Film - Mit rákentek a századok - Julie Delpy: A grófnő

  • - szá -
  • 2009. október 22.

Zene

Nem tudhatjuk, mi inspirálta a népszerű színésznőt egy újabb Báthory Erzsébet-adaptációra, hacsak nem az a portré, melyen ő és a "vérengző vámpírnő" úgy hasonlít egymásra, mint két tojás. Tény, hogy a kerek 395 éve elhunyt grófnő alakját a mai napig számos titok fonja körül. Sőt, csak az. Ha egy történészkonferencián szavazást tartanának bűnösségét vagy elkövetett, illetve el nem követett tetteit illetően, a bukmékerek az 50-50 százalékos arányra fizetnék a legkevesebbet. Vajon minden dehonesztáló adat a Thurzók és II. Mátyás nyereségvágyból elkövetett, fondorlatos ármánykodásának az eredménye? Vagy a mozi is hozzátette a magáét grófnőnk rossz híréhez? Mi tagadás, múzsai alakja eddig is számos filmest ihletett meg, Borowczyktól Juraj Jakubiskóig, de Jancsó Miklós viselt dolgaiból is van mit rákenni. A lengyelnél leszbikus démon, egyenest a nagy Paloma Picasso tálalásában, a szlováknál (Közép-Európa eddig legdrágább mozijában) inkább reneszánsz műveltségű, intelligens asszony, a magyarnál jól festő fürdős (A zsarnok szíve egyik mellékalakjaként) Nádasdyné. Állítólag Jancsó önálló filmet is szánt neki, később Mészáros Márta is filmre szándékozott vinni, ám törekvéseiket - óvatos becslésem szerint: óriási szerencsénkre - nem koronázta siker.

Nem tudhatjuk, mi inspirálta a népszerű színésznőt egy újabb Báthory Erzsébet-adaptációra, hacsak nem az a portré, melyen ő és a "vérengző vámpírnő" úgy hasonlít egymásra, mint két tojás. Tény, hogy a kerek 395 éve elhunyt grófnő alakját a mai napig számos titok fonja körül. Sőt, csak az. Ha egy történészkonferencián szavazást tartanának bűnösségét vagy elkövetett, illetve el nem követett tetteit illetően, a bukmékerek az 50-50 százalékos arányra fizetnék a legkevesebbet. Vajon minden dehonesztáló adat a Thurzók és II. Mátyás nyereségvágyból elkövetett, fondorlatos ármánykodásának az eredménye? Vagy a mozi is hozzátette a magáét grófnőnk rossz híréhez? Mi tagadás, múzsai alakja eddig is számos filmest ihletett meg, Borowczyktól Juraj Jakubiskóig, de Jancsó Miklós viselt dolgaiból is van mit rákenni. A lengyelnél leszbikus démon, egyenest a nagy Paloma Picasso tálalásában, a szlováknál (Közép-Európa eddig legdrágább mozijában) inkább reneszánsz műveltségű, intelligens asszony, a magyarnál jól festő fürdős (A zsarnok szíve egyik mellékalakjaként) Nádasdyné. Állítólag Jancsó önálló filmet is szánt neki, később Mészáros Márta is filmre szándékozott vinni, ám törekvéseiket - óvatos becslésem szerint: óriási szerencsénkre - nem koronázta siker.

Delpy e nagyágyúk árnyékában megteszi a tőle telhetőt, azon iparkodik, hogy tisztára mossa az ugyancsak véres szenynyest, és leparkoljon valahol a történészek közt félúton. Nem vitatja, hogy a grófnő egy hordóabroncsszerűségekből ácsoltatott szerkezet és hű szolgái segítségével szűz lányok vérét vette, és magát azzal kenegette, de kicsit fel is menti azáltal, hogy eszét nem más, mint egy fiatalabb férfi, Thurzó István iránt érzett csillapíthatatlan szerelem vette el.

A végén azért elég megható a befalazott Erzsébet aggódása mennybemenetele tárgyában, de a titokhoz sajnos nem jutottunk közelebb, köztünk szólva: akart a fene. Minden úgy jó, ahogy van - még ha ezt Delpy filmjére erős túlzás is lenne ráfogni.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.