoba falait püfölő düh -, mostanra nem érdemel többet egy méla legyintésnél. Ez is lezajlott, vége, lehet pezsgőt bontani. Annak idején a Korn nyitotta rá a világra Pandora önmagából is kifordult metálszelencéjét - úgy illik, hogy ők legyenek a korszakzáró anyázás célpontjai is.

Az öt bakersfieldi fehér srác 1994-ben héthúros, mélyre hangolt gitárokkal ágyúzott magának utat a mainstreambe. Jó helyen, jó időben jelentkeztek sajátos, remekbe szabott stílusukkal, és a - kicsit később induló - Deftones mellett a númetál első hullámának pionírjai lettek. Kezdeti sikereik után kazalszámra alakultak a válogatott zenekarok, amelyek a hiphop és a keményebb gitárzene ötvözését koppintva arattak kisebb-nagyobb sikereket. De senki nem volt képes űberelni a védjegyszerű jellegzetességekkel - a már említett gitárok mellett skót dudával, Johnathan Davis nyomasztóan keserű hangjával és szövegeivel - operáló Kornt.

Sikert sikerre halmoztak. Aztán a Follow the Leader és az azt követő - a negyedik albumukként megjelenő - Issues után elindult a lassú völgymenet: egyre kevésbé voltak hitelesek a kizsákmányoltságról, zaklatott életről, fájdalmakról szóló dalok a súlyos dollármilliárdok tükrében. A Take a Look in the Mirror után Brian Welch alias Head úgy döntött, hogy lelki bajai orvoslásának egyetlen útja a zenekarból való kiválás. A megfogyatkozott tagság így adta ki hetedik nagylemezét, a See You on the Other Side címűt, megmutatva, hogy a Korn tud váltani - csak nem biztos, hogy jól.

*

A lemez produceri munkálataival egy olyan csapatot bíztak meg, amely addig inkább popzenészek mellett bábáskodott. A The Matrix fedőnevű társaság többek közt Avril Lavigne-nyal és Ricky Martinnal dolgozott együtt, ami nem igazán biztató egy metálzenekar esetében. A See You on the Other Side dallamosabb, ugyanakkor erőtlenebb, fantáziátlanabb lett minden eddigi Korn-lemeznél. Hiába kísérleteztek Davisék a Nine Inch Nailst jellemző industrialhangzással, a végeredmény rinocérosz helyett inkább egy süldő mangalicához hasonló.

Már az indítás is gyanús. Néhány másodpercnyi vergődő zaj után indít a Twisted Transistor vezértémája - az egyetlen, ami az albumon a békebelit leginkább megközelíti. Igaz, a karszékben alva is érezhető, hogy merre tolódott el a hangzás, a szövegvilág, minden. Az ördög kishúgáról énekel Davis, a lába közé szorított torz tranzisztorralÉ Csak a refrénnél kezd az ember gondolkodni, miről és kinek szólhat a szám: "Magányos élet, ahol senki sem ért meg, de ne add fel, mert a zene igen." És így tovább: lapos és triviális szófordulatokkal, ócska rímekkel és analógiákkal.

Még szerencse, hogy Davis időnként emlékeztet arra, mire is képes a hangjával. Jellegzetes ugató éneke ritkábban hallható, de a Getting Offban azért előkerül a mély morgás, az éterikus líra és a süvöltés egyaránt. A skót duda is felbukkan pár helyen, igaz, csak átvezetésként, megfosztva mindenkori szerves szerepétől.

Igazán kiemelkedő darabok nincsenek a lemezen. Még a kellően mocskosra sikeredett Hypocrites, az elnyújtott groove-okkal és reszelős gitárral operáló Open Up és a panaszos-fanyar Tearjerker sem állja meg a helyét. Bizony, egyértelműen hiányzik a másik gitár, ami ördögszarvakkal, villás farokkal látta el az életművet. E nélkül csak egy koronaékszsereitől megfosztott, kétségbeesetten vigyorgó sátán bontakozik ki e lemez hangjaiból.

EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.