mi a kotta?

Fenékig a méregpoharat

  • mi a kotta
  • 2011. december 10.

Zene

Alig néhány hete Gaetano Donizetti munkássága már lehetőséget kínált számunkra, hogy felidézzünk e hasábokon egy főrangú, ám tragikus sorsú nőalakot a XVI. század elejéről, s most, hála Bergamo nagy szülöttének, újfent kedvünkre bolyonghatunk a késő középkor és a kora újkor határvidékén. Csakhogy Boleyn Anna helyett ezúttal Lucrezia Borgia (1480-1519) a témánk, merthogy Donizetti, akárcsak a jelenkor fáradhatatlan tévésorozat-kreátorai, módszeresen átfésülte alapanyagért a történelem vérben, intrikában és szenvedélyben leggazdagabb tájékait. Így fordult a komponista 1833-ban VI. Sándor pápa leányának (vajha mondjuk-e, hogy törvénytelen leányának?), a szép Lucreziának történetéhez, amely már akkor sem volt ment' a méregkeverés meg a nemi erkölcsbe ütköző cselekmények rossz hírétől. A Victor Hugo drámájából kiinduló Donizetti-opera, bár inkább csak a körülményektől sújtott, de alapjában nemes és nagyszívű asszonynak mutatta be Ferrara hercegnéjét, azért maga is ugyancsak ráerősített a mérgezés tematikájára. Mivel az operai Lucrezia előbb kényszerűségből a saját fiának tölt a Borgiák gyilkos borából, hogy aztán rögvest ellenméreggel gyógyítsa tőle távol nevelt magzatát, majd pedig az opera második felvonásában egy ünnepi lakoma teljes közönségét mérgezi halomra. Hogy a történelmi Lucrezia Borgia valójában inkább szerencsés és komoly üzleti érzékre valló telekügyleteivel keltett feltűnést a maga korában, semmint az ölés művészete terén kifejtett ténykedésével, annak közlése most szinte mellékes ahhoz képest, hogy valahára okát adjuk végre a hölgy fentebbi emlegetésének. Nos, Donizetti operája vasárnap a Művészetek Palotájában vonul majd dobogóra, a címszerepben a nagyszerű és - bocsánat a szertelenül lelkes jelzőért! - imádnivaló Edita Gruberovával (Nemzeti Hangversenyterem, november 13., hét óra). S bár a Lucrezia Borgia már 1839-ben a pesti közönség elé került, azért az utóbbi emberöltők során nemigen láthattuk e művet idehaza, így a nagyobbára Pozsony felől érkező produkció tán még a kedves díva (képünk épp Lucrezia kosztümében mutatja) szereplése nélkül is üdvrivalgást érdemelne. Hát még így!

Lucrezia titkos fia, Gennaro másodjára már hiába veszi be az ellenmérget, s így anyja karjai közt leheli ki a lelkét. A gyermek elvesztésének tragédiája a hét koncertprogramjának egy kevésbé teátrális pontján is felidéződik majd, méghozzá Gustav Mahler Gyermekgyászdalai révén. A több gyermekét is eltemető XIX. századi költő (és orientalista), Friedrich Rückert verseire komponált ciklus, amelynek elkészültét követően a témát megkísértő Mahler is elveszítette Maria lányát, az MR Szimfonikusok pénteki koncertjén hangzik fel (Olasz Intézet, november 11., fél nyolc). Selmeczi György Bulgakov című szerzeménye és Anton Bruckner 4. (Romantikus) szimfóniája között szerepel majd: Kesselyák Gergely vezénylete alatt, Schöck Atala szólójával. Másnap azután a ciklus az említett előadókkal immár csak önmagában fog szerepelni a Rádió 6-os stúdiójában (november 12., három óra). Illetve dehogyis önmagában: Péteri Lóránt zenetörténész tudós előadásától kísérve és értelmezve!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.