film - FÜTYÜLÖK AZ EGÉSZRE

  • 2011. március 17.

Zene

Fiatalkorúak börtöne. Munka a gazdaságban.
Fiatalkorúak börtöne. Munka a gazdaságban. Barakkhierarchia. Smaszszerközöny. Fáradt börtönparancsnok - õ sem így képzelte, amíg képzelt valamit. A fõszereplõ fiú se, aki itt lett nagykorú. Most szabadulna, még pár nap, csak még pár nap a rohadt monotóniában. Fogat összeszorítani, csicskázást kibírni, most nem lehet visszaütni, semmit nem lehet, még pár nap.

Értelmiségiek jönnek, jól ápolt egyetemisták, fölmérik a sittesek elképzeléseit az életrõl. Csak sorolják a nagyon értelmiségi kérdéseiket, telik az ív, lesz belõle szociológia-szakdolgozat. Van köztük egy igazán csinos csaj, na, olyan nem lesz, amíg él, a szabadulófélben lévõ fiúnak.

Aki hiába nyel le mindent, s remél egy jobb életet odakinn, egyszer csak megjelenik az öccse, azzal, hogy mire te kijössz, édes bátyám, addigra én, akit addig neveltél, míg ide nem kerültél, nos, én már olaszba mentem anyánkkal, aki ugyan egy kurva, és tönkrevágta a te életedet is, de mégiscsak az anyám, ha visz, mennem kell. Már nem lehet tenni semmit. A parancsnok nem adhat kimenõt, a festett hajú anyuka elszánt, és a megalázott, utolsó emberi köteléktõl is megfosztott fiút még az õr is elveri.

Egy kicsinység is elég már. Egy okoskodó egyetemista, valami beszólás, valami kis gyomros, amit viszonzásul kioszt a kérdõívét is széttépõ börtönlakó. Aztán az õrség. A székkel levert õr. A túszul ejtett lány. A kiszabaduló indulat és kétségbeesés, a minden mindegy.

Mi kell egy jó filmhez? Nem tudom. Ehhez itt elég volt néhány barakk, egy csomó, egytõl egyig tökéletesen hiteles szereplõ, egy szikár, sallangmentes képi nyelv (bármelyik dogmás dán sztár irigykedve nézné, mennyire mesterkéletlen is tud lenni egy végig kézbõl felvett film), s nem utolsósorban egy olyan konfliktus, amiben mindenkinek megvan a maga igaza, még sincs közös realitása semminek, mégis szükségszerûen fordul tragédiába a fojtogató, de fel nem oldható banalitás.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

*****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.