Film - Csak Lausanne - Lionel Baier: Egy másik ember

  • - ts -
  • 2010. június 10.

Zene

Amikor épp nagy filmrendezők műtörténeti kihatásain támad kedvünk szörnyülködni, jó ideje Quentin Tarantino neve ötlik fel elsőül - mondván, az árt igazán, aki saját magának is árt (pontosabban megnehezíti a későbbi önmaga pályáját is). Csakhogy Tarantino előtt is volt élet: máig sem könnyű kiheverni a hatást, mellyel a szabadságszerető kis kelet-európai országok intelligenciáját terhelte meg az ún. francia mozis új hullám, a filmkritikusok - jaj, de okos - bandája.

Amikor épp nagy filmrendezők műtörténeti kihatásain támad kedvünk szörnyülködni, jó ideje Quentin Tarantino neve ötlik fel elsőül - mondván, az árt igazán, aki saját magának is árt (pontosabban megnehezíti a későbbi önmaga pályáját is). Csakhogy Tarantino előtt is volt élet: máig sem könnyű kiheverni a hatást, mellyel a szabadságszerető kis kelet-európai országok intelligenciáját terhelte meg az ún. francia mozis új hullám, a filmkritikusok - jaj, de okos - bandája.

Ezen lenne hivatott segíteni - a távgyógyítás 21. században bevett módszereivel (vö.: ráolvasás) - a svájci reménység, Lionel Baier másodlagos frissességű filmje. Bár mondhattunk volna lejárt szavatossági idejűt is, nem csupán azért, mert 2008-as műdarabról van szó, hanem leginkább azért, mert az Egy másik ember jól látható szándékai szerint valami kalaplengetés lenne a nagy Francois Truffaut (néhány filmje és tettestársa) előtt. Nos, azt egyszer kétségkívül érdemes lenne megtárgyalni, hogy mekkora egy csávó is volt nevezett - ám a feltörekvő filmkritikus esete a francia-svájci fekete-fehérre fotózott télidőben ehhez határozottan széllelbéleltnek tűnik.

A botcsinálta falusi filmkritikus mint Maupassant szépfiúja - nem válogatván az eszközökben - tör előre a semmiből a mindenbe, a faluból Lausanne-ba, a hírharsonából a világlapba és még tovább, óvatos számításaink szerint irány a galaxis. Irén, te harapsz is: az eszközbeli tobzódás alatt nőcsábászatot értve. Ej, ha: rafinált perverziókként feltálalt, én nem is tudom, hogy mik útján, a legjobb szó mégis talán az impotencia lenne - legalábbis a filmes ábrázolat tekintetében. De álljunk már meg egy szóra: Baiernak nincsen igazából választása. Hiszen a nagy elődök is nyomatták ezerrel, s pont itt, a Genfi-tó partján a szexet, emlékeznek például Eric Rohmer 1970-es filmjére, a Clair térdére? Nos, abban a fél filmidő ment el avval, hogy a hős beszéljen a címben jó előre kijelölt térdről - ennyit a legendás új hullámról, melynek Rohmer egyszerre volt az előzménye és az utózmánya meg a kedves nagypapafigurája.

Talán ez a nagypapakép tévesztette meg végérvényesen Maiert, szellemalaktól talán nem annyira praktikus szó szerint venni a "ki jön a házamba?", "ki szalad ide na'papihoz?" kérdéskört - olykor félreértések lesznek belőle. Mert ami Lionel Baiernál vad szex és gátlástalan karrierizmus, az a vásznon már csak műmájer kulturális utalgatásokra felgerjesztett intellektuális önkielégítés.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).