Film - Comics-Maigret - Gilles Béhat: Diamant 13

  • - ts -
  • 2009. május 7.

Zene

A kövér, ám omnipotens rendőrtisztviselő figurája nyilván Jules Maigret-vel volt eredetileg azonos. De a mitológiáknak is meglehet az egészséges rangkórságuk, s a világ is eszelősen rohan. Így Maigret, akár mint személy, akár mint áruvédjegy, már elment közülünk - hovatovább az sem lehetetlen, hogy kiköpött úgy távozott, mint a híres francia színész, Gérard Depardieu vizsgált filmünk fináléjából. A kikötő kockakövein páros mérkőzést vívnak az éjszaka fényei a csapadékok csapatai ellen. Sárga lámpák fénye kel birokra a kicsapódó párák csillogásával, a víz felől halszagot sodor a szél, s nem fogják elhinni, a távozó Gérard (csak a hátát látjuk: a film elég széles vásznú) útjába egy akkordeonon (appardon: accordéon) muzsikáló koldus akad, a nagy ember odalök egy papírpénzt (többet, mint ami jár - feltehetően), s végképp elnyelik őt a mik is? Nem lennék meglepve, ha a ködös utak...

A kövér, ám omnipotens rendőrtisztviselő figurája nyilván Jules Maigret-vel volt eredetileg azonos. De a mitológiáknak is meglehet az egészséges rangkórságuk, s a világ is eszelősen rohan. Így Maigret, akár mint személy, akár mint áruvédjegy, már elment közülünk - hovatovább az sem lehetetlen, hogy kiköpött úgy távozott, mint a híres francia színész, Gérard Depardieu vizsgált filmünk fináléjából. A kikötő kockakövein páros mérkőzést vívnak az éjszaka fényei a csapadékok csapatai ellen. Sárga lámpák fénye kel birokra a kicsapódó párák csillogásával, a víz felől halszagot sodor a szél, s nem fogják elhinni, a távozó Gérard (csak a hátát látjuk: a film elég széles vásznú) útjába egy akkordeonon (appardon: accordéon) muzsikáló koldus akad, a nagy ember odalök egy papírpénzt (többet, mint ami jár - feltehetően), s végképp elnyelik őt a mik is? Nem lennék meglepve, ha a ködös utak...

De nem csak Maigret-nek nincs neve már, a Calvadost se hívják már semminek, hisz a Depardieu játszta Mat is iszik, de csak ledönt egy felest, sehova nincs az már felírva, hogy mit. Míg Maigret, noha erős volt, és ha kellett, birokra is kelt a gonosszal, de a pofozkodás mégis inkább Lucas reszortjának tetszett, Mat úgy lelő, ha egy pillanatra félrenézel, hogy azt sem mondod, fapapucs. Ha meg ő néz félre, akkor a társa puffant beléd...

Nincsenek igazi hasonlóságok, a mitológiai alak ugyan francia, de az üzemanyag amerikai: a kiégett, piás, kívül-belül elhanyagolt zsaru, aki körül elképesztő számban zsezsegnek a nők, a chandleri, sokkal inkább a poszt-chandleri, de legfőként a képregényes mezőkről érkezett vendégjátékra valahová a Nyugat-Európába téglánként átköltöztetett Gotham Citybe. Mindazonáltal ilyen szűk keretek közül sem lenne elképzelhetetlen mutatvány a szórakoztatás, de zsebkendőre néptánccsoportot kényszeríteni itt kontraproduktív kezdeményezés. Minek sok szereplőt mozgató, keresetten bonyás sztorit keríteni az összes jelenetből szinte kihagyhatatlan központi figura köré, ha egyéb közlendőnk nincs, mint az a már kis híján bizonyított állítás, miszerint Gérard Depardieu-nek jól áll ez a zsarus zsáner. A majdnem bizonyított alatt azt értjük, hogy ezt eljátszották már minden francia férfisztárral (még a komikusok egy részével is). Illetve azt, hogy nevezett Jean Valjeantól Vidocqig többször is leltár szerint végigment a francúz mitológián. Állítólag következő szerepében Delacroix emlékezetes nőalakját hozza.

Ilyenformán a Diamant 13 nem csupán fárasztó, de kifejezetten ciki is.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.