Opera

Figaro 2.0

Zene

„Korlátozás teszi a mestert” – fogalmazta meg Goethe a művészet egyik eszmei és egyúttal mélyen praktikus aranyigazságát, melyet az Opera utazó produkciója, a Hábetler András által rendezett Figaro házassága-verzió is igazol. A szűkös anyagi lehetőségek, a változatos színhelyekhez való alkalmazkodás kötelme és a zenekar létszámának kényszerű redukálása ugyanis eredetiségre késztették az alkotókat, s ez üdítő és imponálóan kompakt előadást eredményezett. A poénos zenekari hangzást ugyan szoknia kell a finnyásaknak, s Mozart poétikus pillanataiból el-elsikkad egy s más, ám a vígopera humora frenetikusan működik: a rendezői ötletek az elég jó és a kongeniális szélső pontjai között szóródnak, s ez azért meglehetősen szokatlan élmény a magyar közönség számára. Még a sztori aktualizálása is erőltetettségtől mentes: Almaviva gróf itt Gróf képviselő úr, akit pártja Brüsszelbe küld követnek, s ő nem az első éjszaka jogáról kíván (illetve nem kíván) lemondani, hanem a családjogi törvény megszigorítása mellett álszenteskedik, miközben politikai karaktergyilkosságtól tart, ha hűtlenségen érnék. S noha Hábetlerék nyomatékosan nem az „örök” Figarót játszszák, hanem annak helyben működőképes verzióját – a mű néhány részletére mégis olyan eredeti megoldásokat találtak, amelyek bármely nagy Figaro-produkcióban is megállnák a helyüket. (Az utolsó felvonás álarcosbáli kivitelezése kiváltképp ilyen.) A lelkes csapatjátékot, valamint – operaszínpadon meglepő módon! – színészvezetést jelző előadásban jók az egyes figurák és jók a hangok is. Kovács István öngúnyosan bohócos felszabadultsága a gróf (vagyis Gróf) szerepében, a csokit majszolva szomorkodó Fodor Beatrix (Grófné) melankóliája és vokális tűzijátéka, de Keszei Bori (Susanna) és Cser Krisztián (Figaro) cselben és szexusban gazdag párosa is érdemesnek és hasznosnak bizonyította a székesfehérvári kiruccanást.

Székesfehérvári Vörösmarty Színház, május 30.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)