mi a kotta?

Fenékig a méregpoharat

  • mi a kotta
  • 2011. december 10.

Zene

Alig néhány hete Gaetano Donizetti munkássága már lehetőséget kínált számunkra, hogy felidézzünk e hasábokon egy főrangú, ám tragikus sorsú nőalakot a XVI. század elejéről, s most, hála Bergamo nagy szülöttének, újfent kedvünkre bolyonghatunk a késő középkor és a kora újkor határvidékén. Csakhogy Boleyn Anna helyett ezúttal Lucrezia Borgia (1480-1519) a témánk, merthogy Donizetti, akárcsak a jelenkor fáradhatatlan tévésorozat-kreátorai, módszeresen átfésülte alapanyagért a történelem vérben, intrikában és szenvedélyben leggazdagabb tájékait. Így fordult a komponista 1833-ban VI. Sándor pápa leányának (vajha mondjuk-e, hogy törvénytelen leányának?), a szép Lucreziának történetéhez, amely már akkor sem volt ment' a méregkeverés meg a nemi erkölcsbe ütköző cselekmények rossz hírétől. A Victor Hugo drámájából kiinduló Donizetti-opera, bár inkább csak a körülményektől sújtott, de alapjában nemes és nagyszívű asszonynak mutatta be Ferrara hercegnéjét, azért maga is ugyancsak ráerősített a mérgezés tematikájára. Mivel az operai Lucrezia előbb kényszerűségből a saját fiának tölt a Borgiák gyilkos borából, hogy aztán rögvest ellenméreggel gyógyítsa tőle távol nevelt magzatát, majd pedig az opera második felvonásában egy ünnepi lakoma teljes közönségét mérgezi halomra. Hogy a történelmi Lucrezia Borgia valójában inkább szerencsés és komoly üzleti érzékre valló telekügyleteivel keltett feltűnést a maga korában, semmint az ölés művészete terén kifejtett ténykedésével, annak közlése most szinte mellékes ahhoz képest, hogy valahára okát adjuk végre a hölgy fentebbi emlegetésének. Nos, Donizetti operája vasárnap a Művészetek Palotájában vonul majd dobogóra, a címszerepben a nagyszerű és - bocsánat a szertelenül lelkes jelzőért! - imádnivaló Edita Gruberovával (Nemzeti Hangversenyterem, november 13., hét óra). S bár a Lucrezia Borgia már 1839-ben a pesti közönség elé került, azért az utóbbi emberöltők során nemigen láthattuk e művet idehaza, így a nagyobbára Pozsony felől érkező produkció tán még a kedves díva (képünk épp Lucrezia kosztümében mutatja) szereplése nélkül is üdvrivalgást érdemelne. Hát még így!

Lucrezia titkos fia, Gennaro másodjára már hiába veszi be az ellenmérget, s így anyja karjai közt leheli ki a lelkét. A gyermek elvesztésének tragédiája a hét koncertprogramjának egy kevésbé teátrális pontján is felidéződik majd, méghozzá Gustav Mahler Gyermekgyászdalai révén. A több gyermekét is eltemető XIX. századi költő (és orientalista), Friedrich Rückert verseire komponált ciklus, amelynek elkészültét követően a témát megkísértő Mahler is elveszítette Maria lányát, az MR Szimfonikusok pénteki koncertjén hangzik fel (Olasz Intézet, november 11., fél nyolc). Selmeczi György Bulgakov című szerzeménye és Anton Bruckner 4. (Romantikus) szimfóniája között szerepel majd: Kesselyák Gergely vezénylete alatt, Schöck Atala szólójával. Másnap azután a ciklus az említett előadókkal immár csak önmagában fog szerepelni a Rádió 6-os stúdiójában (november 12., három óra). Illetve dehogyis önmagában: Péteri Lóránt zenetörténész tudós előadásától kísérve és értelmezve!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.