film - ITT IS, OTT IS

  • Békés Bálint
  • 2010. március 25.

Zene

Ötven körüli, kissé ápolatlan, iszákos, az élettől is undorodó New Yorki-i szaxofonista: tipikus sodródó, passzív hős, tökéletes figurája egy közepesen minimál stílusban utazó független szerzői filmnek - ilyen alkotás Darko Lungulov önéletrajzi ihletésű első nekifutása is. Melyben zenészünk távozni kényszerül brooklyni albérletéből, s ezért meg a gyors pénzhez jutás érdekében elfogadja egy szerb bevándorló ajánlatát: ötezer dollárt kap, ha Belgrádba utazik és a vízumszerzést elősegítendő feleségül veszi annak hátrahagyott barátnőjét.
Ötven körüli, kissé ápolatlan, iszákos, az élettõl is undorodó New Yorki-i szaxofonista: tipikus sodródó, passzív hõs, tökéletes figurája egy közepesen minimál stílusban utazó független szerzõi filmnek - ilyen alkotás Darko Lungulov önéletrajzi ihletésû elsõ nekifutása is. Melyben zenészünk távozni kényszerül brooklyni albérletébõl, s ezért meg a gyors pénzhez jutás érdekében elfogadja egy szerb bevándorló ajánlatát: ötezer dollárt kap, ha Belgrádba utazik és a vízumszerzést elõsegítendõ feleségül veszi annak hátrahagyott barátnõjét. A szerb születésû, a filmezést Amerikában tanult direktor nem rejti véka alá kötõdéseit, jól felismerhetõ rajta (a korai) Jarmusch hatása. Csak a maestrótól megszokott abszurd humor egyszerûsödik itt hol harsányabb, hol finomabb hangolású iróniára, viszont kapunk a helyére valami érdekesebbet: enyhe, finoman jelzett érzelmességet, néhány remek pillanattal.

A történet az újrakezdésrõl szól: Robert, a megrögzött agglegény Belgrádban egy hasonlóan magányos és a kiégés felé tartó nõvel kóstol bele a szerelembe, ám - és ezt õk is tudják - viszonyuk nem tarthat sokáig. Ennek ellenére (többek közt a zárómontázsban) a film végére az új esély és a változás ténye válik hangsúlyossá. S ekkor eszünkbe jut egy másik rendezõ neve is, a közép- és idõskori újrakezdõk egy fokkal melankolikusabb norvég szakértõje, Bent Hamer. Ha Lungulov Jarmuschtól még a dialógtechnikát, Hamertõl pedig a hangulatfestõ technikáit is ellesné, munkái jóval túlmutatnának az ígéretes kezdõk kategóriáján.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.