Míg Greene könyvében a világháború romjai csak afféleráadásként jelennek meg a történet mögött, Robert Krasker kamerája elõtt máregészen világos adramaturgiai szerepük. A végkifejlet felé tartó út biztos menetirányítói: csak így mehetnek a dolgok azokon az esõ verte fénylõ macskaköveken, az István-templom kísérteties sziluettje alatt, a falakra vetõdõ árnyak közt, ahol valaki üldöz valakit, a harmadik ember pedig csendben behúzódik a kapualjba. Érdekes, Krasker késõbb híres köpenyes-szandálos filmek fotográfusa lett, bár a héten adja az Örökmozgó A lepkegyûjtõt is, aminek a külsõ felvételeit csinálta - de mindez mellékszál. Mert a fõszálon a zeneszerzõ és színészek jönnek, Anton Karas zenéjét, ha jól emlékszem, utoljára Vin Dieselnél hallottam az xXx címû rettenetben, csakhogy nem cimbalmon! Orson Welles kábé három villanásnyi jelenése pedig a legnagyobb játék.
Nemhogy a noirok noirja, A harmadik ember a mozi hófödte csúcsa.
Örökmozgó, vasárnap, 15-én este fél hétkor
*****