Film - Az éneklő rétestészta - Rob Marshall: Kilenc

  • Iványi Zsófia
  • 2010. február 4.

Zene

Vannak ezek a kínos társasági helyzetek, mikor valaki nagy elánnal nekiveselkedik egy sztorinak, de valahogy nem találja a megfelelő szavakat, a körülötte ülők rohamosan csökkenő érdeklődéssel hallgatják, de ő csak mondja és mondja, s minél tovább nyújtja, annál kellemetlenebbül érzi magát (már a szomszéd asztaloknál is) mindenki. Végül legyint egyet, és feladja valami olyasmivel, hogy "áh, mindegy, így nem az igazi, látnotok kellett volna...".

Vannak ezek a kínos társasági helyzetek, mikor valaki nagy elánnal nekiveselkedik egy sztorinak, de valahogy nem találja a megfelelő szavakat, a körülötte ülők rohamosan csökkenő érdeklődéssel hallgatják, de ő csak mondja és mondja, s minél tovább nyújtja, annál kellemetlenebbül érzi magát (már a szomszéd asztaloknál is) mindenki. Végül legyint egyet, és feladja valami olyasmivel, hogy "áh, mindegy, így nem az igazi, látnotok kellett volna...".

Rob Marshall feltehetően nem ilyen pipogya, könnyen elbátortalanodó fickó, legfrissebb művében felmondta ugyanis a Nyolc és felet elejétől a végéig - pontosabban azt (és itt csak találgatni tudunk), amire emlékezett/ami megfogta/ami leesett neki belőle. Rob jó megfigyelő, kiszúrta például, hogy Fellini filmjében sok nő szerepel. Nosza, nem volt rest, a sajátját is telepakolta szebbnél szebb példányokkal, sőt arról is gondoskodott, hogy az új nőhalmaz törzskönyvileg (is) menőbb legyen az eredetinél. Valószínűleg már a meghallgatásra is csak az Oscar-díj felmutatásával lehetett bejutni, habár a színészek nem sok hasznát vehették aranyba foglalt tehetségüknek. A Kilenc ugyanis egy háromperces film. Ebben a három percben (a film legeslegelején) Daniel Day-Lewis a kisujjából kirázott olasz akcentussal hadovál a művészetről, kicsit nyifog, hogy elszállt az ihlet, majd fantasztikus táncot lejt egy rakat gyönyörű nővel, akik mind őt imádják. Ennyi. Ezzel a pávatollakkal, flitterekkel és csipkefűzőkkel turbózott zanzásítással alapvetően nem is lenne semmi baj, sőt. A probléma az, hogy Marshall mondja tovább. Azaz dehogy tovább, több mondandója ugyanis nincs a témában, úgyhogy a hátralévő majd' két órát kitöltendő a fent vázolt, mérsékelten bonyodalmas történetet adja elő rétestésztastílben. Itt van a Day-Lewis adta, alkotói válsággal fejbe kólintott rendező, aki ahelyett, hogy dógozna, csak kamatyol meg hablatyol összevissza, és megbánt mindenkit, és csalódást okoz mindenkinek - néha énekel is közben. Ha nem ő, akkor más.

Igazából lényegtelen, hogy a hollywoodi mesterembereknek leesett-e, és ha igen, mikor, hogy az 1963-as film belepréselése egy tömeggyártású öntőformába - légyen bármily csiribiri is - teljes képtelenség. Ha kihúzzuk a képletből Fellinit (mint ahogy maguk az alkotók is lényegében ezt tették), és a Kilencet önmagában szemrevételezzük, akkor is csak egy profin kivitelezett, helyenként nyálba révedő, rém hosszú videoklipet kapunk. De még mindig sokkal jobban szórakoztunk, mint ha például a szénné gyúrt Will Smith és a trombitáló Jessica Alba duóját kellett volna néznünk, ahogy cseszegetik egymást az autópályán.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.