térkép - KERÉKPÁRRAL BUDAPESTEN

  • Kovács Bálint
  • 2009. november 5.

Zene

Ki gondolná, hogy ha pirossal jelölik a kerékpárutakat és az ezeket egymással összekötő utakat, akkor Budapest térképe első ránézésre olyan pirosnak fog látszani, mintha épp az imént borítottunk volna rá megrökönyödésünkben egy egész tál paradicsomos káposztát. Pedig így van, szolgáljon rá bizonyságul a - megdöbbenésünkre - Fővárosi Önkormányzat megbízásából évről évre kiadott kerékpáros Budapest-térkép, amely egészen príma meglepetéseket okozhat a megszokásból a "teszek rá, majd kimegyek a körútra"-elven útvonalat tervező, esetenként akut halálfélelemmel küzdő, rádió helyett pedig dudálást és izgalmasabb esetben cifra anyázásokat hallgató bringásoknak.
Ki gondolná, hogy ha pirossal jelölik a kerékpárutakat és az ezeket egymással összekötõ utakat, akkor Budapest térképe elsõ ránézésre olyan pirosnak fog látszani, mintha épp az imént borítottunk volna rá megrökönyödésünkben egy egész tál paradicsomos káposztát. Pedig így van, szolgáljon rá bizonyságul a - megdöbbenésünkre - Fõvárosi Önkormányzat megbízásából évrõl évre kiadott kerékpáros Budapest-térkép, amely egészen príma meglepetéseket okozhat a megszokásból a "teszek rá, majd kimegyek a körútra"-elven útvonalat tervezõ, esetenként akut halálfélelemmel küzdõ, rádió helyett pedig dudálást és izgalmasabb esetben cifra anyázásokat hallgató bringásoknak. Futár legyen a talpán ugyanis, aki minden, a térképre sûrített információt fejbõl tud - hogy melyik út kijelölt kerékpárút, melyik bringasáv, hogy hol köti össze ezeket kis forgalmú aszfaltút, avagy "rázós burkolat", és hogy melyik erdõben hol található jelzett kerékpáros útvonal. Igaz, a kreativitás hiányzik a térkép jelmagyarázataiból, hiszen nyilvánvaló, hogy a kerékpározásra nem ajánlott, ún. "nagy forgalmú közutakat" apró halálfejecskékkel kellett volna jelölni a sárga csík helyett.

Az ingyenes, zsebre vágható kiadványban a fõváros-, agglomerációs és külön Belváros-térképen kívül meglepõen összeszedett kisokos is található, ahol a kedves "miért biciklivel?"-típusú propagandától a KRESZ vonatkozó pontjainak és jelzõtábláinak ismertetésén át az alapvetõ okosságokig (a bringa kikötése, bukósisak használata) lényegében minden megtalálható, amire a kezdõtõl a gyakorlott bringásig bárkinek szüksége lehet, legfeljebb valami Petike kalandjait bemutató oktató képregény hiányzik.

Ha Budapest bringás közlekedését olyan értõ emberek terveznék (és valósítanák meg), mint akik ezt a térképet elkövették, a dánok hozzánk járnának szájat tátani.

Ingyenesen beszerezhetõ egyes bringásboltokban és a Fõvárosi Ügyfélszolgálati Irodában (Bp. V., Bárczy I. u. 1-3.)

*****

Figyelmébe ajánljuk

Múzeum Hatvanpusztán

Egy-két ezer ember tüntetett Hatvanpusztán szombat délután. A rendszert biztosan nem döntik meg ezzel, de legalább szívtak egy kis friss levegőt. De mennyi legyen a belépő a jövőre megnyitó Korrupció Múzeumba?

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak.