Film - Folytassa, felség! - David Yates: Harry Potter és a Halál ereklyéi

  • - köves -
  • 2010. november 25.

Zene

A hetedik, s egyben utolsó - jól hangzik, de ez csak a könyvekre mondható el, mert a hetedik és egyben az utolsó Potter-könyvet a filmesek kettéfűrészelték, mint cirkuszi önként vállalkozót a biztos kezű illuzionista, így mostanra a vég kezdete jutott, de persze mindenki, aki eljön, hivatalos a jövő júliusban tartandó második, s egyben befejező végre is. Ellenszere, valamirevaló riválisa továbbra sem akad a sorozatnak, a naftalinból előrángatott Narniáról a legteljesebb bizonyossággal állítható, hogy nem az, a Twilight pedig, habár könyvelésileg számottevő tétel és jelentős tinimozgósító erő, metálos mutálása viszont csak egy igen speciális, s gyorsan múló korban élvezhető.
Ellenben Harrynek minden újdonsült jövevénynél és percnyi divatfinál szélesebb a holdudvara, mely az évek során mit sem szűkült. Biztos alapokon nyugvó, ismerős és befogadó ez a közeg, egy félvér produkció, azaz britül beszélő óhollywoodi holmi, melyen a vakmerőbb vagy csak kevésbé jó tanuló direktorok otthagyták a kézjegyüket, még ha nem is többet, mint egy roxforti fába vésett "itt jártam"-ot. A sorhoz negyedikként, egyszersmind utolsóként csatlakozó David Yates eddig sem sokat eredetieskedett, és ezt a jó szokását továbbra is őrzi; olyat, hogy nézz már ide, ez aztán egy szép és karakteres yateses megoldás volt - nos, ilyet egyelőre még senkitől sem lehetett hallani, pedig a brit tévés iskolákon nevelkedett filmrendező a Főnix rendje óta felügyeli a sorozatot. Cuarón és Newell a szerzői műveleteket elvégezte, mondhatni, belülről bomlasztották a potteri rendet, Yatesre pedig, mint a királyi javak hű kezelőjére a franchise karbantartása és a kontinuitás szavatolása maradt. Gondnoksága alá esett-esik Harry kamaszsága és fiatal felnőttkora, meg persze a könyvek által előírt ezernyi fordulat - ennyi záros határidőn belül teljesítendő kötelezettség mellett az is szép, ha egy-egy részlet jól nevelt lázadásba kezd, s nem mozdít semmit se előre, hanem épp levegős jelentéktelenségével tüntet. Például, ha a kamaszok kamaszul viselkednek, és nem mint akik a mítoszteremtő és világmegváltás-bizniszben nyomulnak. A Halál ereklyéiben néha ilyesmire is adódik alkalom, egyébként meg ugyanolyan erőltetett menetben zajlik a mesemondás, mint azt már megszokhattuk. Inkább illusztráció az egész, ami mögül - ez sem új keletű érzés - mintha hiányozna a nagy mű, ami indokolttá tenné a nagy csinnadrattát. Részleteiben azonban ez ma a piacon kapható legjobb minőségű varázslat. Harry pótszer, de király a betevő varázslatpótlékok között.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.