Film - Lőwinger a fény városában - Pierre Morel: Párizsból szeretettel

  • - ts -
  • 2011. február 3.

Zene

Hogy John Travolta (ismét) szerepkörváltás előtt áll, az aligha kérdéses. Legfeljebb azon matekozhatunk egy kicsit, hogy maga az aktus mikor fog ténylegesen bekövetkezni. A Szombat esti láz 1977-es, a Pomádé '78-as, s nyolcvanban a Városi cowboyról már mint kapitális bukásról írnak a lapok. '83-ban teljesen fölöslegesen tér vissza Tony Manero, minden hiába. Jó sokáig a 25 ezer dolláros talk show-k és a C kategóriás filmek (mondjuk az Ingerlő idomok) között hányódik pilótánk gépe - ne jöjjön nekem senki a Nicsak, ki beszél!-lel, az Travolta nélkül is ugyanekkora siker lett volna. Jó tucat év mélyrepülés után a Ponyvaregény 1994-ben emelte vissza a legfelső osztályba a versenyzőt, akit persze a harmadik ligában sem szűnt meg szeretni a közönség, amiért is Tarantino majdnem annyit köszönhet neki, mint viszont.

Hogy John Travolta (ismét) szerepkörváltás előtt áll, az aligha kérdéses. Legfeljebb azon matekozhatunk egy kicsit, hogy maga az aktus mikor fog ténylegesen bekövetkezni. A Szombat esti láz 1977-es, a Pomádé '78-as, s nyolcvanban a Városi cowboyról már mint kapitális bukásról írnak a lapok. '83-ban teljesen fölöslegesen tér vissza Tony Manero, minden hiába. Jó sokáig a 25 ezer dolláros talk show-k és a C kategóriás filmek (mondjuk az Ingerlő idomok) között hányódik pilótánk gépe - ne jöjjön nekem senki a Nicsak, ki beszél!-lel, az Travolta nélkül is ugyanekkora siker lett volna. Jó tucat év mélyrepülés után a Ponyvaregény 1994-ben emelte vissza a legfelső osztályba a versenyzőt, akit persze a harmadik ligában sem szűnt meg szeretni a közönség, amiért is Tarantino majdnem annyit köszönhet neki, mint viszont. A Vincent Vegaként szerzett újbóli népszerűsége időben jócskán hosszabbnak látszik, mint az előző - túlzás nélkül örökérvényűnek is mondható. Ugyanakkor, ha megvizsgáljuk a sorban következő műveket, legfeljebb számosságuk a figyelemre méltó, Travolta átlag két filmet készített évente, de tisztességes mozi talán ha kettő akad a tizenhat év termésében, a Szóljatok a köpcösnek! és az Ál/Arc - ezek is szinte közvetlenül a Ponyvaregény után jöttek ki, de legkésőbb a farvizén, az egyik 1995-ben, a másik 1997-ben, s egyáltalán nem állt szándékukban megbolondítani a frissen kialakított imázst, ami azóta sem változott különösebben.

Ám ha így marad, ha John Travolta még egyszer elhúzza villás ujját a szeme előtt, ha még egyszer szájára veszi a negyedfontos cheeseburgert, akkor kész: csak egy kedves emléke marad az öregedő nézőknek. Most az utóbbi jut ki neki, a cheeseburger, szegénynek kétszer is, meg az, hogy valaki kitalálta, milyen viccesen is mutatna kopaszon és némi szőrrel a szája körül. De nyugi, aki szereti, biztosra veheti, eltelik még tíz-egynéhány év, és jön egy új John Travolta, akiért megint érdemes lesz teljesen odalenni.

Luc Besson esetében azonban holtbiztos, hogy nem fenyeget semmiféle megújulás; és hol van már az a kor, amikor Bertrand Blier-vel, Jean-Claude Beineixszel a francia film reményteli megújítójának tekintettük - nemcsak az azótai filmjei, de maga az idő is bizonyította, hogy némileg optimistán. A taxi forgatókönyve előttről tudunk csak említésre érdemes munkájáról, az pedig régi (1998-as) darab. Ám produceri és rendezői termékenység terén ő sem panaszkodhat.

Jelen produkciója, az eredetileg tán lőorgiának vizionált Párizsból szeretettel Travoltával a főszerepben pedig úgy rossz, hogy rosszabb már nem is lehetne. Kedvencünk Amerikából Párizsba ügyet intézni érkező szuperügynököt alakít, hogy mondjuk finoman, alig is illúziókeltőn. A csávókám tudománya ugyanis az lenne, hogy mindenkinél gyorsabban lő, és mindenkinél nagyobb pofonokat ad - ez a fontossági sorrend is, a film rekordmenynyiségű hullával szolgál. Mármost lehet az ilyet szórakoztatóan csinálni, de Luc Besson valamiért a veteránokra gerjed, alig két éve - ugyancsak Pierre Morel dirigálása mellett az Elrabolva című hasonigényű műben - Liam Neesont látta vendégül egy jó kis városrombolásra Párizsban. Az a film sem sikerült.

Ha udvariasak akarunk lenni, úgy fogalmazunk, Travolta már a mimikájában is elnehezült, lelassult az efféle szerepekhez, ha ilyenekkel a Szombat esti láz után találják meg, tán nem áll jól neki, de nem röhögteti ki magát. Most borzasztó kínos. S ami még kínosabb: rajta kívül semmi említésre méltó nincs ebben a filmben.

A Palace Pictures bemutatója

Neked ajánljuk

Elszáll az Orion

„A témáról eddig még nem született átfogó kiállítás, amely ennyire komplex módon mutatná be a két háború közötti, metropolisszá nőtt Budapest világát” – olvasható a Magyar Nemzeti Galéria beharangozójában, ami alapján az intézmény nyári tárlata éppúgy lehet két­élű nosztalgiával átszőtt szemfényvesztés, mint az urbanizáció kelléktárának tételes feldolgozása történelmi tanulságokkal.

Zuhanástörténetek

„A Felfelé zuhanásban Kadarkai Endre a magyar popkulturális ikonok történeteit járja körül, akiknek életútja valamilyen tragikus fordulat kapcsán mélyzuhanást vett” – halljuk a nemrégiben indult riportsorozat bevezetőjében. Ígéretes felütés, de rejt magában rizikót. Rögtön a kérdés: mit is jelent egyáltalán az, hogy valaki „magyar popkulturális ikon”?

Élet, nagyság

Rengeteg kraft, nyitottság és bátorság van a szakmában, még a bérletrendszerben működő vidéki kő bábszínházakban is. Ám az erős mezőnyben is kiemelkedő volt a Free­szfe két előadása a Magyarországi Bábszínházak 15. Találkozóján, a nyolcéves kortól ajánlott A halhatatlanságra vágyó királyfi és a leginkább felnőtteknek, esetleg középiskolásoknak szánt Mundstock úr.

Az akasztott ember égő háza

Magyarországon a katolikus papság minden évben, Szent Miklós napján felszenteli a pálinkát. Magyarországon a miniszterelnök úgy akar újabb szavazókat felcsípni, hogy pálinkázós fotókat publikál magáról. A pálinka hungarikum, a hungarikum meg valamiféle pecsét, mely azt hivatott garantálni, hogy az illető produktum a földi javak legkiválóbbika, amelyet csak nekünk teremtett nagy jókedviben a szent atyaúristen.

Lendületből

Vasárnap több mint 50 településen pótolták a veszélyhelyzet miatt elmaradt időközi önkormányzati választásokat. Összesen 74 különböző választást tartottak, számos helyen ugyanis párhuzamosan lehetett voksolni polgármesterjelöltekre és egyéni képviselőjelöltekre. A választások többsége pártpolitikai szempontból érdektelen volt, mert csak független jelöltek indultak. Ahol viszont versenybe szálltak a pártok, ott elég egyértelmű kép rajzolódott ki az ellenzék folytatódó vesszőfutásáról és a Fidesz egyre nyomasztóbb fölényéről.

Jogfosztás után

Az amerikai legfelsőbb bíróság döntésével egyik napról a másikra illegálissá vált az abortusz jó néhány tagállamban, rövidesen pedig akár az államok felében lehet tiltott vagy erősen korlátozott ez a jog. Sokan attól félnek, hogy ez csak a kezdet: az eddig a tagállami jogköröket hangsúlyozó abortuszellenesek immár országos tiltást szeretnének, miközben más jogok is veszélybe kerülhetnek.

Együtt egymás ellen

Egy időben tartják 2024-ben az önkormányzati és az európai parlamenti választásokat, ami tovább bonyolítja az ellenzék helyzetét. Vannak olyan polgármesterek, akik szerint minthogy eddig is nehezített pályán mozogtak, ezt a helyzetet is kezelni lehet majd.

És tényleg a fejükre omlik

Üzletszerűen, bűnszervezetben elkövetett költségvetési csalás és pénzmosás bűntettével, hamis magánokirat felhasználásának vétségével gyanúsítják a Magyar Pünkösdi Egyházhoz tartozó Közösségi Misszió előzetes letartóztatásban lévő ügyvezetőit. Az egyházvezetés 2019 óta mindenről tud, de nem foglalkozott a feltárt visszásságokkal. Most is hallgatnak.

„Még nem látott várost”

Ha egyszerre tartják az EP- és az önkormányzati választásokat, az ellenzéknek nyár végére ennek megfelelő választási stratégiát kell kidolgoznia. Csárdi Antal LMP-s képviselővel beszélgettünk még a fővárosi terek államosításáról, a költségvetésről, az extraprofitadóról és Hadházy Ákosról is.