Opera

Figaro 2.0

Zene

„Korlátozás teszi a mestert” – fogalmazta meg Goethe a művészet egyik eszmei és egyúttal mélyen praktikus aranyigazságát, melyet az Opera utazó produkciója, a Hábetler András által rendezett Figaro házassága-verzió is igazol. A szűkös anyagi lehetőségek, a változatos színhelyekhez való alkalmazkodás kötelme és a zenekar létszámának kényszerű redukálása ugyanis eredetiségre késztették az alkotókat, s ez üdítő és imponálóan kompakt előadást eredményezett. A poénos zenekari hangzást ugyan szoknia kell a finnyásaknak, s Mozart poétikus pillanataiból el-elsikkad egy s más, ám a vígopera humora frenetikusan működik: a rendezői ötletek az elég jó és a kongeniális szélső pontjai között szóródnak, s ez azért meglehetősen szokatlan élmény a magyar közönség számára. Még a sztori aktualizálása is erőltetettségtől mentes: Almaviva gróf itt Gróf képviselő úr, akit pártja Brüsszelbe küld követnek, s ő nem az első éjszaka jogáról kíván (illetve nem kíván) lemondani, hanem a családjogi törvény megszigorítása mellett álszenteskedik, miközben politikai karaktergyilkosságtól tart, ha hűtlenségen érnék. S noha Hábetlerék nyomatékosan nem az „örök” Figarót játszszák, hanem annak helyben működőképes verzióját – a mű néhány részletére mégis olyan eredeti megoldásokat találtak, amelyek bármely nagy Figaro-produkcióban is megállnák a helyüket. (Az utolsó felvonás álarcosbáli kivitelezése kiváltképp ilyen.) A lelkes csapatjátékot, valamint – operaszínpadon meglepő módon! – színészvezetést jelző előadásban jók az egyes figurák és jók a hangok is. Kovács István öngúnyosan bohócos felszabadultsága a gróf (vagyis Gróf) szerepében, a csokit majszolva szomorkodó Fodor Beatrix (Grófné) melankóliája és vokális tűzijátéka, de Keszei Bori (Susanna) és Cser Krisztián (Figaro) cselben és szexusban gazdag párosa is érdemesnek és hasznosnak bizonyította a székesfehérvári kiruccanást.

Székesfehérvári Vörösmarty Színház, május 30.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.