Fémhulladék - Korn: See You on the Other Side (lemez)

  • Harci Andor
  • 2006. április 6.

Zene

Úgy látszik, a númetál vasbakancsos menetelése alól kikopott a cipőtalp erősen.

Úgy látszik, a númetál vasbakancsos menetelése alól kikopott a cipőtalp erősen. Ami a 90-es évek legelején még leverte a lécet - a mélyre hangolt, röfögő gitárok, a headbanger-fizimiskát meghazudtoló szövegelés és a gumiszoba falait püfölő düh -, mostanra nem érdemel többet egy méla legyintésnél. Ez is lezajlott, vége, lehet pezsgőt bontani. Annak idején a Korn nyitotta rá a világra Pandora önmagából is kifordult metálszelencéjét - úgy illik, hogy ők legyenek a korszakzáró anyázás célpontjai is.

Az öt bakersfieldi fehér srác 1994-ben héthúros, mélyre hangolt gitárokkal ágyúzott magának utat a mainstreambe. Jó helyen, jó időben jelentkeztek sajátos, remekbe szabott stílusukkal, és a - kicsit később induló - Deftones mellett a númetál első hullámának pionírjai lettek. Kezdeti sikereik után kazalszámra alakultak a válogatott zenekarok, amelyek a hiphop és a keményebb gitárzene ötvözését koppintva arattak kisebb-nagyobb sikereket. De senki nem volt képes űberelni a védjegyszerű jellegzetességekkel - a már említett gitárok mellett skót dudával, Johnathan Davis nyomasztóan keserű hangjával és szövegeivel - operáló Kornt.

Sikert sikerre halmoztak. Aztán a Follow the Leader és az azt követő - a negyedik albumukként megjelenő - Issues után elindult a lassú völgymenet: egyre kevésbé voltak hitelesek a kizsákmányoltságról, zaklatott életről, fájdalmakról szóló dalok a súlyos dollármilliárdok tükrében. A Take a Look in the Mirror után Brian Welch alias Head úgy döntött, hogy lelki bajai orvoslásának egyetlen útja a zenekarból való kiválás. A megfogyatkozott tagság így adta ki hetedik nagylemezét, a See You on the Other Side címűt, megmutatva, hogy a Korn tud váltani - csak nem biztos, hogy jól.

*

A lemez produceri munkálataival egy olyan csapatot bíztak meg, amely addig inkább popzenészek mellett bábáskodott. A The Matrix fedőnevű társaság többek közt Avril Lavigne-nyal és Ricky Martinnal dolgozott együtt, ami nem igazán biztató egy metálzenekar esetében. A See You on the Other Side dallamosabb, ugyanakkor erőtlenebb, fantáziátlanabb lett minden eddigi Korn-lemeznél. Hiába kísérleteztek Davisék a Nine Inch Nailst jellemző industrialhangzással, a végeredmény rinocérosz helyett inkább egy süldő mangalicához hasonló.

Már az indítás is gyanús. Néhány másodpercnyi vergődő zaj után indít a Twisted Transistor vezértémája - az egyetlen, ami az albumon a békebelit leginkább megközelíti. Igaz, a karszékben alva is érezhető, hogy merre tolódott el a hangzás, a szövegvilág, minden. Az ördög kishúgáról énekel Davis, a lába közé szorított torz tranzisztorralÉ Csak a refrénnél kezd az ember gondolkodni, miről és kinek szólhat a szám: "Magányos élet, ahol senki sem ért meg, de ne add fel, mert a zene igen." És így tovább: lapos és triviális szófordulatokkal, ócska rímekkel és analógiákkal.

Még szerencse, hogy Davis időnként emlékeztet arra, mire is képes a hangjával. Jellegzetes ugató éneke ritkábban hallható, de a Getting Offban azért előkerül a mély morgás, az éterikus líra és a süvöltés egyaránt. A skót duda is felbukkan pár helyen, igaz, csak átvezetésként, megfosztva mindenkori szerves szerepétől.

Igazán kiemelkedő darabok nincsenek a lemezen. Még a kellően mocskosra sikeredett Hypocrites, az elnyújtott groove-okkal és reszelős gitárral operáló Open Up és a panaszos-fanyar Tearjerker sem állja meg a helyét. Bizony, egyértelműen hiányzik a másik gitár, ami ördögszarvakkal, villás farokkal látta el az életművet. E nélkül csak egy koronaékszsereitől megfosztott, kétségbeesetten vigyorgó sátán bontakozik ki e lemez hangjaiból.

EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre. 

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.