film - A HARMADIK EMBER

  • - borz -
  • 2011. május 12.

Zene

"A két háború között nem jártam Bécsben, ahhoz pedig túl fiatal vagyok, hogy emlékezzem a régi Bécsre, aStrauss-muzsikára, a hazug, könnyed bájra. Nekem Bécs csak egy méltóság nélküli romváros, melynek romjaira a februári tél hatalmas hó- és jégrakásokat emelt" - e szavakkal kezdődik Graham Greene 1948-ban kelt regénye éppúgy, mint a belőle viharos gyorsasággal (1949-ben, Greene közreműködésével) elkészített Carol Reed-film is.
"A két háború között nem jártam Bécsben, ahhoz pedig túl fiatal vagyok, hogy emlékezzem a régi Bécsre, aStrauss-muzsikára, a hazug, könnyed bájra. Nekem Bécs csak egy méltóság nélküli romváros, melynek romjaira a februári tél hatalmas hó- és jégrakásokat emelt" - e szavakkal kezdõdik Graham Greene 1948-ban kelt regénye éppúgy, mint a belõle viharos gyorsasággal (1949-ben, Greene közremûködésével) elkészített Carol Reed-film is. És itt el is dõl minden. Hogyan lesz egy közepes regénybõl (ez tipikusan az, amire az mondjuk: jó könyv - s ilyen van rengeteg) filmremek, a noirok noirja.

Míg Greene könyvében a világháború romjai csak afféleráadásként jelennek meg a történet mögött, Robert Krasker kamerája elõtt máregészen világos adramaturgiai szerepük. A végkifejlet felé tartó út biztos menetirányítói: csak így mehetnek a dolgok azokon az esõ verte fénylõ macskaköveken, az István-templom kísérteties sziluettje alatt, a falakra vetõdõ árnyak közt, ahol valaki üldöz valakit, a harmadik ember pedig csendben behúzódik a kapualjba. Érdekes, Krasker késõbb híres köpenyes-szandálos filmek fotográfusa lett, bár a héten adja az Örökmozgó A lepkegyûjtõt is, aminek a külsõ felvételeit csinálta - de mindez mellékszál. Mert a fõszálon a zeneszerzõ és színészek jönnek, Anton Karas zenéjét, ha jól emlékszem, utoljára Vin Dieselnél hallottam az xXx címû rettenetben, csakhogy nem cimbalmon! Orson Welles kábé három villanásnyi jelenése pedig a legnagyobb játék.

Nemhogy a noirok noirja, A harmadik ember a mozi hófödte csúcsa.

Örökmozgó, vasárnap, 15-én este fél hétkor

*****

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.