mi a kotta?

Fenékig a méregpoharat

  • mi a kotta
  • 2011. december 10.

Zene

Alig néhány hete Gaetano Donizetti munkássága már lehetőséget kínált számunkra, hogy felidézzünk e hasábokon egy főrangú, ám tragikus sorsú nőalakot a XVI. század elejéről, s most, hála Bergamo nagy szülöttének, újfent kedvünkre bolyonghatunk a késő középkor és a kora újkor határvidékén. Csakhogy Boleyn Anna helyett ezúttal Lucrezia Borgia (1480-1519) a témánk, merthogy Donizetti, akárcsak a jelenkor fáradhatatlan tévésorozat-kreátorai, módszeresen átfésülte alapanyagért a történelem vérben, intrikában és szenvedélyben leggazdagabb tájékait. Így fordult a komponista 1833-ban VI. Sándor pápa leányának (vajha mondjuk-e, hogy törvénytelen leányának?), a szép Lucreziának történetéhez, amely már akkor sem volt ment' a méregkeverés meg a nemi erkölcsbe ütköző cselekmények rossz hírétől. A Victor Hugo drámájából kiinduló Donizetti-opera, bár inkább csak a körülményektől sújtott, de alapjában nemes és nagyszívű asszonynak mutatta be Ferrara hercegnéjét, azért maga is ugyancsak ráerősített a mérgezés tematikájára. Mivel az operai Lucrezia előbb kényszerűségből a saját fiának tölt a Borgiák gyilkos borából, hogy aztán rögvest ellenméreggel gyógyítsa tőle távol nevelt magzatát, majd pedig az opera második felvonásában egy ünnepi lakoma teljes közönségét mérgezi halomra. Hogy a történelmi Lucrezia Borgia valójában inkább szerencsés és komoly üzleti érzékre valló telekügyleteivel keltett feltűnést a maga korában, semmint az ölés művészete terén kifejtett ténykedésével, annak közlése most szinte mellékes ahhoz képest, hogy valahára okát adjuk végre a hölgy fentebbi emlegetésének. Nos, Donizetti operája vasárnap a Művészetek Palotájában vonul majd dobogóra, a címszerepben a nagyszerű és - bocsánat a szertelenül lelkes jelzőért! - imádnivaló Edita Gruberovával (Nemzeti Hangversenyterem, november 13., hét óra). S bár a Lucrezia Borgia már 1839-ben a pesti közönség elé került, azért az utóbbi emberöltők során nemigen láthattuk e művet idehaza, így a nagyobbára Pozsony felől érkező produkció tán még a kedves díva (képünk épp Lucrezia kosztümében mutatja) szereplése nélkül is üdvrivalgást érdemelne. Hát még így!

Lucrezia titkos fia, Gennaro másodjára már hiába veszi be az ellenmérget, s így anyja karjai közt leheli ki a lelkét. A gyermek elvesztésének tragédiája a hét koncertprogramjának egy kevésbé teátrális pontján is felidéződik majd, méghozzá Gustav Mahler Gyermekgyászdalai révén. A több gyermekét is eltemető XIX. századi költő (és orientalista), Friedrich Rückert verseire komponált ciklus, amelynek elkészültét követően a témát megkísértő Mahler is elveszítette Maria lányát, az MR Szimfonikusok pénteki koncertjén hangzik fel (Olasz Intézet, november 11., fél nyolc). Selmeczi György Bulgakov című szerzeménye és Anton Bruckner 4. (Romantikus) szimfóniája között szerepel majd: Kesselyák Gergely vezénylete alatt, Schöck Atala szólójával. Másnap azután a ciklus az említett előadókkal immár csak önmagában fog szerepelni a Rádió 6-os stúdiójában (november 12., három óra). Illetve dehogyis önmagában: Péteri Lóránt zenetörténész tudós előadásától kísérve és értelmezve!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”