film - AMADOR

  • 2011. július 28.

Zene

Emlékeznek még a Fausta éneke című perui filmre? Nemcsak a hátborzongatóan abszurd, mégis hitelesen elővezetett történet okán volt érdekes darab - amelyet Mario Vargas-Llosa unokahúga, Claudia Llosa írt és rendezett, a nagybácsihoz méltón erős atmoszférát teremtve az anyját érő nemi erőszak után a férfiaktól rettegő s ezért vaginájában meggyökerező krumplit tartó kecsua parasztlány fojtogató, szürreális meséjéből -, de a főszereplője miatt is. Magaly Solier rezzenéstelen tekintetében egyszerre tükröződött a női nem évezredes megalázottsága, elnyomottsága - s az az elszenvedés-túlélés-újrakezdés örök körforgását jól ismerő tudás, ami irracionálisabb bármely babonánál és varázslásnál. Most, ebben a bizarr spanyol filmben perui bevándorlóként látjuk viszont, akinek épp akkor fedezik fel a terhességét, amikor elhagyná a kisszerű szegénységben is vidáman éldegélő élettársát.
Emlékeznek még a Fausta éneke címû perui filmre? Nemcsak a hátborzongatóan abszurd, mégis hitelesen elõvezetett történet okán volt érdekes darab - amelyet Mario Vargas-Llosa unokahúga, Claudia Llosa írt és rendezett, a nagybácsihoz méltón erõs atmoszférát teremtve az anyját érõ nemi erõszak után a férfiaktól rettegõ s ezért vaginájában meggyökerezõ krumplit tartó kecsua parasztlány fojtogató, szürreális meséjébõl -, de a fõszereplõje miatt is. Magaly Solier rezzenéstelen tekintetében egyszerre tükrözõdött a nõi nem évezredes megalázottsága, elnyomottsága - s az az elszenvedés-túlélés-újrakezdés örök körforgását jól ismerõ tudás, ami irracionálisabb bármely babonánál és varázslásnál.

Most, ebben a bizarr spanyol filmben perui bevándorlóként látjuk viszont, akinek épp akkor fedezik fel a terhességét, amikor elhagyná a kisszerû szegénységben is vidáman éldegélõ élettársát. Az asszony így kénytelen visszatérni a kihûlt szerelembe, ahol a temetõi hulladék virágok újrahasznosításából élni próbáló férfi nagy álmát, az új hûtõszekrényt (amelyben majd lassabban hervadnak a WC-spray-vel újraillatosított rózsák) csak akkor tudják megvenni, ha a nõ elvállalja egy gazdag haldokló ápolását. Az öregúr azonban az egy hónapra szóló megbízás elsõ hetében meghal.

Innen azután a Biciklitolvajok-tematika helyett váratlanul egy Bu–uel-filmben találjuk magunkat, aminek csak zárlatában válik nyilvánvalóvá a tömény, nyomasztó történet és a szó szerint nehéz levegõjû atmoszféra mélységes humora.

A forgatókönyvet is jegyzõ Fernando León de Aranoa történetének több, szerencsés kézzel kiválasztott, pontosan kidolgozott motívuma katartikus felismerésekhez segíti a nézõt. Ám a filmet mégis a csodás indián színésznõ ezúttal is székhez szegezõ, szinte eszköztelen, mégis letaglózó hatású játéka, önátadása teszi emlékezetessé.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.