film - FÜTYÜLÖK AZ EGÉSZRE

  • 2011. március 17.

Zene

Fiatalkorúak börtöne. Munka a gazdaságban.
Fiatalkorúak börtöne. Munka a gazdaságban. Barakkhierarchia. Smaszszerközöny. Fáradt börtönparancsnok - õ sem így képzelte, amíg képzelt valamit. A fõszereplõ fiú se, aki itt lett nagykorú. Most szabadulna, még pár nap, csak még pár nap a rohadt monotóniában. Fogat összeszorítani, csicskázást kibírni, most nem lehet visszaütni, semmit nem lehet, még pár nap.

Értelmiségiek jönnek, jól ápolt egyetemisták, fölmérik a sittesek elképzeléseit az életrõl. Csak sorolják a nagyon értelmiségi kérdéseiket, telik az ív, lesz belõle szociológia-szakdolgozat. Van köztük egy igazán csinos csaj, na, olyan nem lesz, amíg él, a szabadulófélben lévõ fiúnak.

Aki hiába nyel le mindent, s remél egy jobb életet odakinn, egyszer csak megjelenik az öccse, azzal, hogy mire te kijössz, édes bátyám, addigra én, akit addig neveltél, míg ide nem kerültél, nos, én már olaszba mentem anyánkkal, aki ugyan egy kurva, és tönkrevágta a te életedet is, de mégiscsak az anyám, ha visz, mennem kell. Már nem lehet tenni semmit. A parancsnok nem adhat kimenõt, a festett hajú anyuka elszánt, és a megalázott, utolsó emberi köteléktõl is megfosztott fiút még az õr is elveri.

Egy kicsinység is elég már. Egy okoskodó egyetemista, valami beszólás, valami kis gyomros, amit viszonzásul kioszt a kérdõívét is széttépõ börtönlakó. Aztán az õrség. A székkel levert õr. A túszul ejtett lány. A kiszabaduló indulat és kétségbeesés, a minden mindegy.

Mi kell egy jó filmhez? Nem tudom. Ehhez itt elég volt néhány barakk, egy csomó, egytõl egyig tökéletesen hiteles szereplõ, egy szikár, sallangmentes képi nyelv (bármelyik dogmás dán sztár irigykedve nézné, mennyire mesterkéletlen is tud lenni egy végig kézbõl felvett film), s nem utolsósorban egy olyan konfliktus, amiben mindenkinek megvan a maga igaza, még sincs közös realitása semminek, mégis szükségszerûen fordul tragédiába a fojtogató, de fel nem oldható banalitás.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.