Film - Folytassa, felség! - David Yates: Harry Potter és a Halál ereklyéi

  • - köves -
  • 2010. november 25.

Zene

A hetedik, s egyben utolsó - jól hangzik, de ez csak a könyvekre mondható el, mert a hetedik és egyben az utolsó Potter-könyvet a filmesek kettéfűrészelték, mint cirkuszi önként vállalkozót a biztos kezű illuzionista, így mostanra a vég kezdete jutott, de persze mindenki, aki eljön, hivatalos a jövő júliusban tartandó második, s egyben befejező végre is. Ellenszere, valamirevaló riválisa továbbra sem akad a sorozatnak, a naftalinból előrángatott Narniáról a legteljesebb bizonyossággal állítható, hogy nem az, a Twilight pedig, habár könyvelésileg számottevő tétel és jelentős tinimozgósító erő, metálos mutálása viszont csak egy igen speciális, s gyorsan múló korban élvezhető.
Ellenben Harrynek minden újdonsült jövevénynél és percnyi divatfinál szélesebb a holdudvara, mely az évek során mit sem szűkült. Biztos alapokon nyugvó, ismerős és befogadó ez a közeg, egy félvér produkció, azaz britül beszélő óhollywoodi holmi, melyen a vakmerőbb vagy csak kevésbé jó tanuló direktorok otthagyták a kézjegyüket, még ha nem is többet, mint egy roxforti fába vésett "itt jártam"-ot. A sorhoz negyedikként, egyszersmind utolsóként csatlakozó David Yates eddig sem sokat eredetieskedett, és ezt a jó szokását továbbra is őrzi; olyat, hogy nézz már ide, ez aztán egy szép és karakteres yateses megoldás volt - nos, ilyet egyelőre még senkitől sem lehetett hallani, pedig a brit tévés iskolákon nevelkedett filmrendező a Főnix rendje óta felügyeli a sorozatot. Cuarón és Newell a szerzői műveleteket elvégezte, mondhatni, belülről bomlasztották a potteri rendet, Yatesre pedig, mint a királyi javak hű kezelőjére a franchise karbantartása és a kontinuitás szavatolása maradt. Gondnoksága alá esett-esik Harry kamaszsága és fiatal felnőttkora, meg persze a könyvek által előírt ezernyi fordulat - ennyi záros határidőn belül teljesítendő kötelezettség mellett az is szép, ha egy-egy részlet jól nevelt lázadásba kezd, s nem mozdít semmit se előre, hanem épp levegős jelentéktelenségével tüntet. Például, ha a kamaszok kamaszul viselkednek, és nem mint akik a mítoszteremtő és világmegváltás-bizniszben nyomulnak. A Halál ereklyéiben néha ilyesmire is adódik alkalom, egyébként meg ugyanolyan erőltetett menetben zajlik a mesemondás, mint azt már megszokhattuk. Inkább illusztráció az egész, ami mögül - ez sem új keletű érzés - mintha hiányozna a nagy mű, ami indokolttá tenné a nagy csinnadrattát. Részleteiben azonban ez ma a piacon kapható legjobb minőségű varázslat. Harry pótszer, de király a betevő varázslatpótlékok között.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.