Fénylő megigazulás - Zuzu - Méhes Lóránt-retrospektív (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2007. szeptember 13.

Zene

Az idő vasfogának rettentő technikusa egy pillanatra engedékennyé vált: nagyvonalúan - miért is tette volna másként - egybefont három évtizedet, visszasimított repedéseket, begyógyított sebeket; életművet rekonstruált.

Az idő vasfogának rettentő technikusa egy pillanatra engedékennyé vált: nagyvonalúan - miért is tette volna másként - egybefont három évtizedet, visszasimított repedéseket, begyógyított sebeket; életművet rekonstruált.

Méhes Lóránt elnyerte jutalmát. Kerekké formálódott a világa és metafizikai szigetté állt össze, melyet hiába nyaldos az idő folyamának nyelves hulláma - hogy most meg így vessünk szemérmes pillantást az Örökkévaló lába nyomába -, vagyis fölösleges elméláznunk a festő manuáltechnikájának folytonos tökéletesedése korszakain, elég legyen annyi: kiforrott egy életmű. És annak pedig egyszerre jeges és forró átlójában, de egyszerűsítsük le meg mondjuk ki, gyémánttengelyében a szentszív, vagyis a Szent Szív, vagyis a Krisztus szívéhez vezető út, annak stációi és az ahhoz megtérés áll.

Méhes pályája amúgy inkább most visszapillantva a Möbius-szalagra hasonlít: az is csak látszólagosan ír le utat térben és időben, hiszen első (?) pontjától sejthető, hogy ugyanoda tér vissza, ahonnan el sem indult, s nem más, mint a megfogalmazás esélytelensége kényszeríti ki a kezdet megjelölését... Vagy másképpen: Méhes a valamivel több mint harminc éve készített fotórealista, tehát többnyire valóban fényképek alapján festett portrék és zsánerek után visszatért a többnyire megint fényképek alapján - technikailag egészen bravúros módon - festett portrékhoz és zsánerekhez, csakhogy ennek a bezárulófélben ívelődő pályának két nagyon fontos, fonákra és színre forduló síkja-szála van, melyek együtt volument, teret és testet teremtenek: a rockandroll és a szinkretikus miszticizmus.

(Talán) a manierizmus óta a festészet az egyetlen műfaj, amely nem ismeri, mert nem ismerheti a képzavar fogalmát - mára már persze, a digitalizálás révén a fotó sem -, ez pedig most azért fontos, mert Méhesnek a rockandrollos gesztusait, később new wave-es, valamint new age-es, majd megigazultságát igazoló festményeit, rajzait és tárgyegyütteseit képtelenség képzavar (rosszabb esetben képzavarodottság) nélkül leírni, de csak meg is említeni. Ezeknek a munkáknak az alapelve ugyanis a gáttalan eklektika. Az 1981-től 1987-ig jórészt Vető Jánossal együtt készített munkák vidám, vásárias, ironikus giccs-pastiche-ai egyszerre pajkos karikatúrák és valami megfogalmazatlan politico-tragico bábjáték kulisszái és rekvizitumai; más fényben önfeledt paródiái a 20. század izmusainak a forszírozott karikatúra eszközeivel, egyszersmind a ponyvakatolicizmus, a szektabörleszk rikító színterei. Langy chinoiserie-máz is bevonja ezt a selymes-selymás világot, abban az értelemben legalábbis, miszerint a munkák mintha megelőlegeznék és azonnal, szinte idő előtt ki is sajátítanák a kínai-japán gadgetkultúra dizájnja totális penetrációjának szellemi eredményeit.

Méhes vidám korszakában még vicces elemek gyanánt tűntek elő vallási attribútumok, 1987 után azonban elsősorban a katolicizmus szimbólumai a szó szoros értelmében véres komolysággal lepték el a vásznakat, töltöttek meg tereket, jelezve a megvilágosodás értelmét és érvényét, mélységét és erejét. Mint annyian mások, Méhes is ideológiává vette és tette az ideát: a megigazulás (természetesen?) az elkomolyodás burkába kényszeríti a művészetet, mely innentől kezdve elsősorban szolgálat. Hogy festészete mégsem lett kemény kánonok unalmas illusztrációja, az egyrészt bizonyára a rockandrollos feelingnek, másrészt annak a misztikus vizuális hagyománynak köszönhető, mely nyilvánvalóan a posztmodern segítségével kúszott fel vásznaira. Hűvösen, hajszálpontosan, a hiperrealizmus legjobb legjobbjait is megcsúfoló technikával megfestett munkáin az elmúlt kétszáz év gnosztikus képi patentjei elegyednek a keresztény művészetéivel, mindezt körbeömli valami keleties, leginkább a dél-indiai és a Fülöp-szigeteki karosszériafestészet legszebbjeire emlékeztető édeskés, olykor fátyolos, máskor tűéles kontúrú hajnalpír, mármint aura és pszichotikus ragyogás. Tematikailag olybá tűnik, mintha a rokokó szentszív-festő, az archetípus megalkotója, Pompeo Batoni vezényelné a szívek, szentek, lelkek, eszmék menetét, mely aztán ide-oda kanyarodik mások mellett Le Doux, Blake, Kupka, Dalí, Filiger mozdulatait követve, a szimbolizmus, szürrealizmus, automatizmus, mágikus és pszichedelikus festészet manírjaitól felvértezve, hogy beletorkolljon egy hatalmas oltárba, mely monstranciákból, szívedényekből, magából a megsebzett-vérző-befogadó-föloldó szentségből magasul-magasztosul fel, mandaláktól övezve... Fortissimo, eucharisztia...

A túlbuzgalom áradását néhány minimalista festmény szorítja gátak közé, bár némiképp fantáziátlanul: fekete alapon arany ómega meg alfa például. Vagy hal, mely viszont fanyarságával, mert az idétlen és csúf élő kövületet, a bojtosúszójút ábrázolja, legalább "elidegenít" egy pillanatra a "jelentéstől", és elbizonytalanítja a nézőt a hitvallás aktuáldrámaiságát illetően. Talán nem épp véletlenül.

Már csak azért sem, mert legfrissebb képei mintha a "megnyugvás ösvényeit" megismerve készültek volna: ritkul a bombaszt, s az áhítatot inkább csak a jó értelemben értett modor sugallja. A zseniális Georges de la Tour (érdekes egybeesés, Méhes kortársa, Fehér László is felfedezte az elmúlt években) intim, egyben drámai fényeiben fürdőznek a digitálisan rögzített alakok, révedve múltban, álmodva jövőben, rockandroll szemüvegben.

Ernst Múzeum, szeptember 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

  • Keresztesi József

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.