Fémhulladék - Korn: See You on the Other Side (lemez)

  • Harci Andor
  • 2006. április 6.

Zene

Úgy látszik, a númetál vasbakancsos menetelése alól kikopott a cipőtalp erősen.

Úgy látszik, a númetál vasbakancsos menetelése alól kikopott a cipőtalp erősen. Ami a 90-es évek legelején még leverte a lécet - a mélyre hangolt, röfögő gitárok, a headbanger-fizimiskát meghazudtoló szövegelés és a gumiszoba falait püfölő düh -, mostanra nem érdemel többet egy méla legyintésnél. Ez is lezajlott, vége, lehet pezsgőt bontani. Annak idején a Korn nyitotta rá a világra Pandora önmagából is kifordult metálszelencéjét - úgy illik, hogy ők legyenek a korszakzáró anyázás célpontjai is.

Az öt bakersfieldi fehér srác 1994-ben héthúros, mélyre hangolt gitárokkal ágyúzott magának utat a mainstreambe. Jó helyen, jó időben jelentkeztek sajátos, remekbe szabott stílusukkal, és a - kicsit később induló - Deftones mellett a númetál első hullámának pionírjai lettek. Kezdeti sikereik után kazalszámra alakultak a válogatott zenekarok, amelyek a hiphop és a keményebb gitárzene ötvözését koppintva arattak kisebb-nagyobb sikereket. De senki nem volt képes űberelni a védjegyszerű jellegzetességekkel - a már említett gitárok mellett skót dudával, Johnathan Davis nyomasztóan keserű hangjával és szövegeivel - operáló Kornt.

Sikert sikerre halmoztak. Aztán a Follow the Leader és az azt követő - a negyedik albumukként megjelenő - Issues után elindult a lassú völgymenet: egyre kevésbé voltak hitelesek a kizsákmányoltságról, zaklatott életről, fájdalmakról szóló dalok a súlyos dollármilliárdok tükrében. A Take a Look in the Mirror után Brian Welch alias Head úgy döntött, hogy lelki bajai orvoslásának egyetlen útja a zenekarból való kiválás. A megfogyatkozott tagság így adta ki hetedik nagylemezét, a See You on the Other Side címűt, megmutatva, hogy a Korn tud váltani - csak nem biztos, hogy jól.

*

A lemez produceri munkálataival egy olyan csapatot bíztak meg, amely addig inkább popzenészek mellett bábáskodott. A The Matrix fedőnevű társaság többek közt Avril Lavigne-nyal és Ricky Martinnal dolgozott együtt, ami nem igazán biztató egy metálzenekar esetében. A See You on the Other Side dallamosabb, ugyanakkor erőtlenebb, fantáziátlanabb lett minden eddigi Korn-lemeznél. Hiába kísérleteztek Davisék a Nine Inch Nailst jellemző industrialhangzással, a végeredmény rinocérosz helyett inkább egy süldő mangalicához hasonló.

Már az indítás is gyanús. Néhány másodpercnyi vergődő zaj után indít a Twisted Transistor vezértémája - az egyetlen, ami az albumon a békebelit leginkább megközelíti. Igaz, a karszékben alva is érezhető, hogy merre tolódott el a hangzás, a szövegvilág, minden. Az ördög kishúgáról énekel Davis, a lába közé szorított torz tranzisztorralÉ Csak a refrénnél kezd az ember gondolkodni, miről és kinek szólhat a szám: "Magányos élet, ahol senki sem ért meg, de ne add fel, mert a zene igen." És így tovább: lapos és triviális szófordulatokkal, ócska rímekkel és analógiákkal.

Még szerencse, hogy Davis időnként emlékeztet arra, mire is képes a hangjával. Jellegzetes ugató éneke ritkábban hallható, de a Getting Offban azért előkerül a mély morgás, az éterikus líra és a süvöltés egyaránt. A skót duda is felbukkan pár helyen, igaz, csak átvezetésként, megfosztva mindenkori szerves szerepétől.

Igazán kiemelkedő darabok nincsenek a lemezen. Még a kellően mocskosra sikeredett Hypocrites, az elnyújtott groove-okkal és reszelős gitárral operáló Open Up és a panaszos-fanyar Tearjerker sem állja meg a helyét. Bizony, egyértelműen hiányzik a másik gitár, ami ördögszarvakkal, villás farokkal látta el az életművet. E nélkül csak egy koronaékszsereitől megfosztott, kétségbeesetten vigyorgó sátán bontakozik ki e lemez hangjaiból.

EMI, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.