Fémhulladék - Korn: See You on the Other Side (lemez)

  • Harci Andor
  • 2006. április 6.

Zene

Úgy látszik, a númetál vasbakancsos menetelése alól kikopott a cipőtalp erősen.

Úgy látszik, a númetál vasbakancsos menetelése alól kikopott a cipőtalp erősen. Ami a 90-es évek legelején még leverte a lécet - a mélyre hangolt, röfögő gitárok, a headbanger-fizimiskát meghazudtoló szövegelés és a gumiszoba falait püfölő düh -, mostanra nem érdemel többet egy méla legyintésnél. Ez is lezajlott, vége, lehet pezsgőt bontani. Annak idején a Korn nyitotta rá a világra Pandora önmagából is kifordult metálszelencéjét - úgy illik, hogy ők legyenek a korszakzáró anyázás célpontjai is.

Az öt bakersfieldi fehér srác 1994-ben héthúros, mélyre hangolt gitárokkal ágyúzott magának utat a mainstreambe. Jó helyen, jó időben jelentkeztek sajátos, remekbe szabott stílusukkal, és a - kicsit később induló - Deftones mellett a númetál első hullámának pionírjai lettek. Kezdeti sikereik után kazalszámra alakultak a válogatott zenekarok, amelyek a hiphop és a keményebb gitárzene ötvözését koppintva arattak kisebb-nagyobb sikereket. De senki nem volt képes űberelni a védjegyszerű jellegzetességekkel - a már említett gitárok mellett skót dudával, Johnathan Davis nyomasztóan keserű hangjával és szövegeivel - operáló Kornt.

Sikert sikerre halmoztak. Aztán a Follow the Leader és az azt követő - a negyedik albumukként megjelenő - Issues után elindult a lassú völgymenet: egyre kevésbé voltak hitelesek a kizsákmányoltságról, zaklatott életről, fájdalmakról szóló dalok a súlyos dollármilliárdok tükrében. A Take a Look in the Mirror után Brian Welch alias Head úgy döntött, hogy lelki bajai orvoslásának egyetlen útja a zenekarból való kiválás. A megfogyatkozott tagság így adta ki hetedik nagylemezét, a See You on the Other Side címűt, megmutatva, hogy a Korn tud váltani - csak nem biztos, hogy jól.

*

A lemez produceri munkálataival egy olyan csapatot bíztak meg, amely addig inkább popzenészek mellett bábáskodott. A The Matrix fedőnevű társaság többek közt Avril Lavigne-nyal és Ricky Martinnal dolgozott együtt, ami nem igazán biztató egy metálzenekar esetében. A See You on the Other Side dallamosabb, ugyanakkor erőtlenebb, fantáziátlanabb lett minden eddigi Korn-lemeznél. Hiába kísérleteztek Davisék a Nine Inch Nailst jellemző industrialhangzással, a végeredmény rinocérosz helyett inkább egy süldő mangalicához hasonló.

Már az indítás is gyanús. Néhány másodpercnyi vergődő zaj után indít a Twisted Transistor vezértémája - az egyetlen, ami az albumon a békebelit leginkább megközelíti. Igaz, a karszékben alva is érezhető, hogy merre tolódott el a hangzás, a szövegvilág, minden. Az ördög kishúgáról énekel Davis, a lába közé szorított torz tranzisztorralÉ Csak a refrénnél kezd az ember gondolkodni, miről és kinek szólhat a szám: "Magányos élet, ahol senki sem ért meg, de ne add fel, mert a zene igen." És így tovább: lapos és triviális szófordulatokkal, ócska rímekkel és analógiákkal.

Még szerencse, hogy Davis időnként emlékeztet arra, mire is képes a hangjával. Jellegzetes ugató éneke ritkábban hallható, de a Getting Offban azért előkerül a mély morgás, az éterikus líra és a süvöltés egyaránt. A skót duda is felbukkan pár helyen, igaz, csak átvezetésként, megfosztva mindenkori szerves szerepétől.

Igazán kiemelkedő darabok nincsenek a lemezen. Még a kellően mocskosra sikeredett Hypocrites, az elnyújtott groove-okkal és reszelős gitárral operáló Open Up és a panaszos-fanyar Tearjerker sem állja meg a helyét. Bizony, egyértelműen hiányzik a másik gitár, ami ördögszarvakkal, villás farokkal látta el az életművet. E nélkül csak egy koronaékszsereitől megfosztott, kétségbeesetten vigyorgó sátán bontakozik ki e lemez hangjaiból.

EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.