Film - Az éneklő rétestészta - Rob Marshall: Kilenc

  • Iványi Zsófia
  • 2010. február 4.

Zene

Vannak ezek a kínos társasági helyzetek, mikor valaki nagy elánnal nekiveselkedik egy sztorinak, de valahogy nem találja a megfelelő szavakat, a körülötte ülők rohamosan csökkenő érdeklődéssel hallgatják, de ő csak mondja és mondja, s minél tovább nyújtja, annál kellemetlenebbül érzi magát (már a szomszéd asztaloknál is) mindenki. Végül legyint egyet, és feladja valami olyasmivel, hogy "áh, mindegy, így nem az igazi, látnotok kellett volna...".

Vannak ezek a kínos társasági helyzetek, mikor valaki nagy elánnal nekiveselkedik egy sztorinak, de valahogy nem találja a megfelelő szavakat, a körülötte ülők rohamosan csökkenő érdeklődéssel hallgatják, de ő csak mondja és mondja, s minél tovább nyújtja, annál kellemetlenebbül érzi magát (már a szomszéd asztaloknál is) mindenki. Végül legyint egyet, és feladja valami olyasmivel, hogy "áh, mindegy, így nem az igazi, látnotok kellett volna...".

Rob Marshall feltehetően nem ilyen pipogya, könnyen elbátortalanodó fickó, legfrissebb művében felmondta ugyanis a Nyolc és felet elejétől a végéig - pontosabban azt (és itt csak találgatni tudunk), amire emlékezett/ami megfogta/ami leesett neki belőle. Rob jó megfigyelő, kiszúrta például, hogy Fellini filmjében sok nő szerepel. Nosza, nem volt rest, a sajátját is telepakolta szebbnél szebb példányokkal, sőt arról is gondoskodott, hogy az új nőhalmaz törzskönyvileg (is) menőbb legyen az eredetinél. Valószínűleg már a meghallgatásra is csak az Oscar-díj felmutatásával lehetett bejutni, habár a színészek nem sok hasznát vehették aranyba foglalt tehetségüknek. A Kilenc ugyanis egy háromperces film. Ebben a három percben (a film legeslegelején) Daniel Day-Lewis a kisujjából kirázott olasz akcentussal hadovál a művészetről, kicsit nyifog, hogy elszállt az ihlet, majd fantasztikus táncot lejt egy rakat gyönyörű nővel, akik mind őt imádják. Ennyi. Ezzel a pávatollakkal, flitterekkel és csipkefűzőkkel turbózott zanzásítással alapvetően nem is lenne semmi baj, sőt. A probléma az, hogy Marshall mondja tovább. Azaz dehogy tovább, több mondandója ugyanis nincs a témában, úgyhogy a hátralévő majd' két órát kitöltendő a fent vázolt, mérsékelten bonyodalmas történetet adja elő rétestésztastílben. Itt van a Day-Lewis adta, alkotói válsággal fejbe kólintott rendező, aki ahelyett, hogy dógozna, csak kamatyol meg hablatyol összevissza, és megbánt mindenkit, és csalódást okoz mindenkinek - néha énekel is közben. Ha nem ő, akkor más.

Igazából lényegtelen, hogy a hollywoodi mesterembereknek leesett-e, és ha igen, mikor, hogy az 1963-as film belepréselése egy tömeggyártású öntőformába - légyen bármily csiribiri is - teljes képtelenség. Ha kihúzzuk a képletből Fellinit (mint ahogy maguk az alkotók is lényegében ezt tették), és a Kilencet önmagában szemrevételezzük, akkor is csak egy profin kivitelezett, helyenként nyálba révedő, rém hosszú videoklipet kapunk. De még mindig sokkal jobban szórakoztunk, mint ha például a szénné gyúrt Will Smith és a trombitáló Jessica Alba duóját kellett volna néznünk, ahogy cseszegetik egymást az autópályán.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.